یکشنبه ۱ آذر ۱۳۸۸ - ۱۱:۴۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: نخست وزیر کویت که به تهران آمده است با علی لاریجانی دیدار و گفت‌وگو کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خانه ملت، رئیس مجلس شورای اسلامی یکشنبه در دیدار با شیخ ناصر المحمد جابر الصباح نخست وزیر کویت با اشاره به قدمت مناسبات بین دو کشور، روابط و همکاری‌های جمهوری اسلامی ایران و کویت را دوستانه و برادرانه خواند و گفت: دو کشور همواره از روابط مناسبی در تمام سطوح برخوردار بوده‌اند و جمهوری اسلامی ایران، کویت را همسایه خوب و ارزشمند خود می‌داند.

در این دیدار دکتر علی لاریجانی با اشاره به سفر نخست وزیر کویت به تهران، آن را منشأ تحول جدیدی در مسیر روابط و مناسبات فی‌مابین دانست و از حمایت مجلس شورای اسلامی از گسترش همه‌جانبه این روابط و همکاری‌ها خبر داد.

وی گفت: جمهوری اسلامی ایران همواره در کنار همسایگان خود قرار دارد و به دوستی پایدار و مبتنی بر احترام متقابل با آنها می‌اندیشد.

رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه با اشاره به تحولات منطقه‌ای نیز گفت: همه کشورهای منطقه باید تلاش کنند وحدت و آرامش در عراق به طور کامل برقرار شود و وجود یک عراق آرام و باثبات به نفع همه‌ همسایگان آن است.

لاریجانی وجود سیاست‌های متناقض و معیار دوگانه در برخورد با پدیده شوم تروریزم در منطقه را عامل تشدید ناامنی در افغانستان و دیگر نقاط ناامن منطقه دانست و اظهار کرد: مشکلات منطقه به‌ویژه در بین کشورهای جهان اسلام باید توسط خود آنها حل و فصل شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به موضوع هسته‌‌ای کشورمان نیز خاطرنشان کرد: برخورد غرب و آمریکا با موضوع استفاده‌ صلح‌آمیز ایران از انرژی هسته‌‌ای ماهیت صرفا سیاسی و منفعت‌جویانه دارد و القای ترس از این برنامه‌ هسته‌‌ای در بین همسایگان ایران توسط کشورهایی که خود به سلاح هسته‌‌ای مجهز هستند غیرموجه و پوشالی است.

در ادامه این دیدار هم‌چنین شیخ ناصر المحمد جابر الصباح نخست وزیر کویت ضمن ابراز خوشوقتی از سفر به تهران، جمهوری اسلامی ایران را همسایه خوب و قدرتمند کویت دانست و با اشاره به روند رو به رشد روابط دوجانبه، بر اهمیت گسترش هرچه بیشتر همکاری‌ها و مناسبات فی‌مابین تاکید کرد.

نخست وزیر کویت با تاریخی خواندن روابط بین مردم و مسئولان دو کشور، به مواضع اصولی جمهوری اسلامی ایران در دوران اشغال کویت توسط صدام دیکتاتور سابق عراق اشاره کرد و گفت: ملت و رهبران کویت هیچ‌گاه این مواضع اصولی و خردمندانه را فراموش نخواهند کرد.

وی با اشاره به موضوع هسته‌ی‌ای ایران نیز خاطرنشان کرد: کویت از حق برخورداری جمهوری اسلامی ایران از دانش و انرژی صلح‌آمیز هسته‌‌ای از همان ابتدا حمایت کرده و به طرف‌های غربی نیز اعلام کرده که اجازه تعرض به منافع ایران از طریق کویت را نخواهد داد.

وی با اشاره به مشکلات موجود در عراق، افغانستان، پاکستان، یمن و فلسطین نیز خاطرنشان کرد: آن‌چه جهان اسلام در حال حاضر به آن نیاز دارد وحدت و همدلی در حل و فصل تمام مشکلات منطقه‌ای است و آرامش و ثبات در منطقه به نفع تمام اعضای جامعه اسلام است.

در این ملاقات از رئیس مجلس شورای اسلامی جهت سفر رسمی به کویت دعوت به عمل آمد.

کد خبر 95848

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز