گروه حوادث: کلاهبردار حرفه‌ای که با معرفی خود به‌عنوان تبعه کشور کانادا و رزیدنت جراحی عمومی دست به کلاهبرداری‌های سریالی در پایتخت زده بود، به دام پلیس افتاد.

همه چیز از زمانی شروع شد که مرد جوانی به‌نام حسام، با وسوسه رسیدن به ثروت میلیونی تصمیم گرفت به عضویت یک شرکت هرمی دربیاید. در آن زمان وقتی حسام عضو شرکت گلدکوئیست شد، به خاطر چرب زبانی و استعداد خوبی که در جلب اعتماد دیگران داشت، مورد توجه سرشاخه‌های شرکت قرار گرفت.

آنها که می‌دیدند مرد جوان می‌تواند به راحتی طعمه‌هایشان را فریب دهد، برای وی اقدام به چاپ کارت ویزیت با عنوان رزیدنت جراحی عمومی کردند و از آن به بعد حسام با معرفی خود با این عنوان، دست به فریب اعضای تازه وارد شرکت می‌کرد تا از این طریق بتواند افراد بیشتری را وارد شرکت هرمی کند.

چند ماه بعد وقتی حسام نتوانست با فعالیت در شرکت هرمی به رؤیای یک شبه ثروتمند شدن دست پیدا کند، دست از این کار کشید و از همان زمان بود که تصمیم گرفت با معرفی خود به‌عنوان رزیدنت جراحی عمومی یا ایرانی تبعه کانادا، کلاهبرداری‌های سریالی‌اش را شروع کند.

جست‌وجوی گسترده پلیسی برای به دام انداختن این متهم از11 مهرماه سال گذشته و با شکایت مالک فروشگاه لوازم رایانه در دستور کار کارآگاهان پایگاه یکم پلیس آگاهی تهران قرارگرفت. شاکی مدعی بود فریب کلاهبرداری را خورده که از کشور کانادا به ایران آمده وبا خرید 33 دستگاه رایانه سر او کلاه گذاشته است.

این مرد در تشریح ماجرا به ماموران گفت: مرد کلاهبردار خودش را آلاستاس اسپیدمان معرفی کرد و بعد از خرید 33 دستگاه کامپیوتر، خواست که این محموله را به آپارتمانش ببریم اما پس از انتقال کامپیوترهای خریداری شده به آپارتمان او در نیاوران، وی به بهانه اینکه پول‌هایش به سرقت رفته است، از دادن پول  اقلام خریداری‌شده خودداری کرد.

با این شکایت، تحقیقات پلیسی برای دستگیری مرد کلاهبردار آغاز شد. کارآگاهان در جریان بررسی‌های اولیه متوجه شدند که متهم نه تنها خارجی نیست بلکه یک ایرانی 26ساله به نام حسام   است.

ادامه تحقیقات نشان می‌داد این مرد که خود را تبعه کانادا معرفی می‌کند با فریب یک دختر دانشجوی رشته پزشکی، از او به‌عنوان مترجم خود استفاده می‌کند تا طعمه‌هایش باور کنند که وی یک خارجی است.

با روشن شدن هویت واقعی این متهم، تحقیقات برای دستگیری او وارد مرحله‌ای تازه شد و ماموران با شناسایی چند دختر جوان که با او در ارتباط بودند، موفق شدند متهم را دستگیر کنند.

مرد جوان بعد از انتقال به اداره آگاهی با اعتراف به کلاهبرداری‌های سریالی گفت: بعد از شناسایی زنان و دختران جوان خودم را یک ایرانی تبعه کانادا معرفی می‌کردم و با این ادعا که پزشک جراح هستم، دست به کلاهبرداری از آنها می‌زدم.

رئیس پایگاه یکم پلیس امنیت تهران با بیان این خبر گفت: بررسی‌های پلیسی نشان می‌دهد که همسر این متهم مدتی قبل به خاطر اینکه وی چندین بار از خانواده او سرقت کرده بود، از وی جدا شده است.

سرهنگ قاسم لویی افزود: متهم چندی پیش نیز بعد از آشنایی با 2 زن جوان که در رشته پزشکی در کشور اوکراین تحصیل کرده بودند، از آنها 12 میلیون تومان دریافت کرده بود تا مدارک پزشکی آنها را با مدارک ایران تطبیق دهد اما بعد از دریافت این مبلغ، متواری شده بود.

وی ادامه داد: کلاهبرداری‌ دیگر این مرد از زن جوانی که دارای مدرک دکترای پزشکی هسته‌ای بود، صورت گرفت. متهم بعد از آشنایی با این زن به وی وعده ازدواج داده بود اما مدتی بعد به بهانه خرید خودرو 5 میلیون تومان از وی دریافت کرد و متواری شد.

سرهنگ قاسم لویی تاکید کرد: یکی از بانک‌ها هم شاکی دیگر این کلاهبردار حرفه‌ای است. بررسی‌ها نشان می‌دهد که متهم با مدارک جعلی در 2 مرحله درخواست وام به میزان 8 میلیون و 900 هزار تومان و در مرحله دیگر نیز درخواست وام به میزان 21 میلیون تومان کرده بود.

این مرد همچنین با معرفی خود به‌عنوان پزشک، به بهانه فروش داروهای بدن‌سازی با یکی از شاکیان طرح دوستی ریخته  و خودروی او را به سرقت برده بود.

وی اظهار داشت: کلاهبردار هزار چهره در یک مورد نیز با یک صراف تماس گرفته و از او خواسته بود 20 هزار دلار به محل سکونتش بیاورد و در آنجا هزینه دلارها را دریافت کند اما وقتی مرد صراف به این محل رفت، متهم او را غافلگیر کرد و بعد از اینکه وی را با میله آهنی کتک زد، دلارها را سرقت کرده و متواری شد.

به گفته سرهنگ قاسم‌لویی، متهم با معرفی خود به‌نام آلاستاس اسپیدمان و با این ادعا که تبعه کاناداست، در یکی از مسابقات رزمی نیز شرکت کرده بود که تحقیقات تکمیلی درخصوص این پرونده ادامه دارد.

کد خبر 97260

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز