چهارشنبه ۱۳ آبان ۱۳۸۸ - ۱۷:۵۳
۰ نفر

گروه سیاسی: یک روز پس از آنکه محمود احمدی‌نژاد با حضور غیرمتعارف و سخنرانی خارج از نوبتش در بهارستان، اختلاف نظر دولت و مجلس را در بررسی لایحه هدفمند کردن یارانه‌ها عیان کرد

صداهای متناقضی از مجلس برای ادامه یا توقف بررسی این لایحه شنیده شد اما مجلس تا روز یکشنبه به دولت فرصت داد برای استرداد لایحه تصمیم بگیرد.

با وجود اینکه محمدحسن ابوترابی، نایب‌رئیس اول مجلس در جلسه علنی13 آبان در پاسخ به تذکر داریوش قنبری که خواستار بررسی استرداد لایحه هدفمند کردن یارانه‌ها شده بود گفت دولت استرداد این لایحه را پس گرفته است اما محمدرضا باهنر، نایب‌رئیس دوم مجلس توصیه کرد نمایندگان با استرداد این لایحه موافقت کنند.

باهنر که خود در جلسه علنی روز سه‌شنبه به رایزنی با لاریجانی پرداخته و از رئیس مجلس خواسته بود فرصتی را برای سخنرانی خارج از نوبت احمدی‌نژاد در صحن علنی فراهم آورد دیروز در گفت‌وگو با ایسنا با این استدلال که «لایحه‌ای به این مهمی باید با تفاهم صدرصدی بین مجلس، دولت و بقیه قوا اجرا شود»، گفت: بهتر است مجلس با این استرداد موافقت کند.

شاید علی لاریجانی خوش‌شانس بود که 13 آبان به‌علت سفر به عراق در جایگاه هیات‌رئیسه مجلس حاضر نشد تا حداقل تا زمان مشخص شدن موضع قطعی دولت برای استرداد لایحه هدفمند کردن یارانه‌ها، موضعی در این باره نگیرد، اگر چه او پیش از رفتن به عراق محسن کوهکن و محمدرضا میرتاج الدینی را مامور یافتن راهی برای برون رفت از این اختلاف نظر کرد. این تصمیم در جلسه سه‌شنبه شب هیات‌رئیسه اتخاذ شده است.

بنا به گفته باهنر در مجلس توافقی صورت گرفته بود تا موضوع استرداد لایحه هدفمند کردن یارانه‌ها در جلسه علنی دیروز مطرح نشود و اگر رئیس‌جمهوری اصرار به استرداد لایحه داشته باشد که «طبق شنیده‌ها دارد» یکشنبه موضوع استرداد لایحه در مجلس مطرح شود.

این نماینده مردم تهران با اشاره به روال بررسی لایحه هدفمند کردن یارانه‌ها تاکید کرد: از زمانی که این لایحه در صحن علنی مطرح شد، مردم در جریان همه گفت‌وگوها، پیشنهادها و مسائل بودند، تقریبا هنگامی که تصویب مواد این لایحه به اواخر رسید، رئیس‌جمهور به مجلس آمد و نگرانی خود را از این موضوع که ممکن است این سیاست‌ها در آینده با ثبات نباشد، اعلام کرد.

وی ادامه داد: این نگرانی احمدی‌نژاد جایگاه مناسبی ندارد؛ چرا که مجلس عموما در این‌طور قوانین مهم اعتقاد جدی به ثبات سیاست‌ها دارد.شاید از همین رو باشد که احمدی‌نژاد امشب قصد دارد بازهم در یک برنامه تلویزیونی حضور پیدا کند و احتمالا با مردم از نگرانی‌هایش درباره روند بررسی هدفمند کردن یارانه‌ها در مجلس سخن بگوید.

عصر روز سه‌شنبه نیز شورای مرکزی فراکسیون اصولگرایان در جلسه‌ای که تشکیل داد، تصمیم گرفت تا لاریجانی به‌عنوان رئیس فراکسیون و هم به‌عنوان رئیس مجلس شخصا با رئیس‌جمهوری گفت‌وگو کرده و اختلاف نظر دولت و مجلس را در مورد بررسی هدفمند کردن یارانه‌ها حل کند.

باهنر دیروز یادآور شد: مجلس شورای اسلامی در جلسه‌ای با نماینده مقام معظم رهبری این موضوع را توضیح داد که اختیارات دولت در رابطه با این لایحه کافی است و البته نماینده ایشان نیز در این زمینه قانع شده‌اند اما احمدی‌نژاد این موارد را نپذیرفته و قانع نشده است.

نمایندگان در جلسه روز سه‌شنبه در بررسی ماده 13 لایحه هدفمند کردن یارانه‌ها مقرر کردند منابع حاصل از هدفمند کردن یارانه‌ها به حساب خزانه‌داری کل واریز شود اما نظر دولت به تشکیل صندوق هدفمند‌سازی‌ یارانه‌هاست. نظر مجلس این است که با تشکیل صندوق هدفمند سازی یارانه‌ها این وجوه از نظارت دیوان محاسبات خارج خواهد شد.

کد خبر 94501

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز