همشهری آنلاین: مدیرکل صادرات و واردات سازمان توسعه تجارت با اشاره به اینکه تا کنون هیچ کالایی به عنوان قرآن‌های دیجیتالی ثبت سفارش نشده، گفت:

محصولات فرهنگی جدا از دریافت گواهی استاندارد، برای ترخیص به مجوز وزارت ارشاد نیاز دارند. حمید صافدل مدیرکل صادرات و واردات سازمان توسعه تجارت وابسته به وزارت بازرگانی در گفتگو با خبرنگار مهر در رابطه با ورود قرآن‌های دیجیتالی به بازار ایران از چین گفت: در رابطه با محصولات دیجیتال که در وزارت بازرگانی آنها را به نام حامل‌های مغناطیسی می‌شناسیم باید گفت که این حامل‌ها می‌توانند در قالب فلش مموری (Flash Memory) باشند که به صورت خالی یا به اصطلاح پرنشده و یا پرشده وارد کشور شود.

ارائه گواهی استاندارد برای ورود کالاهای فرهنگی الزامی است

وی افزود: اگر این فلش مموری‌ها پر نشده باشند رعایت استانداردهای مورد قبول جمهوی اسلامی برای این حامل‌های مغناطیسی الزامی است، به این معنا که وارد کننده در فاکتوری که ارائه کرده باید اظهار کند که این استانداردها رعایت شده و باید اعلام کند کالای وارداتی تابع کدامیک از این استانداردها است، از این رو در زمان وارد کردن این کالا نیاز به گواهی استاندارد دارد.

صافدل اظهار داشت: چنانچه انواع حاملهای مغناطیسی به صورت پرشده وارد کشور شود علاوه بر کسب گواهی استاندارد نیاز به تأییدیه حوزه سمعی بصری وزارت ارشاد است تا با این تأییدیه بتواند کالای خود را وارد کند، که این امر در مورد هیچ کدام از کالاهای فرهنگی بایکدیگر تفاوت ندارد اما طبیعتا همه کشورهای اسلامی در رابطه با وارد کردن قرآن شرایط سختگیرانه تری پیش بینی و اعمال کرده اند.

ضرورت تأیید وزارت ارشاد 

مدیرکل صادرات و واردات سازمان توسعه تجارت تصریح کرد: اگر این حامل‌های مغناطیسی پرشده باشند هنگام ترخیص دو نمونه پلمپ شده را گمرگ برای سازمان استاندارد و یک نمونه را برای دفتر توسعه فناوری رسانه‌های دیجیتال وزارت ارشاد اسلامی ارسال می‌کند، ترخیص این کالا از کمرگ منوط به دریافت این دو استعلام است.

وی با اشاره به اینکه اگر کسی حامل‌های مغناطیسی را به عنوان خالی اظهار کند اما این حامل‌های مغناطیسی پرشده باشد اظهار داشت: در چنین شرایطی دریافت استعلام از دفتر توسعه فناوری رسانه های دیجیتال و سازمان استاندارد برای ترخیص کالا ضروری است.

حمید صافدل اظهار داشت: تا کنون در وزرات بازرگانی هیچ ثبت سفارشی در رابطه با قرآن‌های دیجیتالی وجود نداشته است؛ چرا که اساسا کالاها به عنوان قرآن ثبت سفارش نمی‌شود.

گمرک به پربودن و خالی بودن حامل‌های مغناطیسی اهمیت می دهد اگر خالی باشد رعایت استانداردها الزامی است و اگر پرشده باشد آن را به ارشاد معرفی می کنیم. ممکن است این محصول پرشده به صورت سی دی های آموزشی، عکس، فیلم، کاتالوگ و یا هر محصول فرهنگی دیگری باشند که آن را به دفتر توسعه فناوری دیجیتال وزارت ارشاد ارجاع می‌دهیم.

پیش از این حسین تفکری رئیس انتشارات تلاوت سازمان دارالقرآن کریم در گفتگو با خبرنگار مهر از واردات قرآن‌های دیجیتالی از کشور چین در سطح کلان خبر داده بود.

این قرآن‌های دیجیتالی دستگاه هایی هستند که به صورت پخش MP3 قرآن را با صدای چند قاری مختلف پخش می کند و روی صفحه نظاره گر یا مونیتور آن آیاتی که درحال قرائت است عبور کرده تا کاربر بتواند این آیات را هم گوش کرده و هم مشاهده کند.

برخی از این آیات که روی صفحه نظاره گر این دستگاه مشاهده می‌شود دچار اشکال بوده و براساس اظهارات رئیس انتشارات تلاوت اگر برای اخذ مجوز سازمان دارالقرآن در فرآیند کار قرار گیرد ایراد این آیات به وارد کننده تذکر داده می‌شود.

کد خبر 93783

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز