مجموع نظرات: ۰
شنبه ۹ آبان ۱۳۸۸ - ۱۸:۳۲
۰ نفر

گروه شهری: افزایش تاخیر‌های مترو طی یکی دو ماه گذشته و ازدحام مسافران در ایستگاه‌ها، اعتراض بسیاری از شهروندان را در پی داشته است

از سوی دیگر، مسئولان مترو تهران نیز بارها با اشاره به رشد سالانه 10 تا 15درصدی شمار مسافران مترو؛ فرسودگی قطارها، کمبود قطار و نبود نقدینگی و قطعات یدکی را از دلایل تاخیرهای مداوم قطارهای مترو اعلام کرده‌اند.

مدیر‌عامل شرکت بهره‌برداری مترو تهران در آخرین اظهارنظر خود در این‌باره توضیح داد: ظرفیت عادی هر واگن در حال حاضر 200 نفر است ولی در ساعات پیک 270تا 280 نفر هم سوار می‌شوند.

جعفر ربیعی با اعلام اینکه ساعت پیک متروی تهران از کشورهای دیگر طولانی‌تر است اظهار داشت: این زمان به مردم و تجهیزات مترو فشار می‌آورد.مدیر‌عامل شرکت بهره‌برداری مترو تهران اضافه کرد: تجهیزاتی که دائما از ظرفیتشان استفاده شود، زودتر مستهلک می‌شوند و راه‌حل این است که سرفاصله قطارها را با افزایش تعداد قطارها کمتر کنیم. وی در ادامه گفت‌وگوی خود با ایسنا درباره سر‌فاصله خطوط مترو گفت: برخی قطارها به‌دلیل ازدحام مسافر با سر‌فاصله بیشتری به ایستگاه می‌رسند.

ربیعی خاطر‌نشان کرد: 40 درصد تاخیرهای مترو در سال قبل ناشی از ازدحام مسافر، 40 درصد دیگر تاخیرها به‌دلیل نقص فنی در سیستم برق، کنترل، مخابرات،  تهویه و ریل‌ها و20 درصد مابقی هم موارد غیرقابل پیش‌بینی مثل قطع برق، اقدام به‌خودکشی یا آمدن آب در ایستگاه و... بود.

مدیر‌عامل شرکت بهره‌برداری مترو تهران، 40 درصد تاخیر حاصل از ازدحام را بسیار زیاد خواند و گفت: با افزایش تعداد قطار و به تبع آن افزایش ظرفیت مترو این رقم باید به حدود 10 درصد کاهش یابد.

وی توضیح داد: تجهیزات مترو دارای رده‌های تعمیراتی هستند و باید در موعد مقرر تعویض شوند اما در زمانی که پول نداریم و قطعه یدکی کم می‌آوریم، قطعه را نمی‌توانیم در زمان استاندارد تعویض کنیم و در این شرایط پس از مدتی به‌طور کامل قطار خراب شده و وسط مسیر می‌ماند.

وی با اشاره به کمبود منابع مالی که در حال حاضر در مورد این شرکت وجود دارد، عنوان کرد: در طول 2تا 3سال کسری بودجه دائمی، انبار و ذخیره قطعات یدکی تحلیل رفته است، در عین حال خرید برخی قطعات هم در کوتاه‌مدت میسر نیست.

وی همچنین به خطری قابل توجه اشاره کرد و گفت: مجبور شده‌ایم که برخی از قطارها را انبار قطعه یدکی قطارهای دیگر کنیم، یعنی یک قطار را از خط خارج می‌کنیم و از قطعات آن برای قطارهای دیگر استفاده ‌کنیم و این همان از جیب خوردن است و ادامه این امر به جایی می‌رسد که باید خط را تعطیل کنیم؛ چرا که سرویس بد دادن برای ما اصلا قابل‌قبول نیست.

دیدار شهردار با وزیر کشور برای حل مشکلات مترو

از سوی دیگر، محسن هاشمی در گفت‌وگو با ایلنا به ملاقات محمد باقر قالیباف شهردار تهران با وزیر کشور اشاره کرد و گفت: پس از این ملاقات فضای خوبی ایجاد شده است و به‌زودی خبرهای خوشی در مورد مترو اعلام می‌شود.

مدیرعامل متروی تهران ادامه داد: هم‌اکنون قرارداد خرید و تامین واگن‌های مورد نیاز را با شرکت‌های مربوطه منعقد کرده‌ایم و در حال برگزاری جلساتی با وزارت کشور هستیم.

کد خبر 94140

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز