یکشنبه ۴ مرداد ۱۳۸۸ - ۱۹:۰۳
۰ نفر

گروه سیاسی: با وجود آنکه کمیته حقیقت‌یابی را که مجلس برای بررسی حوادث کوی دانشگاه و اغتشاشات تهران تشکیل داده بود

ادامه فعالیتش با تردید مواجه شد، اما پس از اظهار نگرانی بخشی از مسئولان کشور درباره دستگیرشدگان حوادث اخیر، مجلس بار دیگر کمیته‌ای را برای رسیدگی به امور کسانی که در جریان اعتراض‌های اخیر دستگیر شده اند، تشکیل داد.

به گزارش همشهری، تشکیل این کمیته در جلسه‌ای که شنبه شب بین هیات رئیسه مجلس، هیات‌رئیسه کمیسیون امنیت ملی و جمع دیگری از مسئولان کشوری برگزار شد، مورد توافق قرار گرفت. این خبر روز گذشته پس از تذکر حمیدرضا کاتوزیان مبنی بر اینکه چرا اقدام عاجلی از طرف مجلس در ارتباط با فوت برخی از جوانان و معترضان مسائل اخیر صورت نمی‌گیرد، رسانه‌ای شد.

در روزهای گذشته به‌دلیل حضور نمایندگان در تعطیلات تابستانی، مجلس نتوانسته بود درباره دیگر درگذشتگان حوادث اخیر موضعی اتخاذ کند. در واقع پس از رسانه‌ای شدن خبر درگذشت محسن روح‌الامینی، فرزند عبدالحسین روح‌الامینی دبیر کل حزب اعتدال و توسعه و از مشاوران محسن رضایی در انتخابات، برخی نمایندگان، مجلس را «نقطه امید و اتکای مردم» دانستند و خواستار انجام حرکتی جدی از سوی این نهاد شدند.

کاتوزیان که خود عضو کمیته حقیقت یاب مجلس بود دیروز با اشاره به مرگ فرزند محسن روح‌الامینی، از روح‌الامینی به‌عنوان یکی از اعضای جمعیت ایثارگران و اصولگرایی که سابقه کارش را همه می‌دانند یاد کرد و افزود: درگذشت فرزند ایشان در هاله‌ای از ابهام مانده است.

ایشان روز 18تیر دستگیر شده، پیکر بی‌جان ایشان را که مورد ضرب و شتم قرار گرفته، بعدها تحویل خانواده‌اش  دادند. وی افزود: ما نماینده‌ مردم، نماینده‌ خانواده‌ روح‌الامینی و نماینده آقای محسن روح‌الامینی هستیم. ما که اصولگرایی این خانواده را می‌دانیم و می‌دانیم که آقای محسن روح‌الامینی نه جزو آشوبگرها و نه جزو اغتشاشگرها بوده، بلکه فقط معترض بوده است.

عضو فراکسیون اصولگرایان مجلس با بیان اینکه قلب مقام معظم رهبری نیز با حرکت‌هایی که در حال صورت گرفتن است، جریحه‌دار می‌شود، به فعالیت کمیته‌ حقیقت‌یاب مجلس اشاره کرد و در عین حال از حرکت موازی برخی کمیسیون‌ها که نه خود کاری کردند و نه گذاشتند کار کمیته‌ حقیقت‌یاب به جایی برسد، گلایه کرد.

کمیته حقیقت یاب مجلس که بلافاصله پس از حمله برخی لباس شخصی‌ها به کوی دانشگاه و به دستور علی لاریجانی تشکیل شده بود تنها توانست یک گزارش از این حادثه در یک جلسه غیرعلنی قرائت کند و پس از آن فعالیت این کمیته تحت‌تأثیر برخی فشارها در تردید فرو رفت.

کاتوزیان البته دیروز در جمع خبرنگاران نیز تاکید کرد: نکته جالب این است که مجلس در مورد بازداشتی‌ها اطلاعی ندارد. ناجا از خود سلب مسئولیت کرده است و وزارت اطلاعات هم به ما می‌گوید ما در حاشیه هستیم.

اگر این روند ادامه پیدا کند آثار بسیار بدی برای کشور ایجاد خواهد شد و بحران عمیق‌تر می‌شود. دیروز و پیش از آنکه خبر برکناری غلامحسین محسنی اژه‌ای منتشر شود علی مطهری نماینده مردم تهران با مسئول دانستن وزیران کشور، اطلاعات، دادگستری و رئیس قوه قضاییه درخصوص برخورد با بازداشت‌شدگان حوادث اخیر گفت: ما به‌دنبال این هستیم که وزیر کشور و وزیر اطلاعات را مورد سؤال قرار دهیم و یا استیضاح کنیم. وی خاطر نشان کرد: مجلس همان واکنشی را نسبت به این مسائل نشان خواهد داد که اگر محسن روح الامینی فرزند خود ما بود نشان می‌دادیم.

بازدید از بازداشتگاه‌ها

به‌منظور بررسی وضعیت بازداشتگاه‌ها، کمیته‌ای که برای رسیدگی به امور دستگیرشدگان تشکیل شده، قرار است از بازداشتگاه‌ها بازدید کند. رئیس کمیسیون امنیت ملی در جمع خبرنگاران در رابطه با این موضوع گفت: ما از هر مکانی که اطلاعاتی از آن به دستمان برسد، بازدید خواهیم کرد و قرار هم براین شده که با هماهنگی قوه قضاییه بازدیدهایی را از برخی بازداشتگاه‌ها داشته باشیم که البته نتیجه این بازدیدها را متعاقبا اعلام خواهیم کرد.
البته شائبه‌ای هست مبنی بر اینکه برخی از مسئولان از بازدید نمایندگان مجلس از بازداشتگاه‌ها ممانعت به عمل خواهند آورد.

محمد رضا باهنر نایب رئیس مجلس شورای اسلامی دیروز در پاسخ به این سؤال که یکی از مسئولان پیغام داده است که مجلس حق دخالت در این مسائل را ندارد و ما اجازه‌ ورود نمایندگان به هیچ‌یک از بازداشتگاه‌ها را نمی‌دهیم، گفت: درباره این مسئله با آنان مذاکره می‌کنیم که ببینیم چه می‌گویند، البته ما نگران سرنوشت سایر زندانیان نیز هستیم و خود را مسئول حفظ حیثیت، ‌آبرو، ‌خون، ‌مال و جان تک‌تک شهروندان نظام جمهوری اسلامی می‌دانیم و در حد وسع‌مان تلاش می‌کنیم که به وظیفه‌مان عمل کنیم.

ترکیب این کمیته که با محوریت کمیسیون امنیت ملی تشکیل شده است، علاوه بر اعضای هیات رئیسه این کمیسیون، متشکل از 2 عضو کمیسیون حقوقی و قضایی و 2 عضو کمیسیون آموزش عالی است.

بیانیه آیت‌الله موسوی اردبیلی درباره بازداشت شدگان

آیت‌الله عبدالکریم موسوی اردبیلی در بیانیه‌ای، رعایت حقوق افراد بازداشت شده و آزادکردن هرچه سریع‌تر افرادی که ارتکاب جرمی توسط آنان احراز نشده است و دلجویی از خانواده‌هایی که عزیزان خود را در حوادث اخیر از دست داده‌اند را خواستار شد.

وی در بخشی از بیانیه خود آورده است: وقایع تاسف‌بار اخیر و اتفاقاتی که در شأن نظام اسلامی نبوده و زیبنده‌ آن نیست، موجبات نگرانی تمام علاقه‌مندان به کشور و نظام جمهوری اسلامی را فراهم آورده و باعث سلب آسایش و آرامش جامعه شده است.

حرمت‌شکنی‌ها و ایراد اتهاماتی که در دادگاه‌های صالحه ثابت نشده‌اند، به بزرگان و شخصیت‌های ملی و دینی، نه تنها جامعه را آرام نمی‌سازد بلکه آتش فتنه را شعله‌ورتر می‌کند.

در پایان این بیانیه آمده است: امید است که با درایت افراد کاردانی که در نظام جمهوری اسلامی مشغول خدمت هستند، کشور از وضعیت بغرنج فعلی رهایی یافته و تجربیات حاصله از این اتفاقات چراغ راهی برای اداره هرچه بهتر و صحیح‌تر امورات جامعه در آینده شود.

کد خبر 86321

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز