یکشنبه ۸ آذر ۱۳۸۸ - ۱۲:۵۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: نمایندگان مجلس در واکنش به قطعنامه شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، از دولت خواستند که طرح کاهش سطح همکاری خود با آژانس را به مجلس ارایه دهد.

به گزارش ایسنا، متن این بیانیه که توسط حسن غفوری‌فرد عضو هیئت رئیسه‌ مجلس شورای اسلامی در صحن مجلس قرائت شد به شرح ذیل است:

 قطعنامه‌ سیاسی و فاقد اجماع شورای حکام علیه فعالیت‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران در حالی صادر شد که آقای البرادعی مدیرکل آژانس در گزارش اخیر خود برای بیست و یکمین بار بر صلح‌آمیز بودن فعالیت‌های هسته‌ای ایران تاکید کرد.

ملت ما تردید ندارد که از منظر حقوقی پرونده‌ هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران دارای هیچ‌گونه خدشه‌ای نبوده است، بلکه جا دارد هر چه سریع‌تر مسیر انحرافی ارجاع پرونده به شورای امنیت سازمان ملل اصلاح و به آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای بازگشته و به شکل پرونده عادی درآید.

نمایندگان ملت رشید ایران در مجلس شورای اسلامی یقین دارند که اراده‌ سیاسی ناشی از خواست برخی از قدرت‌های بزرگ و به طور مشخص ایالات متحده‌ آمریکا و انگلیس سبب انحراف در مسیر این پرونده شده است.

اوباما که سخن از تغییر می‌گفت و می‌گوید نه تنها نتوانست کوچک‌ترین تغییری را موجب شود، بلکه با تغییر لحن جزیی هم‌چنان مسیر تندروانه محافظه‌کاران افراطی حاکم بر کاخ سفید در دوران بوش را می‌پیماید.

ما ضمن دوگانه و سیاسی دانستن رفتار آژانس و شورای حکام و ضمن تاکید بر استمرار بدون وقفه فعالیت‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران، از آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای و شورای حکام به عنوان یک نهاد تخصصی می‌خواهیم از رفتارهای دوگانه که موجب خدشه جدی به اعتبار آن سازمان شده و از منظر جهانیان و افکار عمومی نشانه‌ای بر فشار قدرت‌های بزرگ است، دوری جوید تا افق مسیر صلح مبتنی بر عدالت در عرصه‌ بین‌المللی برای ملت‌های جهان روشن گردد.

در پایان از دولت محترم می‌خواهیم که با توجه به رفتارهای خصمانه کشورهای 1 + 5 سریعا برنامه و طرح کاهش سطح همکاری خود با آژانس را به کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی ارائه و آن کمیسیون نیز طرح مزبور را به مجلس شورای اسلامی عرضه نماید.

قطعنامه‌ شورای حکام فاقد اجماع و کاملا سیاسی است

همچنین پس از قرائت این بیانیه سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، در جمع خبرنگاران با بیان این‌که قطعنامه‌ صادر شده از سوی شورای حکام فاقد اجماع بوده و کاملا سیاسی است، گفت: اگر آقای اوباما بحث تغییر را مطرح می‌کند، اولین تغییر آن است که پرونده‌ ایران به آژانس برگردد.

کاظم جلالی افزود: همانطور که می‌دانید جمهوری اسلامی همکاری‌های معناداری با آژانس داشته است و همچنین البرادعی برای بیست و یکمین بار فعالیت جمهوری اسلامی را صلح‌آمیز دانسته است.

نماینده‌ مردم شاهرود در خانه‌ ملت، افزود: متاسفانه ما شاهد صدور قطعنامه‌ای از طرف شورای حکام بودیم که البته فاقد اجماع است و اگر به متن آن رجوع کنیم در تک تک موارد سیاسی بودن آن مشخص است و این در حالی است که جمهوری اسلامی موظف بود 180 روز قبل از شروع فعالیت هسته‌‌ای آن را به آژانس اعلام کند ،ایران حتی زودتر از این موعد این کار را انجام داده است. بنابراین بحث‌هایی که اکنون مطرح می‌شود و همچنین بحث تعلیق هسته‌یی بحثی کاملا انحرافی است.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، با بیان این‌که صدور این قطعنامه‌ها کارگشا نبوده و مسیر را پیچیده‌تر می‌کند، گفت: امروز مجلس شورای اسلامی با امضای 236 نفر از نمایندگان در بیانیه‌ای نسبت به این قطعنامه انتقاد کرد،زیرا این قطعنامه تحت فشار انگلیس و آمریکا صادر شده است.

جلالی گفت: همچنین در این بیانیه از دولت خواسته شده است که با توجه به رفتار خصمانه‌ی گروه 1 + 5، طرحی را برای کاهش روابط جمهوری اسلامی با آژانس به کمیسیون امنیت و سیاست خارجی ارایه کند و در مجلس این طرح به تصویب برسد.

نماینده‌ مردم شاهرود در خانهی ملت، یادآور شد :بر اساس قواعد حقوقی بین‌المللی وقتی قراردادی منعقد می‌شود، این قرارداد دو بخش خواهد داشت که یکی از آنها انجام وظایف و دیگری پیگیری روند برای رسیدن به حقوق مسلم یک کشور است، اما اگر قرار شود حقوق یک کشور نادیده گرفته شود و تنها مواردی را به آن کشور تکلیف کنند، طبیعتا اساس همکاری زیر سوال می‌رود.

وی تاکید کرد: جمهوری اسلامی با آژانس همکاری می‌کند تا از حقوق خود برای ان. پی. تی. استفاده کند و همانطور که مدیر کل آژانس برای بیست و یکمین بار اعلام کرد فعالیت‌های هسته‌یی ایران صلح‌آمیز است. لذا دلیلی برای صدور قطعنامه از سوی شورای حکام نبود.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، گفت: علی‌رغم شعار تغییر که از سوی کشورها مطرح شده، تغییری در روند بررسی پرونده‌ی ایران صورت نگرفته است.

جلالی گفت: همچنین اوباما که سخن از تغییر می‌گوید از نظر ایران تغییری در رفتارهای آمریکا صورت نگرفته و تغییر کلمه قابل قبول نیست؛ زیرا ما امروز نیز شاهد همان رفتار افراطی دوران بوش هستیم که ادامه پیدا کرده است.

ایران به هیچ‌وجه فعالیت‌های هسته‌‌ای خود را تعلیق نمی‌کند

محمد کرمی‌راد، عضو هیئت رئیسه‌ کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نیز به ایسنا گفت: ایران به هیچ‌وجه فعالیت‌های هسته‌‌ای خود را تعلیق نمی‌کند و حتی ممکن است در همکاری‌هایش با آژانس نیز تجدیدنظر کند.

نماینده‌ مردم کرمانشاه در خانه‌ ملت، در پاسخ به پرسشی در مورد واکنش مجلس و کمیسیون امنیت ملی در مورد قطعنامه‌ اخیر آژانس، اظهار داشت: در این راستا از مسئولین ذیربط دعوت به عمل می‌آید تا به صورت پخته‌تر بحث‌ها دنبال شود و راهبرد اصلی در این خصوص در شورای عالی امنیت ملی تدوین شود.

وی اضافه کرد: مجلس می‌تواند از ابزارهای قانونی خود در این مورد نیز استفاده کند.

کرمی‌راد شکست آمریکا و شخص اوباما در قضیه «فردو» را از عوامل طرح و تصویب این قطعنامه عنوان کرد و گفت: هر گونه تحریمی علیه فعالیت‌های هسته‌یی ایران نتیجه‌بخش نخواهد بود و به هر میزان که آنها تهدیدات را بالاتر ببرند، تدبیر ایران نیز قوی‌تر خواهد شد.

ایران باید در قبال آژانس مواضع تندی اتخاذ کند

حشمت‌الله فلاحت‌پیشه، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نیز اظهار داشت:‌ قطعنامه اخیر آژانس در جهت تضعیف فعالیت هسته‌‌ای ایران صادر شده است، در واقع قدرت‌های غربی تلاش می‌کنند القاء نمایند که ایران از صلاحیت لازم برای داشتن فناوری هسته‌یی برخوردار نیست، در حالی که ایران بیش از هر کشوری استحقاق دستیابی به این فناوری را دارد.

نماینده مردم اسلام‌آباد غرب، درباره صدور قطعنامه از سوی شورای حکام علیه برنامه هسته‌‌ای ایران گفت: قطعنامه باید بر اساس گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی صادر شود، ‌گزارشی که آژانس صادر کرد نشان دهنده عدم تخلف ایران بوده، ولی قطعنامه صادر شده قطعنامه تحریمی علیه ایران است که یک سری موضع‌گیری‌های کشورهای غربی را به همره دارد.

وی در ادامه اظهاراتش اضافه کرد: شورای حکام بیش از این‌که به گزارش آژانس توجه داشته باشد، ‌بیشتر اهداف سیاسی و نظرات کشورهای غربی را مورد توجه قرار داده است،‌ در واقع قدرت‌های غربی سعی می‌کنند که برنامه هسته‌‌ای ایران را نامطمئن نشان دهند، و هدف آنها این است که زمینه صدور قطعنامه‌های دیگر در شورای امنیت علیه ایران را مهیا سازند.

این نماینده مجلس درباره واکنش ایران علیه صدور قطعنامه ادامه داد:‌ ایران حق دارد مواضع تندی در قبال آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اتخاذ کند، چون ایران از آژانس انتظار داشت که مانع اعمال نگاه سیاسی گروه 1+5 و شورای امنیت، علیه برنامه هسته‌یی ایران شود، به هر حال انتظار می‌رفت که محمد البرادعی در آخرین روزهای تصدی خود به عنوان مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از شورای امنیت بخواهد که پرونده هسته‌‌ای ایران به آژانس برگردد، اما عکس این انتظار اتفاق افتاده است.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان این‌که علاوه بر وجود نگاه سیاسی در گروه 1+5 و شورای امنیت، اکنون این نگاه بر شورای حکام نیز حاکم است، ‌اظهار کرد: قطعنامه‌ای که علیه ایران تصویب شده پیش‌نویس آن را گروه 1+5 تنظیم کرده است، اما با همه این مسایل، ‌ایران مانند روال چند سال گذشته تلاش خواهد کرد که برنامه خویش را پیش‌ برد و با ابداعات جدید در زمینه فناوری هسته‌یی پاسخ تند خود را از این طریق به آژانس ارسال کند.

نماینده مردم اسلام‌آباد غرب با اشاره به واکنش ایران به صدور قطعنامه گفت:‌ این عکس‌العمل تنها واکنشی است که ایران می‌توانست درباره این قطعنامه از خود نشان دهد. آژانس با این اقدامات، رابطه ایران با این نهاد را دچار مشکل کرده است که به همین دلیل باید آژانس در این باره اقدامی انجام دهد.

فلاحت‌پیشه افزود: ایران حتی درباره انتقال اورانیوم نیز موضع ملایمی را اتخاذ کرده بود و به رغم این‌که فروش اورانیوم زیر نظر آژانس به راحتی صورت می‌گیرد، کشورهای غربی برخورد منفی نسبت به این مساله نشان دادند، بر همین اساس نتیجه معکوسی در این باره به دست آمد.

وی در پایان با بیان این‌که باید روابط ایران با کشورهای دیگر بازبینی شود، گفت: باید دیدگاه خوش‌بینانه ایران نسبت به مواضع روسیه و چین درباره برنامه هسته‌یی ایران تجدیدنظر شود،‌ در مقابل درباره برخی از کشورها نگاه بدبینانه‌ای اتخاذ شده که باعث تبدیل این کشورها به منتقدان فعالیت‌های ایران در صحنه بین‌المللی شده است که در این باره نیز باید بازبینی شود.

کد خبر 96302

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز