چهارشنبه ۱۸ شهریور ۱۳۸۸ - ۱۸:۰۳
۰ نفر

گروه سیاسی: رئیس مجمع نمایندگان روحانی مجلس گفت: بنا به توصیه‌های رهبر معظم انقلاب به مغتنم شمردن نصیحت‌های مراجع و علمای دینی، اگر رئیس‌جمهوری بر معرفی وزیران زن اصرار ورزد، مجلس سرسختی بیشتری در مخالفت نشان خواهد داد

این سخن را محمدتقی رهبر در پاسخ به اظهارنظری از سوی اسفندیار رحیم مشایی رئیس دفتر رئیس‌جمهوری، به زبان آورد.

مشایی در حاشیه جلسه تودیع محمد مهدی زاهدی وزیر سابق علوم در پاسخ به سؤالی درباره اینکه آیا رئیس‌جمهوری مصر است وزیر آموزش و پرورش را یک زن معرفی کند، خاطرنشان کرد: وقتی مجددا برای تصدی این وزارتخانه وزیر زنی معرفی شده است، این مسئله از اصرار هم گذشته و اقدام شده است.

محمدتقی رهبر معرفی گزینه زن برای وزارتخانه‌های آموزش و پرورش و رفاه را به مصلحت ندانست و در گفت‌وگو با همشهری بیان داشت: لحن مخالف در صحبت‌های قریب به اتفاق نمایندگان مجلس مشهود است.

لحن مخالف مجلس البته روز سه‌شنبه هنگام اعلام وصول نامه رئیس‌جمهوری و قرائت نام فاطمه آلیا به‌عنوان گزینه پیشنهادی وزارت آموزش و پرورش علنی شد. نمایندگان هنگام قرائت این نامه، فریاد «دو، دو» به علامت مخالف در صحن سر دادند.

رهبر از توصیه نمایندگان به فاطمه آلیا برای انصراف خبر داد و گفت: به‌نظر می‌رسد خانم آلیا در پذیرش این پست دودل است. پیش از این زهره الهیان که اسفندیار رحیم مشایی، رئیس دفتر رئیس‌جمهوری از او به‌عنوان گزینه وزارتخانه رفاه نام برده بود اعلام کرد به احترام نظر مراجع پیشنهاد رئیس‌جمهوری برای تصدی وزارت رفاه و تامین اجتماعی را نپذیرفته و انصراف داده است.

مشایی سه‌شنبه شب در حاشیه مراسم تودیع محمدمهدی زاهدی وزیر سابق علوم درباره این سخنان الهیان به مهر گفت: من از این موضوع هیچ اطلاعی ندارم و حتی این حرف را هم نشنیده‌‌ام.

پاسخ مجلس به مشایی

اسفندیار رحیم مشایی در توضیح دلایل رئیس‌جمهوری برای بازپس گرفتن نامه معرفی وزیران نیرو و آموزش و پرورش به مجلس خاطرنشان کرد: پس گرفتن نامه تنها به‌دلیل تعطیلات مجلس بود. در حال حاضر بحث تغییر وجود ندارد و اگر بخواهد تغییری صورت بگیرد باید 2هفته دیگر منتظر ماند.

روز گذشته اداره اخبار و رسانه‌های مجلس با انتشار اطلاعیه‌ای اظهارات مشایی را تکذیب کرد و آورد: پس گرفتن نامه معرفی وزرای پیشنهادی توسط رئیس‌جمهور هیچگونه ارتباطی با برنامه سرکشی نمایندگان مجلس به حوزه‌های انتخابیه نداشته است و همان طور که رئیس مجلس شورای اسلامی در جلسه روز سه‌شنبه اعلام کرد، نمایندگان مجلس آمادگی حضور در مجلس شورای اسلامی در روز سه‌شنبه 24 شهریور و تشکیل جلسه‌علنی به‌منظور بررسی صلاحیت 2 وزیر پیشنهادی را دارند.

پاسخ به اظهارات آلیا

مجلس براساس زمان‌بندی قبلی خود تا 4 مهرماه به تعطیلات دوم تابستانی می‌رود. اما درصورتی‌که رئیس‌جمهوری نامه خود را پس نمی‌گرفت نمایندگان باید برای تشکیل جلسه رای اعتماد، 24شهریور در ساختمان بهارستان حضور می‌یافتند. این دلیلی بود که فاطمه آلیا نیز در توضیح خود درباره بازپس‌گرفتن نامه معرفی وزیران ذکر کرده بود.

 این در حالی است که در توضیحات مشاور علی لاریجانی درباره سخنان آلیا در جمع خبرنگاران، اشاره شده است که در تماس خانم آلیا با رئیس مجلس هیچ بحثی درمورد تعطیلات مجلس مطرح نبوده است چون اصولا مطابق آیین‌نامه تعطیلات مجلس نمی‌تواند مانع از بررسی نامه رئیس‌جمهوری باشد.

پس از استرداد نامه معرفی وزیران پیشنهادی آموزش و پرورش و نیرو از سوی رئیس‌جمهوری، فاطمه آلیا در جمع خبرنگاران از اعتراض خود نسبت به اعلام وصول زودهنگام نامه رئیس‌جمهوری و عذرخواهی لاریجانی به خاطر اعلام وصول زودهنگام آن صحبت کرد.

توضیحات مشاور

روز گذشته مشاور رئیس مجلس شورای اسلامی به این ادعای آلیا پاسخ گفت و دلیل تلاش آلیا برای منصرف کردن رئیس مجلس از اعلام وصول نامه رئیس‌جمهوری را، دیدار اعضای هیات دولت با رهبر معظم انقلاب و توصیه‌های ایشان عنوان کرد.

در توضیحات مشاور رئیس مجلس آمده است: صبح روز سه‌شنبه قبل از شروع جلسه سرکار خانم آلیا با رئیس مجلس تماس گرفت و اعلام کردکه با توجه به سخنان روز گذشته مقام معظم رهبری، شب گذشته تا صبح نخوابیدم و مستمر تلاش کردم با رئیس‌جمهوری تماس بگیرم که امکا‌ن‌پذیر نشد. 

در ادامه این توضیحات آمده است: اینکه خانم آلیا ادعا کرده‌اند رئیس ‌مجلس از ایشان عذرخواهی کردند، کذب محض است، چون خلافی مرتکب نشده‌اند که عذرخواهی کنند و قدری تعجب‌آور است، روال معمول مجلس هم خواندن اینگونه نامه‌ها در ساعت 10 نیست، بلکه ابتدای جلسه است. 

در دیدار دوشنبه شب هیات دولت با رهبر معظم انقلاب، ایشان، رئیس‌جمهوری و همراهانش در کابینه را به مغتنم شمردن توصیه‌ها و نصیحت‌های مراجع، علما و بزرگان دینی توصیه مؤکد کردند و افزودند: بزرگان  وعلما در مناطق مختلف کشور و مراکز حوزه‌های علمیه، طرفداران نظام اسلامی هستند و خدمات دولت را هم می‌بینند بنابراین توصیه‌های آنان از روی محبت و علاقه‌مندی است و باید مغتنم شمرده شود.

این اظهارات می‌تواند مهر تاییدی بر سخنان محمدتقی رهبر باشد که آلیا در پذیرفتن پست وزارت آموزش و پرورش مردد شده است و ممکن است او هم مانند الهیان منصرف شود.

کد خبر 90117

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز