گروه حوادث: 2 کلاهبردار حرفه‌ای که با استفاده از چک‌های رمزدار جعلی اقدام به خرید خودروهای مدل بالا می‌کردند، در آخرین نقشه خود کلاهبرداری 2 میلیون دلاری از مرد صراف را رقم زدند.

اواسط دی‌ماه سال گذشته به‌دنبال شکایت چند فروشنده خودرو در دادسرای ناحیه 10 تهران، کارآگاهان پلیس در جریان فعالیت 2 مرد کلاهبردار قرار گرفتند که با استفاده از چک‌های رمزدار جعلی دست به کلاهبرداری از فروشندگان خودرو می‌زدند.

بررسی‌ها نشان می‌داد متهمان بعد از شناسایی افرادی که با چاپ آگهی در روزنامه قصد داشتند خودروی زانتیای خود را بفروشند، با آنها وارد معامله می‌شدند و برای خرید خودرو با آنها قرار می‌گذاشتند.

متهمان سپس در ساعتی که بانک‌ها تعطیل بود، به محل قرار می‌رفتند و بعد از معرفی خود به‌عنوان دکتر یا مهندس فروشنده‌ها را فریب داده و خودروی آنها را می‌خریدند اما به جای پرداخت پول نقد، یک فقره چک رمزدار در اختیار فروشنده‌ها قرار می‌دادند.

روز بعد وقتی فروشنده‌ها برای نقد کردن چک به بانک می‌رفتند، متوجه می‌شدند چک جعلی بوده و آنها فریب 2 کلاهبردار حرفه‌ای را خورده‌اند، این در حالی بود که مردان کلاهبردار بدون برجا گذاشتن ردی از خود ناپدید شده بودند.

با این اطلاعات به دستور بازپرس پرونده، گروهی از کارآگاهان پایگاه 5 پلیس آگاهی تهران وارد عمل شدند و تحقیقات پلیسی برای شناسایی مردان کلاهبردار آغاز شد.

درحالی‌که تنها سرنخ پلیس از متهمان، تصویر ضبط شده آنها در دوربین مداربسته یک صرافی در پایتخت بود، این تصویر به دستور قاضی عموزاده، بازپرس شعبه 13 دادسرای ناحیه 3، در روزنامه‌ها منتشر شد تا کسانی که از مخفیگاه مردان کلاهبردار خبر دارند، ماجرا را به پلیس اطلاع دهند.

تغییر شغل کلاهبرداران

به‌دنبال چاپ این تصویر، ده‌ها شاکی جدید که خودروی زانتیای آنها از سوی این دو متهم به سرقت رفته، به دادسرا رفتند و از متهمان شکایت کردند. از سوی دیگر، متهمان وقتی دیدند شگردشان برای خرید زانتیا لو رفته است، تصمیم گرفتند نقشه خود را عوض کنند و این بار به خرید خودروهای دیگر رو  آوردند.

درحالی‌که تحقیقات برای دستگیری مردان کلاهبردار ادامه داشت، اواخر شهریور امسال آنها خودروی بنز مردی را به مبلغ 88 میلیون تومان از وی خریدند اما به جای پول چک رمزدار جعلی به او دادند.

با شکایت مالباخته، ماموران پلیس متوجه شدند که متهمان تحت تعقیب هنوز در تهران به سر می‌برند و جست‌وجوی گسترده‌ای را برای شناسایی مخفیگاه آنها در دستور کار قرار دادند تا اینکه مدتی بعد مردان کلاهبردار بزرگ‌ترین نقشه خود را عملی کردند.

کلاهبرداری 2 میلیون دلاری

هنوز ردی از متهمان به دست نیامده بود که این بار آنها به سراغ یک مرد صراف رفتند تا بزرگ‌ترین کلاهبرداری خود را رقم بزنند.« آنها هر دو یا سه ماه یک بار به مغازه‌ام می‌آمدند و بعد از خرید ارز از 100 هزار تا 200 هزار دلار و یورو، پول آن را از طریق چک‌های رمزدار پرداخت می‌کردند. من هم بعد از اینکه شاگرد مغازه را به بانک می‌فرستادم و او چک‌ها را نقد می‌کرد، ارز خریداری شده را در اختیارشان قرار می‌دادم.»

مرد صراف که باورش نمی‌شد فریب 2 متهم حرفه‌ای را خورده باشد، با گفتن این جملات ادامه داد: «در این مدت آنها چند بار مرا به دفترشان در محدوده میدان فردوسی دعوت کردند و هر بار که به آنجا می‌رفتم حسابی از من پذیرایی می‌کردند. برای همین اعتمادم به آنها جلب شد و وقتی آخرین بار به مغازه‌ام آمدند و گفتند قصد خرید 2 میلیون دلار ارز را دارند، چک رمزدارشان را قبول کردم اما به خاطر اینکه در آن ساعت از روز بانک‌ها تعطیل بود نتوانستم درباره چک از بانک استعلام بگیرم.

آنها هم با دریافت دلارها مغازه را ترک کردند ولی فردای آن روز وقتی به بانک رفتم متوجه شدم چک رمزدار جعلی است. من که شوکه شده بودم به‌سرعت به دفتر کار آنها رفتم ولی این دو مرد آنجا را تخلیه کرده و متواری شده بودند.»

بعد از اظهارات شاکی، ماموران متوجه شدند که مردان کلاهبردار همان متهمان تحت تعقیبی هستند که پیش از این با استفاده از چک‌های جعلی دست به خرید خودروهای گران‌قیمت می‌زدند.

سرهنگ عباسعلی محمدیان،  رئیس پلیس اگاهی تهران با بیان این خبر گفت: با مشخص شدن این موضوع، تحقیقات برای دستگیری کلاهبرداران ادامه یافت اما بررسی‌ها نشان می‌دهد که متهمان بدون بر جا گذاشتن ردی از خود ناپدید شده‌اند.

وی با بیان اینکه تحقیقات برای دستگیری این دو کلاهبردار مخوف ادامه دارد، افزود: بازپرس پرونده با صدور دستور چاپ عکس دوباره متهمان در روزنامه‌ها از کسانی که از مخفیگاه آنها خبر دارند خواسته است اطلاعات خود را از طریق تماس با شماره تلفن‌های 51055513 یا 51055613 در اختیار پلیس قرار دهند.

کد خبر 95084

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز