مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۳ آذر ۱۳۸۸ - ۱۸:۴۷
۰ نفر

3 آذر مردم وقتی که برای خرید روزنامه و کسب آخرین خبرهای مکتوب پای دکه‌های روزنامه‌فروشی و سبدهای روزنامه در فروشگاه‌ها رسیدند،

این بار به‌جای آنکه خبرها را بخوانند، بی‌واسطه با خود خبر مواجه شدند و آن را با چشمان خود دیدند.

خبر این بود: جای خالی همشهری

تماس‌های نگران مخاطبان و یاران دیرین همشهری، از نخستین ساعت‌‌های تحریر خبر در صبحگاه تا واپسین دقیقه‌های ارسال صفحه‌ها به چاپخانه، از مجرای تلفن همه گروه‌های تحریریه بی‌واسطه به گوش نویسندگان و همراهان مردم در این روزنامه می‌رسید؛

تماس‌هایی که مردم در آنها از چرایی ماجرای اخیر برای همشهری می‌پرسیدند و از ابراز احساسات و اظهار همراهی همیشگی به روزنامه همه سلیقه‌های هموطنان، برای نویسندگان و خبرنگاران روزنامه خودشان می‌گفتند. امروز اما خبر چیز دیگری است، همشهری می‌ایستد.

اکنون در آغاز هجدهمین سال انتشار، تحریریه و مسئولان همشهری مصمم‌تر از پیش برآنند که الگوی رسانه‌ای مستقل برای شهروندان ایرانی باشند، همشهری برای همیشه با مردم خواهد ماند.

مجلس پیگیری می‌کند

سید جلال یحیی‌زاده، عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با اشاره به سوابق بسیار ممتاز روزنامه همشهری در حفظ ارزش‌های انقلاب و نظام، گفت: مجلس شورای اسلامی در نخستین جلسه خود موضوع را پیگیری می‌کند و نهایت مساعدت را برای بازگشت این رسانه وزین به عرصه رسانه‌ای کشور انجام خواهد داد.

یحیی‌زاده افزود: برای بنده و بسیاری دیگر از نمایندگان مجلس، روزنامه همشهری به‌عنوان روزنامه ارزشی شناخته شده که مخصوصا در سال‌های اخیر، هیچ‌گاه خط قرمزهای نظام را زیر پا نگذاشته است.

وی با بیان اینکه ما مطمئنیم در اتفاق اخیر یک غفلت سهوی باعث چاپ یک تصویر اشتباه شده است، گفت: نیروهای همشهری بیشتر از هر کس دیگری از این اتفاق ناراحت هستند. آنها همیشه حافظ و نگهبان ارزش‌های اسلامی بوده‌ و هیچ‌گاه درصدد تخریب آرمان‌ها برنیامده‌اند.

این عضو کمیسیون فرهنگی مجلس با اشاره به تعطیلی مجلس شورای اسلامی در هفته جاری، گفت: در روز یکشنبه آتی علاوه بر پیگیری موضوع در کمیسیون فرهنگی، در صحن علنی مجلس نیز مسئله بازگشت به‌کار روزنامه همشهری را مطرح خواهیم کرد.

یحیی‌زاده با اشاره به اینکه هم خود همشهری و هم نشریات و ضمائم آن بارها علیه بهائیت و وهابیت مطالب تندی را منتشر کرده و به مخالفت با آنها پرداخته‌اند، یادآور شد: همین چند روز پیش یک کتاب با تیراژ بالا علیه بهائیت توسط این روزنامه منتشر و به‌صورت رایگان هم توزیع شد.

پس مطمئنا در ماجرای اخیر یک غفلت باعث ایجاد اشتباهی اینگونه شده است و بر این اساس به‌نظر می‌رسد این روزنامه همچنان می‌تواند در مسیر آرمان‌های انقلاب به‌عنوان پرتیراژترین روزنامه کشور حضور داشته باشد.

ادامه با قدرت

یک عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی گفت: اتفاقی که برای نشریه همشهری رخ داد، ناشی از دستان پشت پرده‌ای است که این فرقه ضاله را حمایت می‌کنند.

محمد کرمی‌راد، منشی اول کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی در رابطه با توقیف روزنامه همشهری با اشاره به اینکه باید در مورد مدیریت فضای رسانه‌ها و برخورد با آنها همه جوانب را درنظر گرفت، افزود: در کشوری هستیم که آماج تهمت‌ها و برخی افتراها قرار دارد و برخی از کشورهای اروپایی که دم از حقوق بشر می‌زنند ولی هیچ‌گاه رعایت قانون حقوق بشر را نمی‌کنند، انتظار چنین فرصت‌هایی را می‌کشند که حقوق بشر را دستمایه اهداف خود سازند؛ از این‌رو نشریه همشهری باید به دور از هرگونه جو‌سازی‌‌ها به‌کار خود با قدرت ادامه دهد.

باید کاملاً مواظب بود

میرتاج الدینی، معاون پارلمانی رئیس‌جمهور در پاسخ به سؤالی مبنی بر چگونگی توقیف روزنامه همشهری گفت: روزنامه‌های کثیرالانتشاری مثل همشهری باید کاملا مواظب باشد و مرتکب مواردی که از نظر قانونی خلاف است، نشود.

وی افزود: موضوع توقیف روزنامه همشهری ربطی به بحث‌های سیاسی نداشت بلکه علت توقیف آن تخلف از مسائل قانونی است که به آن رسیدگی خواهد شد؛ ضمن آنکه توقیف روزنامه همشهری موقتی است.

کمبود محسوس

محمد حسین فرهنگی، در گفت‌وگو با خبرنگار ما گفت: رسانه‌ای مثل همشهری مخاطبان خاص خود را در جامعه دارد و با حذف آن از کیوسک مطبوعات خلأ محسوسی برای خوانندگان این رسانه پرتیراژ به بار می‌آوریم.وی در پایان خواستار بازنگری در این حکم از سوی هیات نظارت بر مطبوعات شد.

خطای اجتناب ناپذیر

همچنین سید محمد جواد ابطحی، عضو کمیسیون فرهنگی مجلس در واکنش به توقیف روزنامه همشهری گفت: اگر این اقدام با نگاه بدبینی هم همراه بوده باشد، این مجازات سنگین است و با یک تذکر هم می‌توانستند این مسئله را خاتمه دهند.وی با تاکید بر اینکه در کار رسانه‌ خطا و اشتباه اجتناب ناپذیر است، افزود: از آنجایی که خطا بودن انتشار این آگهی محرز است باید از صدمه زدن به وجهه فرهنگی این نشریه جلوگیری شود.ابطحی در پایان خواستار بازنگری در حکم صادر شده برای روزنامه همشهری شد.

توقیف، وجاهت قانونی ندارد

در همین حال ، عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس گفت: در فعالیت‌های مطبوعاتی احتمال بروز خطا بالا ست. هیات نظارت بر مطبوعات باید وسعت نظر بیشتری را نسبت به این خطاها داشته باشد؛ چرا که چنین خطاهایی را ممکن است هر روزنامه دیگری مرتکب شود.

 مصطفی کواکبیان با اشاره به شعارهای دولت نهم و دهم مبنی بر آزادی مطبوعات در کشور یادآور شد: مسئولان فعلی وزارت ارشاد بارها و بارها بر وجود آزادی مطبوعات در کشور تاکید کرده‌اند. امیدواریم هرچه زودتر این مشکل رفع شود تا چنین چیزی در عرصه مطبوعات باب نشود.

این نماینده مجلس با اشاره به اینکه بارها در مجلس تذکر داده است، افزود: کمیسیون فرهنگی نیز باید قطعا  این موضوع را مورد بررسی قرار دهد تا اگر روزنامه‌ای تخلف کرده است، براساس قانون مطبوعات به دادگاه صالح برود و از آنجا حکم بگیرد. نه اینکه وزارت ارشاد وهیات نظارت بر مطبوعات راسا اقدام کنند.

ادامه توقیف همشهری به صلاح نیست

یک عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی نیز در واکنش به توقیف روزنامه همشهری گفت: البته اقدام روزنامه همشهری چه سهوی و چه عمدی صورت گرفته باشد، اقدام اشتباهی است و خواه‌ناخواه باید با این تخلف برخورد شود اما توقیف این روزنامه آخرین راه‌حلی است که می‌توان آن را انتخاب کرد.

بهروز جعفری، در گفت‌وگو با ایسنا گفت: در هر حال ادامه توقیف این روزنامه به صلاح نیست؛ چرا که در حال حاضر جو تبلیغاتی مسمومی علیه کشورمان در دنیا از نظر فضای مطبوعات آزاد وجود دارد.

جعفری در پایان تاکید کرد: توصیه من این است که با توجه به فضایی که در دنیا علیه ما وجود دارد و با توجه به سابقه‌ روزنامه همشهری و نقش و اثرگذاری آن در اجتماع حداکثر رأفت در برخورد با این روزنامه به کار گرفته شود و اقدامات دیگری جایگزین توقیف شود؛ چرا که توقیف، اثرات چندان مطلوبی ندارد و بهتر است که این موضوع به‌صورت مسالمت‌آمیز حل شود.

توقیف همشهری تبلیغ فرقه ضاله بهائیت

در عین حال یک عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی گفت: توقیف موقت روزنامه همشهری خود تبلیغی برای بهائیت محسوب می‌شود و نباید به این خاطر چنین نشریه‌ای توقیف شود.

به گزارش مهر، مهدی مهدی‌زاده گفت: فرقه ضاله بهائیت در دنیا شناخته شده است و رفتارهای آنها قابل پیش‌بینی است؛ چرا که این فرقه همیشه برای مطرح‌سازی خود عملیاتی را در گوشه‌ای انجام می‌دهند تا مخاطبانشان آنها را مورد حمله قرار دهند و از این طریق مظلوم‌نمایی کنند.

وی افزود: آنها از این شیوه سال‌هاست استفاده می‌کنند و نباید به‌گونه‌ای رفتار کنیم که این فرقه به اهدافشان دست یابند.

کمبود جبران‌ناپذیر

یک عضو کمیسیون فرهنگی مجلس هم با بیان اینکه خلأ روزنامه همشهری در فضای رسانه‌ای کشورجبران ناپذیر است، گفت: هیات نظارت می‌توانست با یک تذکر، به وظیفه‌اش درزمینه تخلف این روزنامه عمل کند.

سید رمضان شجاعی کیاسری در گفت‌وگو با پایگاه اطلاع رسانی فردا با بیان اینکه وجود اشتباه در کار رسانه‌ای امری اجتناب‌ناپذیر است، گفت: تذکر و جریمه می‌توانست بهترین برخورد با تخلف روزنامه همشهری باشد.

الهام راضی از توقیف

سخنگوی دولت نخست محمود احمدی‌نژاد نیز 3آذر  درباره توقیف روزنامه همشهری مدعی شد که مردم از توقیف روزنامه همشهری راضی هستند. غلامحسین الهام که 3آذر در حاشیه مراسم خاکسپاری پیکر علی کردان سخن می‌گفت بدون اشاره به جامعه آماری مورد مطالعه‌‌اش درباره گزاره اخیر ادامه داد: تخلف روزنامه همشهری از قانون برای نخستین بار نبود و در گذشته نیز چندین بار تخلفاتی را مرتکب شده بود. الهام درباره این مدعای خود هم، مصداقی نیاورد.

کد خبر 96054

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز