گروه حوادث: مردی با راه‌اندازی ستاد دروغین اصلاح الگوی مصرف، دست به کلاهبرداری از شرکت‌های وارد‌کننده تجهیزات پزشکی می‌زد

صبح 5 مهرماه امسال گزارشی در اختیار کارآگاهان پایگاه چهارم پلیس آگاهی تهران قرار گرفت که از فعالیت‌های مجرمانه مردی به نام فرهاد حکایت داشت.

در این گزارش آمده بود که این مرد خود را نماینده و معاون مالی ستاد اصلاح الگوی مصرف معرفی کرده و با مراجعه به شرکت‌های تامین‌کننده تجهیزات پزشکی، از آنها کلاهبرداری می‌کند.

با شروع تحقیقات پلیسی، ماموران متوجه شدند که هیچ ستادی به نام ستاد اصلاح الگوی مصرف در کشور وجود ندارد و فرهاد بدون شک یک کلاهبردار حرفه‌ای است که با این شگرد اقدام به فریب طعمه‌هایش می‌کند.

به این ترتیب بازپرس شعبه 13 دادسرای ناحیه 4 تهران دستور بازداشت این مرد را صادر کرد و او و مردی به نام مهرداد که نقش راننده وی را بازی می‌کرد در یک عملیات ضربتی دستگیر شدند. با کشف 2 دستگاه بی‌سیم، چراغ گردان، دستبند، گاز اشک‌آور و مهرهای جعلی در مخفیگاه متهمان، هر دوی آنها به اداره آگاهی منتقل شدند و تحت بازجویی‌ قرار گرفتند.

در این بازجویی‌ها مشخص شد که فرهاد کارمند اخراجی یکی از سازمان‌های دولتی است که با توجه به شناختی که از فعالیت شرکت‌های تأمین‌کننده تجهیزات پزشکی داشته، با استخدام یکی از بستگان خود به‌عنوان راننده، نقشه کلاهبرداری از این شرکت‌ها را طراحی کرده است.

مدیرعامل یکی از این شرکت‌ها که حدود 20 میلیون تومان پول نقد به بهانه‌های مختلف به فرهاد پرداخت کرده بود، درخصوص نحوه کلاهبرداری این مرد به ماموران گفت: 4 ماه پیش فرهاد به شرکت ما که درخصوص تهیه تجهیزات پزشکی فعالیت می‌کند، مراجعه کرد و همان ابتدا خود را نماینده و معاون مالی ستاد اصلاح الگوی مصرف معرفی کرد.

او مدعی بود که این ستاد قصد دارد بیمارستان‌های تهران را به لوازم پزشکی مدرن تجهیز کند و از این پس بودجه دولتی که برای تجهیز بیمارستان‌ها درنظر گرفته می‌شود در اختیار او قرار می‌گیرد تا وی از شرکت‌های مختلف، این تجهیزات را خریداری کند.

او طی مدت 4 ماه حضورش در شرکت به بهانه‌های مختلف 20 میلیون تومان از ما دریافت کرد و در این مدت کارت‌هایی که روی آنها نوشته شده بود «ستاد اصلاح الگوی مصرف»، به کارمندانم داده و آنها را هم به عضویت این ستاد درآورده بود.

او حتی مدعی شده بود که تمامی کارمندانم با حقوق و مزایای مناسب‌ در ستاد مشغول به کار خواهند شد با این بهانه که کار در ستاد حساسیت بالایی دارد، برای آنها گاز اشک‌آور،  بی‌سیم و دستبند تهیه کرده بود تا اعتماد ما را بیشتر جلب کند.

مدیرعامل یکی دیگر از این شرکت‌ها نیز گفت: از طریق یکی از شاگردان دانشگاهی‌ام که عضو ستاد اصلاح الگوی مصرف شده بود با فرهاد آشنا شدم. این مرد می‌گفت که مسئول خرید تجهیزات پزشکی برای 100 بیمارستان در سطح تهران است و طی مدت آشنایی‌مان علاوه بر مبلغ 8میلیون تومانی که به‌صورت نقدی از ما دریافت کرد، به بهانه‌های مختلفی همچون بازدید اعضای ستاد و مقامات دولتی از شرکت یا تعویض کامپیوترها و طراحی داخلی شرکت، مبالغ دیگری نیز دریافت کرد.

بعد از اظهارات شاکیان، متهم که چاره‌‌ای جز بیان حقیقت نداشت به کلاهبرداری از 3 شرکت وارد‌کننده تجهیزات پزشکی اعتراف کرد و مدعی شد که حتی همدستش نیز خبر نداشت که وی یک کلاهبردار است و همیشه تصور می‌کرد که او نماینده ستاد اصلاح الگوی مصرف است.

سرهنگ کارآگاه محسن غفاریان،  رئیس پایگاه چهارم آگاهی تهران با اعلام این خبر گفت: در حال حاضر تحقیقات تکمیلی درخصوص شناسایی دیگر شاکیانی که فریب متهم را خورده‌اند، ادامه دارد و افرادی که به این طریق مورد سوءاستفاده قرار گرفته‌اند می‌توانند برای شکایت به شعبه 13 بازپرسی دادسرای ناحیه 4 تهران یا پایگاه چهارم پلیس آگاهی تهران مراجعه کنند.

کد خبر 93248

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز