یکشنبه ۱۷ آبان ۱۳۸۸ - ۱۶:۲۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: نمایندگان در جلسه علنی روز یکشنبه به گونه‌ای تصمیم گیری کردند که در نهایت نظر دولت در به دست آوردن امتیازات صد در صدی در آمد هزینه کرد درآمد حاصل از هدفمند کردن یارانه‌ها تامین شد.

به گزارش مهر، بررسی ماده 16 لایحه هدفمند کردن یارانه ها در جلسه علنی روز یکشنبه (17 آبان)  بحث هایی طولانی را به دنبال داشت.

بر اساس ماده 16 مصوب کمیسیون ویژه مجلس دولت مجاز بود در راستای اجرای این قانون در سال 88 وجوه حاصل را به ردیف درآمدی مربوط مندرج در قانون بودجه سال 1388 کل کشور واریز و معادل صد در صد اعتبار تحت عنوان "اعتبارات موضوع هدفمند سازی حامل های انرژی (درآمد - هزینه) را هزینه کند.

از اولین پشینهادها در بررسی این ماده حذف عبارت "سال 88" بود تا به دنبال آن محدودیت زماین برای این قانون تعیین نشود که با موافقیت مجلس روبرو شد.

پیشنهاد دیگری که در بررسی این ماده به تصویب رسید جایگزینی واژه "یارانه‌ها" به جای "حامل های انرژی" برای محدودیت بخشیدن به مجموعه یارانه‌ها بود.

در آغاز این بررسی محمد مهدی مفتح عضو کمیسیون ویژه مجلس پیشنهاد حذف این ماده را مطرح کرد زیرا معتقد بود این ماده با ماده 13 مصوب مجلس مبنی بر تکلیف دولت در واریز کردن تمام منابع حاصل از اجرای هدفمند کردن یارانه‌ها را به حساب خاص و اختصاص صد در صد وجوه واریزی در قالب قوانین بودجه سنواتی، مغایرت دارد.

بر اساس ماده 13 دولت مکلف شده است این درآمد را در چهار ردیف هزینه کند.

محمد رضا فرزین نماینده دولت که در مجلس حاضر بود مخالفت خود با حذف کامل این ماده را اعلام کرد در نهایت نمایندگان نیز به حذف این ماده رای ندادند.

پیشنهاد بعدی از سوی موید حسینی صدر نماینده خوی مطرح شد. وی خواستار حذف عبارت در سال 1388 در متن ماده 16 شد و معتقد بود این قانون برای سال 88 قابل اجرا نیست.

علی اصغر یوسف نژاد نماینده ساری به عنوان مخالف و غلامرضا مصباحی مقدم رئیس کمیسیون ویژه مجلس به عنوان موافق با این پیشنهاد صحبت کردند.

اما علی عباسپور تهرانی نماینده تهران در تذکری اظهار داشت: اگر عبارت 88 از این ماده حذف شود، با مصوبه مجلس در ماده 13 مغایر خواهد بود و این پیشنهاد قابل طرح نیست ولی محمد حسن ابوترابی نایب رئیس مجلس که ریاست جلسه را به عهده داشت این تذکر را وارد ندانست.

احمد توکلی رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس طی تذکری خطاب به ابوترابی با بیان اینکه پیشنهاد حذف عبارت سال 1388 از ماده 16 کاملا با مصوبه مجلس در ماده 13 در تعارض است، گفت: علاقه شما به افزایش موارد تفاهمی با دولت مورد تقدیر است .

وی افزود: در ماده 13 دولت موظف است وجوه حاصل درآمدی از هدفمند کردن یارانه‌ها را به حسابی تحت عنوان هدفمند سازی یارانه‌ها واریز کند.

توکلی تصریح کرد: در ماده 13، چهار ردیف برای هزینه درآمد حاصل از این قانون در نظر گرفته شده اما این پیشنهاد یک ردیف درآمد و یک ردیف هزینه پیش‌بینی کرده است.

این نماینده تهران خاطر نشان کرد: این تخصیص بسیار مهم و معنادار است و هیئت رئیسه نمی‌تواند این پیشنهاد را بپذیرد.

اما ابوترابی این تذکر را وارد ندانست و نمایندگان با 112 رای موافق این پیشنهاد را تصویب کردند و عبارت سال 1388 از ماده 16حذف شد.

سپس مفتح سخنگوی کمیسیون برنامه و بودجه بار دیگر بوجود تعارض این مصوبه با ماده 13 لایحه هدفمند کردن یارانه‌ها تاکید کرد و پیشنهاد داد برای رفع این مغایرت عبارت تحت عنوان اعتبارات موضوع هدفمند سازی حامل‌های انرژی نیز از این ماده حذف شود.

توکلی با این پیشنهاد مفتح موافقت کرد و گفت: با این تعارض امکان نظارت بر نحوه هزینه درآمدهای حاصل از اجرای این قانون از دست می‌رود و دیوان محاسبات هیچ کاری نمی‌تواند انجام دهد.

وی تاکید کرد: اگر پیشنهاد مفتح تصویب نشود دعوای دولت و مجلس بوجود می‌آید.

نماینده دولت و کمیسیون ویژه با این پیشنهاد مخالفت کردند و نمایندگان نیز با آن مخالفت کردند.

پیشنهادی بعدی جایگزین واژه یارانه‌ها به جای حامل‌های انرژی بود به این معنا که عبارت اعتبارات موضوع هدفمند سازی حامل‌های انرژی به هدفمند سازی یارانه‌ها تغییر یابد چرا که قانون باید کامل و در بر گیرنده همه درآمد حاصل از هدفمند کردن یارانه‌ها باشد.

در ادامه این تذکرات محمد رضا خباز نماینده کاشمر بازگشت لایحه به کمیسیون ویژه و بررسی بیشتر ماده 16 را داد.

وی توضیح داد: بگذارید ماده 13 که بر هزینه کرد درآمد حاصل از هدفمند کردن یارانهها در 4 ردیف مستقل تاکید داشت، به قوت خود باقی بماند و برای رفع ابهام‌های ایجاد شده لایحه کمیسیون بازگردد، تا تنقیح شود.

اما ابوترابی در پاسخ، اشکالی را وارد ندانست.

محمد رضا خباز در تذکر دیگری گفت: جایگزینی واژه یارانه‌ها به جای حامل‌های انرژی رفع ابهام نیست بلکه نوعی زیرکی است که با هدف گسترش حوزه اختیازات دولت مطرح شده است.

این نماینده مجلس تاکید کرد: ماده 16 در کمیسیون ویژه طرح تحول اقتصادی با هدف اجرای بخشی از قانون هدفمند کردن یارانه‌ها و به عنوان نمونه در سال 1388 تدوین شده است. اما ابوترابی تذکر وی را نیز وارد ندانست .

در ادامه حسن ونایی نماینده ملایر نیز در تذکری گفت: با انجام این تغییرات کارکرد ماده 16 عوض می شود و هدف دیگری را دنبال می کند.

وی در ادامه از نحوه مدیریت جلسه علنی امروز انتقاد کرد.

جمشید انصاری نماینده زنجان نیز طی تذکری گفت: یارانه‌هایی که دولت برای اقلامی نظیر گندم به مردم می‌پردازد درآمد محسوب نمی‌شود بلکه فقط در حوزه فروش حامل‌های انرژی دولت نمی‌تواند کسب درآمد داشته باشد.

وی خواستار حذف دو واژه درآمد - هزینه‌ها بود.

احمد توکلی نیز طی تذکری تاکید کرد: شما می‌خواهید تناقض ماده 16 با ماده ه13 را صد در صد کنید. هر بلایی می‌خواهید سر این قانون بیاورید اما این کار را به اسم رفع ابهام نکنید.

ستار هدایتخواه که از مخالفت نمایندگان و ابراز مغایرت‌ها شاکی شده بود در تذکری به رئیس جلسه خواست تا جلوی تذکرات نمایندگان که به بیان مخالفت با پیشنهادات و تاکید بر تناقض ابراز می‌شود جلوگیری کند.

این نماینده حامی دولت گفت: اینکه برخی از نمایندگان طوری حرف می‌زنند و مدعی می‌شوند که تبانی‌هایی انجام شده است تا ماده 16 به این ترتیب تغییر داده شود، دون شان مجلس است.

ابوترابی در پاسخ به هدایتخواه گفت: این صحبت شما تذکر خودتان را زیر سئوال می‌برد شما نیز به عنوان موافق و مخالف به این حوزه ورود کردید.

در نهایت محمد رضا فرزین نماینده دولت نیز با این پیشنهاد موافقت کرد و در نهایت ماده 16 به گونه‌ای با 121 رای مثبت و 51 رای منفی و 19 رای ممتنع از مجموع 217 نماینده حاضر تصویب شد که نظر دولت در اختیار داشتن صد‌در‌صدی درآمد هزینه کرد منابع حاصل از هدفمند کردن یارانه‌ها تامین شد.

کد خبر 94712

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز