همشهری آنلاین: عدم تصویب فوریت طرح انتخاب شهرداران شهرهای بالای 200 هزار نفر جمعیت از سوی وزارت کشور در مجلس، واکنش مثبت اعضای شورای اسلامی شهر تهران را در پی آورد.

به گزارش خبرنگار سما، موضوع این طرح طی روزهای اخیر به یکی از چالش برانگیزترین موضوعات مطرح در شوراهای سراسر کشور بدل شده بود.

اکثر اعضاء شورای شهرهای مختلف کشور معتقدند این طرح در مقابل نص صریح قانون اساسی قرار داشت و تصویب آن می‌توانست شوراهای شهر را از ماهیت قانونی خود تهی گرداند.

با عدم تصویب فوریت این طرح تعدادی از اعضای شورای اسلامی شهر تهران ضمن قدردانی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی به ابراز عقیده پیرامون نحوه تعامل مجلس و شوراها پرداختند.

تاکید بر احیاء قانون شوراها و شکل گیری مدیریت واحد شهری

عضو شورای اسلامی شهر تهران به دنبال طرح یک فوریتی کاهش اختیارات شوراهای شهر که یکشنبه 4 مرداد در صحن علنی مجلس شورای اسلامی با مخالفت اکثر نمایندگان روبرو شد گفت: باید از این فرصت برای احیاء قانون شوراها با هدف کارآمد کردن آن‌ها با رویکرد تشکیل مدیریت یکپارچه شهری به خوبی استفاده کرد.

مرتضی طلایی سما با بیان این مطلب و با اشاره به اینکه برخی نمایندگان مجلس، خود نیز قبول داشتند که این طرح بازگشت به عقب است اظهار داشت: با توجه به اینکه سیاست‌های کلی نظام در مورد مدیریت شهری و شوراها هم‌اکنون در مجمع تشخیص مصلحت نظام مطرح است، می‌توان کارگروهی متشکل از برخی نمایندگان مجلس، اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام و نمایندگان شورای عالی استان‌ها تشکیل داد تا با تجمیع آراء و نظرات و کارشناسی صورت گرفته، اصلاح قانون شوراها انجام شود و ازاین فرصت به خوبی استفاده کرد.

وی  با اشاره به مسائلی که موجب ارائه پیشنهاد مجلس مبنی بر انتخاب شهرداران از سوی وزارت کشور شده است، گفت: گاهی اوقات عزل و نصب‌های متعدد شهرداران از سوی اعضای شورای شهر و همچنین ورود پیدا کردن آن‌ها به تعاملات درونی شهرداری، با شان و جایگاه شوراها تعارض داشته و موافق با مسیر شوراها نیست.

عضو کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای شهر ادامه داد: مساله دیگری که باعث ارائه این پیشنهاد شده است از اختلافات موجود میان نمایندگان مجلس و شوراها در مناطق مختلف نشات می‌گیرد.

طلایی تاکید کرد: ارتباط میان مجلس و شوراها باید فعال و منسجم باشد و اعضای شوراهای شهر و حتی روستاها ارتباط بیشتری  با نمایندگان خود برقرار کرده و اطلاعات آن‌ها را در خصوص فعالیت و مشکلات شوراها به روز کنند.

این عضو شورای شهر تهران با اشاره به وجود تعارض میان نظر نمایندگان کلانشهرها و نمایندگان شهرستان‌های کوچک و بزرگ در مجلس در خصوص فعالیت شوراهای شهر اظهار داشت: قطع رابطه میان این دو نهاد از پیامدهای وجود این تعارضات خواهد بود و باید در شورای شهر راهکاری برای برقرای تعاملات بهتر اندیشید.

وی در ادامه تصریح کرد: از نمایندگان مجلس شورای اسلامی به دلیل توجه به این موضوع و عدم تصویب آن با هوشمندی تشکر می‌کنم، طرحی که می‌توانست توقفی در فعالیت شوراها ایجاد کند.

نیاز شورای شهر به حمایت مجلس

یکی دیگر از اعضای شورای اسلامی شهر تهران به دنبال تصویب نشدن طرح یک فوریتی انتخاب شهردار از سوی وزارت کشور، ضمن تشکر از نمایندگان مجلس شورای اسلامی گفت: دلیل رای نیاوردن این طرح این است که نمایندگان مجلس، نماینده خود مردم هستند و تمایل به پیشرفت و حرکت روبه جلوی کشور دارند.

علیرضا دبیر با بیان این مطلب، عدم تصویب این طرح را تصمیمی مدبرانه خواند و اظهارداشت: شورای شهر قطعا به حمایت مجلس نیاز دارد و ارتباط این دو نهاد با یکدیگر، ‌در شکل گیری مدیریت واحد شهری نقش مهمی ایفا می‌کند.

وی با اشاره به قرارگرفتن این طرح در شمار دستورات عادی مجلس خاطرنشان کرد: اگر می‌خواهیم مانند کلانشهرهای بزرگ دنیا شهردار را مردم انتخاب کنند، لازمه‌اش شکل گیری مدیریت واحد شهری و پیش از آن، واگذاری 23 تصدی دولت است، در این زمان می‌توان گفت مردم شهردار را انتخاب کنند و دیگر انتخاب شهردار توسط استاندار و فرماندار باید به دست فراموشی سپرده شود.

عضو کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای شهر با بیان اینکه از زمان ارائه این پیشنهاد، اعضای شورای شهر با نمایندگان مجلس، جلسات کارشناسی بسیاری برقرار کردند تصریح کرد: نمایندگان شورا و مجلس هر زمان که تعامل با یکدیگربرقرار کرده‌اند، پیشرفت در کار حاصل شده است. 
 
تاکید بر تعامل بیشتر مجلس با شوراهای شهر

عضو  دیگر شورای اسلامی شهر تهران گفت: نمایندگان مجلس شورای اسلامی باید ارتباط خود را با اعضای شورای شهر که نهادی منتخب از سوی مردم است، بیشتر کنند تا آشنایی بیشتری با حوزه مدیریت شهری به دست آورند.

دکتر معصومه آباد اظهار داشت: تعامل بیشتر میان این دو نهاد موجب شناسایی بیشتر ظرفیت‌ها وهر چه بهتر محقق شدن حکومت‌های محلی می‌شود.

وی با اشاره به اینکه شوراهای شهر نهادی مردمی است، تاکید کرد: این نهاد مردمی نیازمند پشتوانه قانونی بیشتری است و در صورت کمک مجلس به تقویت شوراها، این نهاد توسعه بیشتری خواهد یافت.

عضو کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای شهر تهران ادامه داد: شوراها مانند کودکی 10 ساله هستند که به مرحله بلوغ خود نزدیک می‌شود و نباید در این زمان طرحی را تصویب کرد که این کودک تازه بالغ را به عقب بازگرداند.

آباد با بیان اینکه نباید به سمت نظام متمرکز حرکت کنیم گفت: دولت نباید تمامی امور را به دست بگیرد و حتی انتخاب شهردار و نظارت بر عملکرد شهرداری را که وظیفه اصلی شورای شهر است، خود انجام دهد بلکه باید در این شرایط به شوراها کمک کند.

رییس کمیته نامگذاری شورای اسلامی شهر تهران بیان داشت: از زمان ارائه این طرح در مجلس، شورای شهر تهران با نمایندگان مجلس به ویژه نمایندگان شهرستان‌ها که پیشنهاد دهندگان اصلی این طرح بودند ، تعامل برقرار کرده و نمایندگان را تا حدودی با مصوبات شورا و مراجعان به این نهاد و نوع درخواست‌های آنان آشنا کرد که این تعاملات روشنگر بسیاری از موضوعات بوده و خواهد بود و در تصمیمات نمایندگان تاثیر خواهد گذاشت.

این عضو شورای شهر با بیان اینکه این طرح هم اکنون در شمار دستورات عادی مجلس قرار گرفته و در  کمیسیون ها مطرح می شود تصریح کرد: در این مدت اگر نمایندگان مجلس تمایل داشته باشند می‌توانند تعامل بیشتری با شوراهای شهر برقرار کنند تا جنبه‌های بیشتری از فعالیت شوراها برای آن‌ها روشن و در نهایت راهکار قانونی برای ورود به بحث مدیریت شهری و حکومت‌های محلی ایجاد شود.

کد خبر 86265

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شورای شهر

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز