مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۱۲ آبان ۱۳۸۸ - ۱۸:۰۸
۰ نفر

گروه شهری: دولت به تعهدات خود در قبال مترو عمل نکرده است.

حمزه‌شکیب، رئیس کمیسیون عمران شورای اسلامی شهر تهران 12آبان در دویست‌وسی‌وسومین جلسه علنی این شورا ضمن بیان این مطلب، با اشاره به مصوبه دولت در سال 79 مبنی بر اینکه تعیین نرخ بلیت مترو می‌بایست توسط شهرداری و شورای شهر تهران صورت گیرد و اگر شورای اقتصاد پیشنهاد نرخ کمتر داشته باشد مابه‌التفاوت این دو رقم در قالب یارانه توسط دولت پرداخت شود، گفت: متأسفانه با وجود این مصوبه اما از سال 80 تاکنون دولت به تعهدات خود در قبال مترو عمل نکرده است.

وی در این‌باره به آمار مقایسه‌ای استناد و بیان کرد: در سال 86، 87 و 88 به‌رغم افزایش ایستگاه‌ها تا 62 مرکز و و توسعه خطوط مترو تا 103 کیلومتر و متعاقب آن افزایش اقبال عمومی به این وسیله نقلیه عمومی اما این کمک‌ها کاهش یافته است.

شکیب در تشریح این وضعیت ادامه داد: در سال‌86 دولت 15 میلیارد تومان یارانه و شهرداری 45 میلیارد تومان پرداخت کرده است.وی ادامه داد: در سال 87 باز دولت 17 میلیارد تومان کمک کرده اما شهرداری 45 میلیارد تومان؛ این درحالی است که در سال 88 تا این لحظه شهرداری بیش از 50 میلیارد تومان پرداخت کرده اما سهم پرداختی دولت در یارانه‌ بلیت مترو حدود 350 میلیون تومان بوده است.

این مشکل به گفته رئیس کمیسیون عمران شورا باعث شده است تا شرکت بهره‌برداری مترو 12میلیارد تومان کمبود اعتبار پیدا کند.رئیس کمیسیون توسعه و عمران شورای شهر تهران با بیان اینکه گره زدن مشکلات مترو با مسائل سیاسی جفا در حق مردم است، از دولت خواست اعتبار جاری مورد نیاز مترو را در اختیار شرکت بهره‌برداری قرار دهد.

تأکید بر عزم ملی

رئیس شورای شهر تهران نیز با اشاره به اختلاف نظر دولت و مترو گفت: باید گفت که بودجه جاری از عمرانی متفاوت است؛ از یک سو مترو اعلام می‌کند یک ریال نگرفته، از سوی دیگر دولت می‌گوید 100 میلیارد تومان داده است. این درحالی است که اولا از230 میلیارد تومان اعتبار مصوب 100 میلیارد داده، دوم اینکه اصلا عمرانی نبوده بلکه برای اداره مترو بوده است.

چمران با ابراز نگرانی بابت اینکه از این حرف‌ها به‌جایی نخواهیم رسید برای چندمین‌بار بر عزم ملی برای حل مشکلات شهر تهران ازجمله مترو تاکید کرد.وی ادامه داد: یک پنجم جمعیت کشور در تهران جای دارد اما متأسفانه مجلس هنگام تخصیص اعتبار که می‌شود تهران را با این تصور که شهری برخوردار است، محروم می‌کند؛

درحالی‌که بارها از مجلس خواستیم همان طور که به محروم‌ترین استان‌های کشور کمک می‌شود به تهران محروم نیز با در نظر گرفتن سرانه جمعیتش کمک کند.

اعضای شورای اسلامی شهر تهران بر تهیه یک طرح دو‌فوریتی در این باره تاکید داشتند تا پس از تصویب به دولت برای رسیدگی ارسال شود زیرا شهرداری تهران با توجه به حجم عملیات عمرانی، خدماتی و غیره نمی‌تواند همه کارهایش را رها کند و به مترو بپردازد؛ ضمن اینکه تاکنون نیز بیش از سهم خود برای مترو هزینه کرده است.

طلایی، رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای شهر تهران نیز با اعلام اینکه در حال حاضر یک نارضایتی عمومی در سطح شهر تهران به چشم می‌خورد با استناد به ماده قانونی بند 2 ذیل تبصره 4 ماده 71، یادآور شد که وظیفه شورای شهر شناخت کمبودها و نیازهای فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی و... برای برنامه‌ریزی و ارائه به مسئولان است.

معصومه ابتکار، دیگر عضو شورای شهر تهران نیز گفت: مترو به‌عنوان یک وسیله نقلیه محوری و کلیدی نقش مهمی در کاهش آلودگی هوا و ترافیک شهر تهران دارد.وی با نگران‌کننده خواندن شرایط، خواستار تصویب مصوبه‌ای از سوی شورای شهرشد تا بر مبنای آن وظایف و تکالیف قانونی دولت طلب شود زیرا با توجه به حجم درآمدهای دولت از ناحیه افزایش قیمت نفت در 4 سال گذشته این درخواست کار غیرممکنی نیست.

علیرضا دبیر، عضو هیات رئیسه شورای شهر در کنار دیگر اعضای شورای شهر درخصوص عملکرد غیرقابل‌قبول دولت در سال‌های 86، 87 و88 گفت: نقش محوری مترو در حمل‌ونقل عمومی را باید قبول کرد. به‌عنوان مثال در شهرهای بزرگ دنیا 3 برابر ترددی که روی سطح زمین به چشم می‌خورد در زیر زمین جریان دارد اما ما هنوز بر سر تکمیل و تامین اعتبارات مترو به یک نگاه واحد دست نیافته‌ایم.

در این‌باره حسین پورزرندی، معاون مالی اداری شهرداری تهران نیز گفت: شهرداری در 3 سال گذشته نگاه ویژه‌ای به مترو داشته؛ به‌طوری‌که از اول سال تاکنون 50 میلیارد تومان هزینه‌های جاری مترو را تامین کردیم.

به گزارش همشهری،12آبان مهذب ترابی، مدیرعامل شرکت توزیع برق تهران بزرگ نیز به شورای شهر تهران دعوت شده بود تا گزارش 6 ماهه چگونگی جلب مشارکت شهروندان، اصناف، نهادهای دولتی، عمومی و مدنی را در صرفه‌جویی مصرف برق به اعضای شورای شهر ارائه کند.

گزارش مدیرعامل شرکت توزیع برق تهران بزرگ 14آبان منتشر خواهد شد.

کد خبر 94411

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز