دوشنبه ۹ آذر ۱۳۸۸ - ۱۹:۰۲
۰ نفر

گروه سیاسی-مجید مهرابی‌دلجو: رئیس مجلس شورای اسلامی 9 آذر با اشاره به مسائل هسته‌ای کشور گفت: غرب بر سر دوراهی است

یا بپذیرد ایران فناوری هسته‌ای‌اش را در مسیر نظارت آژانس و مقررات بین‌المللی انجام دهد یا نباید توقع بلاوجه از ایران داشته باشد، چون ایران مجبور است از ظرفیت خودش برای صیانت از امکانات هسته‌ای‌اش استفاده کند.

علی لاریجانی که آخرین نشست خبری‌اش را در سال 87 برگزار کرده بود، روز گذشته در آستانه روز مجلس و سالروز شهادت آیت‌الله مدرس به جمع خبرنگاران آمد و به پرسش‌های آنان پاسخ گفت.

بخش نه چندان کوچک این نشست خبری به تحلیل مسائل هسته‌ای اختصاص داشت. در واقع در روزهایی که تیتر یک اخبار رسانه‌های دنیا بر محور قطعنامه ضد‌ایرانی شورای حکام و واکنش جمهوری اسلامی ایران دور می‌زد، مذاکره‌کننده پیشین هسته‌ای کشورمان این فرصت را برای خود فراهم کرد تا در جمع خبرنگاران خارجی و داخلی پیام خود را به شورای حکام، دبیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و مذاکره‌کننده هسته‌ای غرب برساند.

رئیس مجلس البته در این نشست خبری به برنامه امروز که قرار است در صحن علنی و به مناسبت سالروز مجلس برگزار شود هم اشاره کرد، نقبی به انتخابات زد و بحث‌هایی را درباره مسائل هدفمند کردن یارانه‌ها مطرح کرد.

انتخابات را تابو نکنید

علی لاریجانی گفت: انتخابات را نباید به تابویی تبدیل کرد که عده‌ای پشت آن خیمه بزنند و برای کشور مشکلاتی ایجاد کنند؛ پس باید مسیر کشور را برای کار هموار کرد زیرا انتخابات، ابزاری برای اداره کشور و رسیدن به اهداف است.

وی اضافه کرد: ایجاد فضای هیجانی براساس ظن و گمان ممکن است گاهی با مسلک مارکسیست‌ها جور دربیاید اما با مسلک اسلامی جور درنمی‌آید؛ زیرا ما به امت واحده اعتقاد داریم و شیوه علمای ربانی ما هم این نبوده است؛ پس باید به ریسمان وحدت چنگ زد و از تضاد طبقاتی و اختلافات گروهی پرهیز کرد.

تخریب چه فایده‌ای دارد؟

لاریجانی افزود: در کشور ما از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی عده زیادی قصد خدمت همراه با اخلاص داشتند و در راه انقلاب فداکاری کردند و می‌کنند و اینها مراتب مختلف و شدت و ضعف دارد و یکسان هم نیست.

رئیس مجلس که چندی پیش در مراسم اهدای جوایز ادبی و فرهنگی جلال آل احمد در تالار وحدت پرسیده بود «این همه تهمت و تحقیر آقای هاشمی‌رفسنجانی با چه انگیزه‌ای زده شد و چه فایده‌ای داشت» این بار به دفاع از علی اکبر ناطق نوری رئیس دفتر بازرسی رهبر معظم انقلاب پرداخت و گفت: سؤال من این است که چه فایده‌ای دارد اینگونه فردی را که مدت‌ها رئیس مجلس بود و الان هم در بازرسی دفتر مقام معظم رهبری است، تخریب کنیم؟ چرا باید شخصیت‌ها را به‌دلیل آنکه موضع آنها را نمی‌پذیریم، تخریب کنیم؟

وی با بیان اینکه هیچ کس مطلق نیست و هر کس وارد عرصه سیاسی شود قابل نقد می‌شود، افزود: آیا می‌شود خدمات گذشته این افراد را نادیده گرفت؟ و آیا این برای کشور درست است؟لاریجانی اضافه کرد: این درست نیست که ما گذشته ایران و انقلاب را نادیده بگیریم و تخریب کنیم.

اتحاد، کارهای نمادین نمی‌خواهد

خبرنگاری به مراسم 10آذر  که قرار است در مجلس برگزار شود، اشاره کرد و از رئیس مجلس پرسید که چرا در سال گذشته در مراسم شکرانه اتحاد از نمایندگان ادوار و چهره‌های سیاسی دعوت کردید اما امسال از آنان دعوت نشده است؟ که لاریجانی پاسخ داد: ایجاد اتحاد در کشور احتیاج به کارهای خیلی نمادین ندارد بلکه احتیاج به اصلاح رفتارها و نگاه‌ها دارد.

وی افزود: در سال گذشته نیز حقیقت غیر از این چیزهایی است که در برخی از رسانه‌ها گفته می‌شود. سال گذشته قرار ما این بود که سران 3 قوه به مجلس دعوت شوند و میان اصحاب قوا بحثی درباره مسائل کشور صورت گیرد اما در همان جلسه یکی از دوستان عضو هیات رئیسه مطرح کرد که خوب است نمایندگان ادوار را دعوت کنیم.

نمی‌دانم مقصودتان چیست؟

در ادامه این نشست خبری خبرنگاری از لاریجانی پرسید مصلحت‌سنجی‌های مجلس فضا را برای قانون‌گریزی‌ها افزایش داده است و چرا بعد نظارتی مجلس کاهش پیدا کرده است؟  لاریجانی پاسخ داد: نمی‌دانم مقصود شما از مصلحت‌سنجی‌ها چیست؟

لاریجانی اضافه کرد: اینکه درون مجلس آرای مختلفی وجود دارد، بحث دیگری است. ممکن است درون مجلس، بعضی‌ها در حمایت از یک وزارتخانه یا دولت شدت زیادی نشان بدهند و برخی‌ها هم نگاه دیگری داشته باشند و این طبیعی است که در مجلس آرای مختلفی وجود داشته باشد، اما اینکه کل قوه مقننه در این امور درگیر مصلحت‌سنجی است، من حداقل مواردی ندیده‌ام.

مذاکرات یا چانه‌زنی

در ادامه نشست خبری رئیس مجلس شورای اسلامی، خبرنگار الجزیره پرسید: برخی ناظران بر این باورند که پرونده هسته‌ای ایران پس از صدور قطعنامه اخیر به وضع اول برگشته است، فکر می‌کنید کدام یک از 3 گزینه دیپلماتیک، مجازات‌های اقتصادی و یا حمله نظامی دنبال شود؟

علی لاریجانی در پاسخ گفت: این احتمالات همیشه وجود داشته است؛ هیچ وقت در شرایط گذشته ایران و بحث هسته‌ای، این احتمالات را نادیده نمی‌گرفتیم.وی تصریح کرد: فکر می‌کنم هنوز مجال دیپلماتیک وجود دارد و برای آنها هم مفید است که از این فرصت دیپلماتیک استفاده کنند. رئیس مجلس گفت:البته آنها مختارند که روش دیگری برگزینند و ایران هم متناسب با آن، رفتار خواهد کرد.

این روش، حیرت‌آور است

وی با اشاره به موضع اخیر شورای حکام درباره سایت فوردو ادامه داد: این روش شورای حکام حیرت‌آور است؛ بازرسان آژانس آمدند و دیدند که چه اتفاقاتی در آنجا افتاده است.
لاریجانی خطاب به شورای حکام گفت: شما از چه چیز احساس خطر کرده و قطعنامه صادر کردید، شما به‌دنبال ماجراجویی هستید یا فکر می‌کنید که اگر فشاری صورت می‌گیرد، کشور ایران عقب می‌نشیند.

به‌نفع عربستان نیست

رئیس مجلس در ادامه نشست خبری‌‌اش با اشاره به تحرکات عربستان در منطقه و سابقه حمایت آنها از صدام حسین گفت: ما دوست داریم کشور عربستان که یک دولت مهمی است با یک مسیر صحیح در حوادث گام بردارد. اینکه برادران یمنی با سلاح‌های سعودی‌ها کشته می‌شوند، آیا در تاریخ به نفع سعودی‌ها خواهد بود؟

رفتار روسیه و کلاهبرداری سیاسی

خبرنگاری از لاریجانی پرسید: شما گفتید آمریکا، آلمان و فرانسه قابل اتکا نیستند و از طرف دیگر اصطلاح کلاهبرداری سیاسی را به کار بردید درحالی‌که در بین مردم شعار مرگ بر روسیه داده می‌شود و معتقدند روسیه قابل اتکا نیست، آیا رفتار روسیه از نظر شما کلاهبرداری سیاسی نیست؟ و آیا جمهوری اسلامی ایران می‌خواهد با اتکا به روسیه به برنامه هسته‌ای خود دست یابد که لاریجانی در پاسخ گفت: ایران در مسائل مهم خود بنایی بر اتکا به کشوری ندارد.

نماینده مردم قم افزود: رفتار روس‌ها در مسئله نیروگاه هسته‌ای بوشهر فراز و فرود داشته است و آنها برخی جاها درست عمل نکردند اما این به این معنی نیست که دشمن ما هستند، در مسئله اس300 هم اشتباه کردند و این برای ملت ما مکشوف است که آنان درست عمل نمی‌کنند و این مسئله روی بقیه کارها تاثیر می‌گذارد.

مشکل اصلی مترو، تامین اعتبار است

رئیس مجلس در نشست خبری دیروزش با تاکید بر اینکه قانون مشخص کرده است، مترو در چه مسیری و در دست چه کسانی سامان پیدا کند، گفت: به‌نظر من دلیل اصلی مشکلات امروز مترو ناشی از منابع مالی و تامین اعتبارات آن است.وی در پاسخ به پرسش خبرنگار همشهری که با استناد به سخنان رئیس دیوان محاسبات که گفته بود فقط 69 درصد بودجه قانونی مترو محقق شده است و گزارش شهریورماه کمیسیون برنامه و بودجه درباره مشکلات مالی مترو، پرسید شما در جایگاه رئیس قوه قانونگذاری کشور، بروز مشکلات اخیر مترو را که دود آن فقط به چشم مردم می‌رود،  ناشی از کدام منبع می‌دانید،

لاریجانی پاسخ داد: بحث مترو یک مسیر قانونی را باید طی کند و خیلی موافق نیستم که اینگونه مسائل محل نزاع باشد.او  افزود: قانون مشخص کرده که مترو در چه مسیری باشد و اگر هم تجدید نظری بخواهد روی دهد باید از طریق قانون باشد.

وی ادامه داد: مسئله مهم این است که مترو یک موضوع حیاتی برای تهران است، به همین دلیل هم در حال حاضر طرح دیگری در مجلس در دستور کار است تا یک میلیارد دلار به متروی تهران و یک میلیارد دلار هم به متروی سایر شهرهای کشور کمک کنیم؛

چون این مسیری است که باید برای خدمات‌رسانی به مردم فراهم شود.نماینده مردم قم ضمن اشاره به این موضوع که شهردار تهران مدیر پرعرضه‌ای است، یادآور شد: به‌نظر من مشکلات اخیر مترو، سر منابع است و این منابع باید تامین شود.

عبدالرضا رحمانی فضلی، رئیس دیوان محاسبات اخیرا در گفت‌وگویی اعلام کرده بود تا به حال فقط 69 درصد از کل بودجه قانونی مترو محقق شده است. مخبر کمیسیون برنامه و بودجه نیز در گزارشی که شهریور ماه امسال درباره مشکلات تامین مالی و اعتباری متروی تهران در صحن علنی قرائت کرد، برعدم‌اجرای تعهدات دولت درباره مترو تاکید کرده بود.لاریجانی دیروز گفت: باید از نیروهایی که در حال خدمت هستند استفاده کنیم و بی‌جهت به‌جای حل خود مسئله، دنبال چیز دیگری نرویم.

کد خبر 96447

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز