همشهری آنلاین: گروه فعالیت‌های قرآنی: رئیس سازمان دارالقرآن الکریم با اشاره به این‌که بر اساس سیاست کلان کشور در راستای حضور مؤسسات مردمی در تصمیم‌گیری درباره برنامه‌ریزی‌های آموزش قرآن، اتحادیه مؤسسات قرآنی ـ مردمی کشور تشکیل شد، گفت:

 حضور همیشگی مردم در فعالیت‌های قرآنی باید دغدغه مسئولان باشد.

«محمد خواجوی» رئیس سازمان دارالقرآن الکریم، در گفت‌وگو با خبرگزاری قرآنی ایران (ایکنا) با اشاره به تشکیل اتحادیه مؤسسات قرآنی ـ مردمی کشور، گفت: توسعه نهاد‌های مردمی در همه بخش‌ها به ویژه در امور فرهنگی و اجتماعی بر اساس سیاست‌های کلان و نیز برنامه ﭘﻨﺠﻢ ﺗﻮﺳﻌﻪ اﻗﺘﺼﺎدی، اﺟﺘﻤﺎﻋﻲ و فرهنگی کشور و فرمایشات مقام معظم رهبری صورت می‌گیرد.

وی بیان کرد: این سیاست‌ها بر این اصل استوار است که از نیرو‌ی بالقوه مردمی به بهترین وجه استفاده شود و این قابلیت در حوزه دین به دلیل علایق مردمی برای حضور مادی و معنوی در آئین‌های دینی بیشتر وجود دارد و در بخش قرآن نیز همین نگاه هست و در نتیجه حضور همیشگی مردم در فعالیت‌های قرآنی باید دغدغه مسئولان باشد.

خواجوی عنوان کرد: در همین راستا سازمان دارالقرآن الکریم، مؤسسات قرآنی و حتی خانه‌های روستایی را ساماندهی کرد و در پی آن اتحادیه‌های مردمی قرآنی استان‌ها را تشکیل داد و طی دو روز نهم و دهم آذرماه نیز اولین جلسه مجمع عمومی عادی اتحادیه مؤسسات قرآنی ـ مردمی کشور را برگزار کرد تا کار هدایت مؤسسات قرآنی را به نمایندگانی از بین همین مؤسسات واگذار کند و در واقع کار به خود مردم سپرده شود و سازمان تبلیغات اسلامی و سازمان دارالقرآن الکریم حکم ناظر را بر این اتحادیه خواهند داشت.

وی در پاسخ به این پرسش که اهداف در نظر گرفته شده برای این اتحادیه چیست؟ گفت: توسعه فرهنگ قرآنی مهم‌ترین هدف این اتحادیه است و باید سعی شود تا مکانیزمی در این اتحادیه مشخص شود تا از ظرفیت‌های قانونی در کشور به منظور پیشرفت و توسعه‌ فرهنگ قرآنی استفاده شود و در اهدافش حتماً به استانداردسازی آموزش قرآن توجه شده تا شیو‌ه‌های ارائه آموزش قرآن در سراسر کشور یکسان شود.

خواجوی افزود: در این اتحادیه پس از تعیین هدف‌ها که بهتر است در ابتدا اهداف کوچکی تعیین شود، سپس باید به سرعت به دنبال اجرایی کردن آن باشند و زمان را برای تحقق آن در نظر بگیرند، در این مسیر ممکن است هدفی یک ساله و یا در طولانی مدت محقق شود.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا مؤسسات قرآنی که مجوز فعالیت از سازمان دارالقرآن الکریم ندارند می‌توانند در این اتحادیه حضور یابند؟ گفت: این مؤسسات می‌توانند برای حضور در اتحادیه مؤسسات قرآنی ـ مردمی کشور اعلام آمادگی کنند، حتی اگر مجوز فعالیت از این سازمان نداشته باشند؛ در وظایف سازمان تبلیغات اسلامی ساماندهی همه بخش‌های قرآنی در نظر گرفته شده است و این سازمان نگاه بخشی ندارد.

این مسئول قرآنی افزود: در اولین جلسه مجمع اتحادیه مؤسسات قرآنی ـ مردمی مؤسساتی حضور داشتند که مجوز فعالیت خود را از سازمان دارالقرآن الکریم دریافت نکرده‌اند و اگر دیگران به هر دلیلی در این جلسات حضور نیافتند، می‌توانند این ارتباط را با اتحادیه ایجاد کنند و این سازمان انتظار دارد تا با مساعدت جامعه قرآنی این اتحادیه به اهدافش دست یابد.

یادآوری می‌شود، اولین مجمع عمومی اتحادیه مؤسسات قرآنی ـ مردمی کشور نهم و دهم آذرماه با حضور نمایندگانی از اتحادیه مؤسسات مردمی قرآنی استان‌ها به منظور تصویب اساسنامه و تعیین ارکان اجرایی این اتحادیه در مشهد مقدس برگزار شد. 

کد خبر 96551

پر بیننده‌ترین اخبار دین و اندیشه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز