مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۲۲ مهر ۱۳۸۸ - ۱۲:۵۷
۰ نفر

مهدی امینی: می‌توانیم مدت زمان تکمیل شبکه مترو را خودمان تعیین کنیم

در ‌حالی‌که در تهران با وجود خطوط یک و 2 مترو‌‌، خط ‌5 ‌(تهران-‌کرج) و بخش‌هایی از خط ‌4 روزانه بالغ ‌بر ‌‌یک ‌میلیون و 700‌هزار مسافر به وسیله مترو جابه‌جا می‌شوند، فقط با تکمیل ناوگان مورد‌نیاز همین خط‌ها روزانه می‌توانیم شاهد جابه‌جایی 3‌میلیون مسافر با مترو باشیم و‌...

در این شرایط تصویب طرح یک‌فوریتی برداشت از حساب صندوق ذخیره ارزی برای متروی تهران و 10‌کلان‌شهر کشور تصمیمی بزرگ و تاریخی از سوی مجلس شورای اسلامی است. در صورت تصویب نهایی این طرح، ‌‌2میلیارد دلار از حساب ذخیره ارزی برداشت خواهد شد که یک‌میلیارد آن به متروی تهران اختصاص پیدا کرده و یک‌میلیارد دلار دیگر برای توسعه مترو در اختیار 10‌کلان‌شهر کشور قرار می‌گیرد.

 تصویب طرح یک‌فوریتی برداشت از حساب ذخیره ارزی برای متروی تهران و سایر کلان‌شهرها می‌تواند منجر به نجات کشور از معضل ترافیک، کاهش ورود و مصرف بی‌رویه سوخت و هم‌چنین آلودگی‌های زیست‌محیطی شود. برداشت از اعتبارات صندوق ذخیره ارزی در واقع تسهیلات فاینانس و یک‌نوع وام است که در اختیار مترو قرار می‌گیرد و برای بودجه سالانه کشور بار هزینه‌ای نخواهد داشت و تمام اعتبارات به خزانه باز‌خواهد گشت.

هم‌چنین در مورد بازپرداخت این وام یکی از پیشنهاد‌ها این است که نیمی از بازپرداخت یک‌میلیارد دلار بر‌عهده شهرداری تهران و نیمی دیگر بر‌عهده دولت باشد، چراکه بر‌اساس قوانین مالی متروی تهران، دولت و شهرداری در پرداخت دیون مترو به صورت 50‌درصد سهیم هستند‌.

با این وصف به‌نظر می‌رسد اعتباراتی که از صندوق ذخیره ارزی برای توسعه مترو برداشت می‌شود، به‌طور‌کامل در داخل کشور هزینه خواهد‌شد، زیرا ساخت مترو از مرحله سیویل، تجهیزات و ناوگان در کشور بومی‌سازی شده و متخصصین و پیمانکاران داخلی ساخت مترو را بر‌‌عهده گرفته‌اند.

ضمن این‌که با ساخت و توسعه مترو صرفه‌جویی بسیار زیادی در مصرف سوخت و انرژی صورت می‌گیرد به گونه‌ای که طی چند سال بهره‌برداری از مترو با صرفه‌جویی در مصرف سوخت عملا تمام هزینه‌ها بازخواهد‌گشت.

 طبق گفته مسئولان شهرداری، در صورت امکان برداشت سالانه ‌یک‌میلیارد دلار از حساب ذخیره ارزی برای توسعه متروی تهران و تکمیل شبکه مترو، روزانه می‌توانیم شاهد جابه‌جایی ‌8میلیون مسافر باشیم و سالانه 25‌کیلومتر مترو بسازیم که ضمن شکست رکورد ساخت مترو این امکان فراهم می‌شود که طی حداکثر 5‌سال خطوط داخلی متروی تهران کامل شود و شبکه‌ای منسجم از خطوط مترو در شهر شکل بگیرد. در‌حالی که اگر پیشرفت مترو مانند ‌2دهه گذشته باشد، در خوش‌بینانه‌ترین حالت 30‌سال دیگر طول می‌کشد تا مترو تکمیل شود.

فراموش نکنیم ترافیک فزاینده که امروزه معضل جدی تمام کلان‌شهرهای کشور و از همه مهم‌تر تهران است‌، دردی لاعلاج نیست، بلکه مساله‌ای قابل‌حل است که با همکاری مجلس، دولت و شهرداری می‌تواند از سر راه برداشته شود و در این میان توسعه مترو اصلی‌ترین و بهترین راه‌حل خواهد‌بود. توسعه‌ای که در انتظار یک‌میلیارداعتبار وعده داده‌شده است.

همشهری مسافر

کد خبر 92765

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز