گروه شهری: مطالعات راه‌اندازی خط 4 تندرو در خیابان ولی عصر که منجر به یکطرفه شدن این خیابان از فاطمی تا تجریش می‌شود به شورای اسلامی شهر تهران ارائه شد.

به گفته خسرو دانشجو سخنگوی شورای شهر تهران علاوه براین برای روز سه‌شنبه هم از هاشمی تشکری معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران دعوت شده است تا به همراه کارشناسانشان در صحن علنی شورای شهر به دفاع از این طرح بپردازند.

دانشجو در گفت‌وگو با همشهری سعی کرد  از هرگونه اظهارنظر در رد یا تایید این طرح خودداری کند. وی در عین حال اظهار داشت: بحث شورای شهر تهران این است که چون کلیات طرح اتوبوس تندرو قبلا به تصویب شورا رسیده، شهرداری تهران باید به سایر قیود تصویبی آن هم دقت کرده و پایبند باشد.

وی در تشریح این قید خاص گفت: شهرداری باید قبل از اجرای خطوط تندرو، جزئیات طرح را به کمیسیون عمران ارائه کند اما شهرداری بدون درنظرگرفتن این قید با انجام مصاحبه یا نصب پلاکارد در خیابان ولی عصر اجرای خط 4 را اعلام عمومی کرده که ما به آن اعتراض داریم.

دانشجو افزود: البته شورای شهر به یکطرفه شدن خیابان ولی‌عصر کاری ندارد زیرا رسیدگی به این قضیه به یک کمیته تخصصی مربوط است که در محل راهنمایی و رانندگی تشکیل می‌شود، اما در بحث اجرای خط تندرو ما مطالعات را خواستیم تا پس از بررسی جزئیات به تصویب برسد.

ظرف یک هفته تکلیف معلوم می‌شود

حمزه شکیب که کمیسیون تحت امرش به‌عنوان متولی بحث حمل‌ونقل عمومی در شورای شهر تهران است نیز به همشهری در این باره گفت: فروردین ماه گذشته جلسه‌ای با معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری برگزارشد که پس از تصویب پروژه‌های این معاونت مقررشد مطالعات خطوط تندرو را قبل از اجرا برای شورای شهر بفرستند.

وی افزود: هاشمی تشکری قول داده است این مطالعات را امروز بفرستد (شنبه) و ما همه تلاشمان را می‌کنیم تا پایان هفته نظر نهایی شورای شهر در این باره را اعلام نماییم. به گفته این عضو شورای شهر تهران درهرحال شهرداری می‌بایست هر پروژه‌ای که حامل تاثیرات ترافیکی، اجتماعی و اقتصادی در شهر باشد و هزینه‌ای به‌دنبال داشته باشد را بعد از طی مراحل لازم در شهرداری به شورای شهر ارسال کند تا مسیر تصویب در شورای شهر هم طی شود.

وی ادامه داد: اما اگر یک طرح یا پروژه شهری هزینه‌ای در بر نداشته باشد و صرفا شامل جابه‌جایی برخی از المان‌های شهری باشد طبیعی است نیاز به تصویب شورا ندارد.
شکیب در عین حال عملکرد خطوط اتوبوس تندرو را در شهر بسیار خوب ارزیابی کرد و گفت: مردم از این وسیله نقلیه همگانی خیلی ابراز رضایت کرده‌اند.

به عقیده شکیب خطوط تندرو یک بخش قابل توجهی از بار حمل‌ونقل عمومی را به‌خود اختصاص داده که صرفه جویی درزمان و هزینه‌ها را به‌دنبال داشته؛ به همین دلیل شکیب می‌گوید که شورای شهر با اصل وجود اتوبوس تندرو و افزایش خطوط آن موافق است اما مشروط به اینکه مطالعات و فرایندش را علاوه بر شهرداری در شورای شهر نیز طی کرده باشد.

شکیب افزود: بخشی از بار ترافیک به خوبی وبا سرعت و ظرفیت بالا توسط اتوبوس‌های تندرو جابه‌جا می‌شود بنابراین یکی از گزینه‌های خوب برای رسیدن به سهم 75 درصدی وسایل حمل‌ونقل عمومی است.

کد خبر 87895

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز