مرد شیک پوش با معرفی خود به‌عنوان دکتر مسگرزاده و توانا، به سراغ فرش فروشی‌های پایتخت می‌رفت و بعد از خرید فرش‌های نفیس، با شگردی بسیار حرفه‌ای دست به ‌سرقت می زد

22 مهرماه گذشته، مردی که در یکی از هتل‌های پایتخت، مغازه فرش فروشی داشت به پایگاه سوم پلیس آگاهی تهران رفت و از مردی که با نقشه‌ای بسیار عجیب از او 2 تخته فرش سرقت کرده بود، شکایت کرد.

این مرد به ماموران گفت: صبح دیروز مرد شیک پوشی وارد مغازه‌ام شد و در حالی که وانمود می‌کرد تلفنی با مادرش مشغول صحبت است به فردی که آن سوی خط تلفن بود، گفت: «امشب می‌روم فرودگاه و الان هم آمده‌ام 2 تخته فرش بخرم و به‌عنوان سوغات ببرم.»

فرش فروش میانسال ادامه داد: این مرد پس از تمام شدن مکالمه تلفنی، با معرفی خود به‌عنوان دکتر مسگرزاده سر صحبت را باز کرد و گفت که قصد خرید 2 تخته فرش زربافت (فرش نفیس ابریشمی) را دارد که بعد از دقایقی 2 تخته فرش را که 5/3 میلیون تومان ارزش داشت، انتخاب کرد، اما زمانی که من مشغول صدور فاکتور مشتری برای او بودم، او شروع به جست‌وجوی جیب‌های خود کرد و گفت کیفش گم شده است.

بعد هم در حالی که وانمود می‌کرد با همسرش جروبحث می‌کند به او گفت: «خانه را بگرد ببین کیف پول من آنجا نیست.»، او پس از کمی مکث در ادامه چند بار تکرار کرد: «خانم من که از صبح مطب نرفتم.» او سپس وقتی از یافتن کیفش ناامید شد، آدرسی در ولنجک به من داد و گفت: بعد از ظهر با من تماس می‌گیرد تا ‌فرش‌ها را برایش بفرستم و او هم همان موقع پول آنها را پرداخت خواهد کرد.

به‌دنبال نخود سیاه

مرد مالباخته ادامه داد: بعدازظهر همان روز، آقای دکتر با من تماس گرفت و از من خواست تا فرش‌ها را برایش به آدرسی که داده بود ببرم، من هم همین کار را کردم، وقتی به آنجا رسیدم او با ظاهری مرتب در کنار خیابان ایستاده بود.

او به محض دیدنم، به سراغم آمد و بعد از سوار شدن به‌خودرویم از من خواهش کرد او را به مقابل مجتمعی تجاری در ولنجک برسانم، من هم که فکر می‌کردم او آدم باشخصیتی است، قبول کردم.

وقتی مقابل مجتمع تجاری رسیدیم، مرد ناشناس آخرین مرحله نقشه خود را اجرا کرد و بسته‌ای را که به ظاهر حاوی چند جلد شناسنامه بود، به من داد و گفت: این بسته را به پسر جوان‌ کراواتی‌ای که در مجتمع تجاری ایستاده است بده.

مرد شاکی ادامه داد: با اطمینان به این مرد، خودروام را پارک کردم و به داخل مجتمع تجاری رفتم تا بسته را تحویل دهم اما فردی با مشخصاتی که آقای دکتر گفته بود را ندیدم، وقتی برای پرس و جو از دکتر به طرف خودروام رفتم، دیدم از او نیز خبری نیست.

ابتدا فکر کردم برای خرید یا انجام کار دیگری از خودرو پیاده شده اما با بررسی دقیق‌تر موضوع در کمال ناباوری پی‌بردم که از دکتر و فرش‌ها خبری نیست.  همان لحظه بسته‌ای را که این مرد به من داده بود باز کردم و دیدم فقط چند جلد شناسنامه داخل آن است که مرد کلاهبردار برای دور کردن من از خودرو، از آنها استفاده کرده است.

با اظهارات مالباخته، کارشناسان چهره نگاری پایگاه سوم پلیس آگاهی تهران بزرگ، اقدام به چهره‌نگاری متهم کردند و در بررسی بانک اطلاعاتی مجرمان سابقه دار دریافتند که دکتر قلابی یک کلاهبردار حرفه‌ای به نام محمد است که پیش از این نیز بارها به اتهام جرایم مختلف از جمله جعل چک و کلاهبرداری دستگیر و روانه زندان شده است اما آخرین بار بعد از آزادی از زندان، خانه‌اش را عوض کرده بود.

ردگیری یک فرش

در این مرحله از تحقیقات پلیسی، کارآگاهان که نتوانسته بودند ردی از این کلاهبردار حرفه‌ای به دست بیاورند، مشخصات فرش‌ها و تصویر متهم را در اختیار فرش فروش‌های پایتخت قرار دادند و از آنها خواستند چنانچه فردی با این مشخصات برای فروش فرش‌ها مراجعه کرد به سرعت به پلیس اطلاع دهند.

26 مهرماه سرانجام این شگرد پلیسی نتیجه داد و یکی از فروش‌فروش‌های منطقه سیدخندان در تماسی با پایگاه سوم پلیس آگاهی به آنها گفت که متهم به بهانه فروش یک فرش ابریشمی به مغازه‌اش آمده است، با این تماس، ماموران به سرعت به محل فرش فروشی رفتند و مرد کلاهبردار را که هنگام فرار با فرش فروش و یکی از دوستانش درگیر شده بود، دستگیر کرده و به پایگاه سوم پلیس آگاهی منتقل کردند.

فاکتور داشتم

مرد سارق در تحقیقات پلیسی با بیان اینکه تا‌کنون از 3 مغازه با این شیوه سرقت کرده است، گفت برای فروش فرش‌ها مشکلی نداشتم؛ چرا که در سر قرار فاکتور فرش‌ها را هم از فروشنده سرقت می‌کردم. وی در پاسخ به این سؤال که چرا خود را پزشک معرفی کرده است؟ افزود: فروشندگان با شنیدن نام «دکتر» دست و پای خود را گم می‌کنند و راحت‌تر اعتماد می‌کنند.

10 سابقه

سرهنگ محمدرضا ذاکر استقامتی، رئیس پایگاه سوم پلیس آگاهی تهران بزرگ، درباره متهم دستگیر شده، گفت: متهم بیش از 10 فقره محکومیت قضایی دارد و 3مورد از پرونده‌هایی که برای او تشکیل شده در رابطه با جعل اسکناس و چک مسافرتی بوده است.

رئیس پایگاه سوم پلیس آگاهی ادامه داد: متهم در یکی از کلاهبرداری‌ها، خود را دکتر توانا معرفی کرده و کارت ویزیتی هم با این نام به طعمه خود داده است که در تحقیقات مشخص شد که اصلا مطبی با مشخصاتی که او در کارت ویزیت چاپ کرده، وجود ندارد.

هشدار

رئیس پایگاه سوم پلیس آگاهی تهران بزرگ در هشداری به فروشندگان گفت: فریب القاب و نام افراد را نخورید و برای تحویل جنس شیوه‌های مطمئنی را انتخاب کنید که بدانید حتما پول آن را در همان موقع دریافت می‌کنید.

تا جایی که امکان دارد برای فروش کالا، افرادی را که نمی‌شناسید، به‌صورت چهره به چهره ببینید و از تحویل کالا به عناوین مختلف به افراد واسطه که از طرف مشتری ناشناس فرستاده می‌شوند، خودداری کنید اما در صورت لزوم انجام معامله، آدرس خریدار را با یک شماره تلفن ثابت بگیرید تا قبل از فرستادن پیک، درست بودن نشانی، شماره و تعلق آن به مشتری را به دقت بررسی کنید

کد خبر 95190

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز