سه‌شنبه ۱۰ آذر ۱۳۸۸ - ۱۹:۳۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: کاهش موارد ایدز در دنیا، افزایش موارد این بیماری در منطقه مدیترانه شرقی که ایران در آن قرار دارد

و همچنین لزوم افزایش حمایت‌های مادی و معنوی و حفظ شغل مبتلایان به ایدز در همایش روز  جهانی ایدز بررسی شد.

به گزارش ایسنا، دکتر محمد مهدی گویا سه‌ آذر در همایش روز جهانی ایدز، آخرین آمار مربوط به گسترش ایدز در جهان را حدود 33 میلیون نفر عنوان کرد و با اشاره به کاهش موارد این بیماری در دنیا گفت: موارد بیماری ایدز در دنیا به آهستگی رو به کاهش است. در سال جدید 2 میلیون و 700 هزار مورد جدید این بیماری در دنیا شناسایی شد و همچنین این بیماری 2 میلیون مرگ ومیر در جهان به دنبال داشته است.

وی با بیان این که HIV کماکان یکی از مشکلات بزرگ مجموعه سلامت جهان است، گفت: ابتلا به این بیماری در کشورهای زیر صحرای آفریقا به آهستگی رو به کاهش است. وضعیت این بیماری در کشورهای آروپای شرقی و آسیای میانه تا حدی کنترل شده است. در کل طی سال گذشته موارد ابتلا به این بیماری در جهان حدود 17 درصد نسبت به قبل کاهش یافته است. این بیماری در کشورهای زیر صحرای افریقای 15 درصد، در شرق آسیا حدود 25 درصد و جنوب شرق آسیا حدود 15 درصد کاهش داشته است.

وی با اشاره به افزایش پوشش خدمات پیشگیری و درمان ایدز در دنیا، افزود: دسترسی به درمان ایدز از سال 2002 تا 2008 حدود 42 درصد در سطح جهان افزایش داشته است.

به گفته دکتر گویا، کاهش موارد ایدز در همه جای دنیا یکسان نیست و در برخی مناطق نه تنها کاهش نداشته بلکه حتی رو به افزایش است؛ به طوری که در منطقه مدیترانه شرقی شاهد کاهش این بیماری نیستیم و هنوز کماکان موارد ابتلا به این عفونت در منطقه رو به افزایش است. به عنوان مثال بروز موارد جدید عفونت بیماری ایدز در سنین 15 تا 49 سال در حال افزایش است که این امر مسوولیت ما را به عنوان یکی از کشورهای منطقه مدیترانه شرقی چندین برابر می‌کند.

وی در ادامه به مقایسه موارد ایدز در منطقه مدیترانه شرقی بین سال‌های 2001 تا 2008 پرداخت و گفت: طی این سال‌ها بروز موارد این بیماری در منطقه از 200 هزار نفر به 310 هزار نفر رسیده است. موارد جدید عفونت نیز طی یک سال از 30 هزار نفر به حدود 35 هزار نفر رسیده، تعداد کودکان مبتلا نیز از 3 هزار و 800 به 4 هزار و 600 نفر رسیده است. همچنین تعداد جان باختگان این بیماری از 11 هزار مورد به 20 هزار مورد افزایش داشته است.

رییس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، افزود: مطالعات نشان می‌دهد که دسترسی به درمان ایدز در خاورمیانه و شمال آفریقا کمتر است و لازم است خدمات درمانی به شکل گسترده‌تری در دسترس بیماران قرار گیرد.

وی با اشاره به تخمین‌هایی که در رابطه با ابتلا به عفونت ایدز در ایران مطرح می‌شود، گفت: این چنین تخمین‌ها توسط سازمان جهانی بهداشت در اختیار کشورها قرار می‌گیرد و همه کشورها باید بر اساس الگوی سازمان جهانی بهداشت موارد ایدز در کشور خود را پیش بینی کنند. برآورد ما حدود 80 هزار نفر آلوده به عفونت ایدز در کشور است که از این تعداد حدود 20 هزار نفر شناسایی شده‌اند. حدود دو هزار و 97 نفر از بیماران وارد مرحله ایدز شده‌اند و تاکنون سه هزار و 492 نفر نیز جان خود را بر اثر این بیماری از دست داده‌اند.

وی با بیان اینکه بیماری ایدز در ایران در وضعیت متمرکز قرار دارد، گفت: ایدز بیشتر در گروه معتادان تزریقی است اما از طرف دیگر این بیماری در بین معتادان تزریقی به دلیل افزایش اقدامات لازم و همچنین ارائه خدمات ویژه به این گروه آسیب پذیر، کاهش یافته است.

وی تاکید کرد: تغییر الگوی انتقال این بیماری رخ خواهد داد مگر آن که برنامه جدی برای پیشگیری از آن در نظر گرفته شود. در مجموع بیماری ایدز در کشور سیر نزولی را طی می‌کند این در حالی است که اگر برنامه‌های کنترلی قوت و گسترش نیابند شاهد افزایش موارد این بیماری خواهیم بود اما اطمینان دارم با سیاست‌هایی که در پیش گرفته شده سیر نزولی این بیماری در کشور کماکان ادامه خواهد داشت.

دکتر امامی رضوی، معاون سلامت وزیر بهداشت هم با اشاره به مشکلاتی که دستگاه‌های کنترل کننده و همچنین بیماران مبتلا به ایدز طی سالیان بعد از پیدایش این بیماری در کشور با آن روبرو بودند، گفت: مهم آن است که در مورد بیماری ایدز به بحث انگ زدایی بیشتر پرداخته شود. نباید HIV را مساوی با مقصر دانستن فرد در این بیماری بدانیم چرا که اینطور نیست که همه افراد مبتلا به این بیماری مقصر باشند. از طرف دیگر یک فرد نباید به دلیل اشتباه در مقطعی از زمان محکوم به طرد در همه عمر شود. بیماران مبتلا به ایدز مانند همه بیماران دیگر در کشور باید در نظر گرفته شوند و باید تلاش شود تا بیماریشان کنترل شود.

وی با اشاره به اقدامات درمانی،‌ حمایتی و پیشگیرانه ایدز که تاکنون در کشور صورت گرفته است، گفت: این اقدامات باید ادامه یابد. از طرف دیگر پوشش درمانی در این بیماران کفایت نمی‌کند و علاوه بر آن که درمان‌ها گسترده‌تر می‌شود باید حمایت‌های مادی و معنوی از این بیماران افزایش یابد. لازم است شغل این افراد حفظ شود، ‌این افراد نباید با جامعه قهر کنند، باید با جامعه آشتی کرده و در پیشرفت آن سهیم باشند.

معاون سلامت وزیر بهداشت در پایان ابراز امیدواری کرد که حمایت‌ها از بیماران مبتلا به ایدز چشمگیر باشد و این حمایت‌ها تنها به روز جهانی ایدز محدود نشود.

کد خبر 96516

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز