همشهری آنلاین: مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی در پیشنهادی جدید اعلام کرد که در پی مخالفت تهران با انتقال اورانیوم به روسیه می‌توان اورانیوم ایران را به ترکیه منتقل کرد.

خبرگزاری مهر به نقل از بلومبرگ گزارش داد:محمد البرادعی روز جمعه 6 نوامبر در مصاحبه با برنامه تلویزیونی چارلی رز با بیان این مطلب گفت: در پی مخالفت ایران با ارسال اورانیوم خود به روسیه و با هدف کاهش نگرانی‌های غرب درباره برنامه هسته‌ای ایران می‌توان اورانیوم غنی شده در این کشور را به ترکیه منتقل کرد.

به گفته البرادعی ترکیه می‌تواند یک طرف سوم در طرح تبدیل اورانیوم ایران به سوخت هسته‌ای باشد.

بر اساس این پیشنهاد جدید، ایران پس از تحویل اورانیوم به ترکیه، سوخت هسته‌ای خود را از روسیه تحویل می‌گیرد.

البرادعی گفت : این پیشنهاد می‌تواند به کار گرفته شود. ایران منافع زیادی در ترکیه دارد و دولت اوباما از آنجا که آمریکا خیلی با ترکیه راحت است با این پیشنهاد موافقت می‌کند.

مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی که آخرین روزهای خود در این پست را سپری می‌کند در ادامه افزود: هر چند هنوز این پیشنهاد را به آنکارا ارائه نکرده‌ام اما با این وجود مطمئنم که ترکیه با این پیشنهاد موافقت می‌کند.

البرادعی افزود : من هر روز با ایرانی‌ها در ارتباط هستم. آن‌ها به من گفته‌اند که علاقه مند هستند تا غنی سازی را در خاک خود ادامه بدهند اما من به آن‌ها گفته‌ام که این خواسته شما موجب به شکست انجامیدن تمام تلاش‌ها برای حل مسالمت آمیز موضوع هسته‌ای می‌شود.

پیشتر البرادعی پیشنهاد داده بود که اورانیوم غنی شده در ایران با مقیاس پائین ابتدا به روسیه منتقل شده و در آنجا تا مقیاس 20 درصد غنی شده و سپس به فرانسه منتقل شده و در آنجا تبدیل به میله سوخت شده و در انتها به ایران تحویل داده شود.

کد خبر 94599

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز