مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۱۵ شهریور ۱۳۸۸ - ۱۷:۲۸
۰ نفر

گروه شهری: کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی خواستارآن شدتا سالانه یک میلیارد دلار از صندوق ذخیره ارزی به متروی تهران به‌طور مستقیم پرداخت شود.

مفتح، مخبر کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با قرائت گزارشی از وضعیت نابسامان اعتبارات متروی تهران گفت: کمیسیون برنامه و بودجه در بررسی‌های خود به این نتیجه رسیده که دولت در اجرای تعهدات مالی خود به متروی تهران دچار تعلل شده و پرداخت‌هایی را که باید براساس مصوبه‌های مجلس شورای اسلامی صورت می‌گرفت یا اجرا نکرده و یا به‌صورت کامل اختصاص نداده است.

بنا بر این گزارش، درحالی که دولت سال گذشته تنها 73درصد از اعتبارات مصوب مجلس در قانون بودجه سال 87 را به متروی تهران تخصیص داد، مفتح خواستار آن شد که براساس ماده 01 قانون برنامه و بودجه، سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور موظف است اعتبارات سالانه متروی تهران را به‌صورت صد‌درصد تخصیص دهد.

در گزارش کمیسیون برنامه و بودجه همچنین از دولت خواسته شده است با توجه به عدم اجازه متروی تهران به افزایش قیمت بلیت، ترتیبی اتخاذ شود یارانه بلیت مترو به‌طور کامل از سوی دولت اختصاص یابد.

مخبر کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با تاکید بر اینکه در حال حاضر عدم‌اجرای مصوبات مجلس از سوی دولت سبب انباشت بدهی‌های دولت به متروی تهران شده، گفت: باید مجلس برای تصویب قانونی در این راستا اقدام مضاعفی را انجام دهد تا دولت متعهد به اجرای مصوبات مجلس و پرداخت بموقع اعتبارات شود.

به گفته مفتح، عدم‌اجرای تعهدات مالی دولت به متروی تهران کار را به جایی رساند که سازمان بازرسی، دیوان محاسبات و مرکز پژوهش‌های مجلس گزارش‌هایی را در این‌باره به رئیس مجلس ارائه کردند به همین دلیل علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی هم در تاریخ 12 فروردین امسال خواستار بررسی این موضوع شد.

این نماینده مجلس افزود: با حضور مسئولان متروی تهران، شهرداری تهران و مسئولان دولتی جلساتی در کمیسیون برنامه و بودجه برگزار شد و تعلل‌های صورت گرفته در اجرای قوانین مصوب مجلس به‌ویژه قانون بودجه 78 مورد بررسی قرار گرفت.

مخبر کمیسیون برنامه و بودجه مجلس، اجرا نشدن مصوبات مجلس، عدم‌تخصیص اعتبارات متروی تهران به‌صورت 001درصد، عدم‌پرداخت سهم متروی تهران از حساب ذخیره ارزی و همچنین عدم‌پرداخت کامل یارانه بلیت مترو را متذکر شد و گفت: عدم‌پرداخت تعهدات سبب شده تا متروی تهران با مشکلات عدیده‌ای از جمله عدم‌توان خرید تجهیزات و قطعات مواجه باشد.

این درحالی است که مفتح به مصوبه صریح مجلس شورای اسلامی (بند 6 بودجه 78) مبنی بر جواز بخش غیردولتی جهت برداشت از حساب ذخیره ارزی اشاره کرد و افزود: در حالی که مجلس چنین اجازه‌ای را به شهرداری تهران جهت استفاده از حساب ذخیره ارزی داده است، نمایندگان ویژه رئیس‌جمهور در تاریخ 02 مهرماه سال 78 آن را ملغی کردند.

بنابراین گزارش کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی خواستار آن شد کمیته تطبیق مصوبات هر چه سریع‌تر به ابطال مصوبه دولت و پرداخت سهم متروی تهران از حساب ذخیره ارزی براساس مصوبه سال 78 قانون بودجه اقدام کند.

این نماینده مجلس همچنین با بیان اینکه به‌دلیل مشکلات بین‌المللی از سال 48، متروی تهران برای گشایش اعتبارات اسنادی یا CL جهت خرید تجهیزات خارجی با مشکل مواجه شده است، گفت: به‌دلیل آسیب‌های جبران‌ناپذیر وارده، از امسال استفاده از حساب ذخیره ارزی به‌صورت مستمر و سالانه برای متروی تهران امکان‌پذیر شده و سالانه یک میلیارد دلار از این حساب به متروی تهران پرداخت شود.

کد خبر 89758

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز