سه‌شنبه ۲۶ آبان ۱۳۸۸ - ۱۴:۳۲
۰ نفر

هشمهری آنلاین: علی‌اصغر سلطانیه با اشاره به گزارش نوامبر محمد البرادعی درباره ایران، گفت:

این گزارش مثل گزارش‌های قبلی آژانس عادی و تکراری، دوباره از بیان روند بازرسی‌های معمول در مراکز هسته‌‌ای ایران است.

نماینده ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گفت‌وگو با ایسنا با بیان این نظر، تنها تفاوت این گزارش را موضوع بازرسی‌های بازرسان از دومین مرکز غنی‌سازی ایران (فردو) دانست و گفت: در گزارش اعلام شده است که بازرسی‌ها از دومین سایت غنی‌سازی ایران انجام شده و به صراحت آمده است که نتیجه بازرسی‌ها نشان می‌دهد کلیه‌ اطلاعات ارائه شده از سوی ایران با آن‌چه از نتایج بازرسی‌ها به دست آمده، مطابقت دارد و هیچ سانتریفیوژی در این تاسیسات نصب نشده و مواد هسته‌یی در آن استفاده نشده است.

سلطانیه گفت: براساس اطلاعاتی که ایران درباره تاسیس دومین مرکز غنی‌سازی به آژانس داده است، خاطرنشان کرده‌ایم که به لحاظ تداوم تهدیدات نسبت به مرکزهای هسته‌‌ای ایران، ایران گزینه‌ دیگری جز آن که مرکز غنی‌سازی دیگری را در کنار نطنز تاسیس کند، نداشته است و از سازمان دفاع غیرعامل برای پشتیبانی از این تصمیم امکانات در اختیار سازمان انرژی اتمی گذاشته شده است.

نماینده ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ادامه داد: این گزارش نشان می‌دهد جنجال‌های تبلیغاتی و سیاسی درباره دومین مرکز غنی‌سازی ایران که پس از اعلام داوطلبانه‌ این مرکز به آژانس شکل گرفت، کاملا بی‌اساس بوده است.

سلطانیه تاکید کرد: همان گونه که بارها گفته شده است ایران به هیچ وجه فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌‌ای خود از جمله غنی‌سازی را متوقف نمی‌کند و هر اقدامی برای جلوگیری از آن را محکوم و راه‌های مقابله با تهدیدات را پیش‌بینی کرده است.

او ادامه داد: ایران به همکاری شفاف خود با آژانس ادامه می‌دهد و گزارش آژانس سند دیگری است از این که دیده‌بان هسته‌یی کلیه فعالیت‌های هسته‌‌ای ایران را درچارچوب فعالیت‌های صلح‌آمیز و تحت نظارت دیده‌بان هسته‌‌ای اعلام می‌کند.

وی با اشاره به بخش دیگری از گزارش البرادعی گفت: آخرین وضعیت غنی‌سازی در ایران نیز در این گزارش آمده است که بر اساس گزارش بازرسان آژانس، تاکنون ایران موفق شده ‌١٧٦٣ کیلوگرم اورانیوم را با غنای پایین تولید کند.

سلطانیه در پاسخ به این که البرادعی بار دیگر به اجرای پروتکل الحاقی و کد ‌١/٣ ترتیبات فرعی از سوی ایران تاکید کرده است، اظهار کرد: این جمله تکراری است که در تمام گزارش‌های قبلی نیز آمده است. این در حالی است که پس از آن که موضوع فنی و تخصصی ایران بدون هیچ توجیه فنی و حقوقی به شورای امنیت منعکس شد، مجلس شورای اسلامی ایران دولت را موظف کرد اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی و کد ‌١/٣ ترتیبات فرعی را متوقف کند. نماینده ایران در آژانس در پایان تصریح کرد: ایران کماکان بر اساس موافقت‌نامه ان‌.پی‌.تی با آژانس همکاری می‌کند و کلیه‌ی فعالیت‌های هسته‌یی‌اش را تحت نظارت آژانس انجام می‌دهد.

کد خبر 95482

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز