یکشنبه ۴ مرداد ۱۳۸۸ - ۱۸:۵۰
۰ نفر

گروه شهری: نمایندگان مجلس شورای اسلامی با فوریت طرحی درباره واگذاری انتخاب شهرداران شهرهای بالای 200 هزار نفر جمعیت به وزارت کشور مخالفت کردند.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی دیروز به بررسی طرح اصلاح قانون اختیارات و وظایف شوراها پرداختند اما با فوریت این طرح - با 93 رای موافق، 130 رای مخالف و 7 رای ممتنع از مجموع 243 نماینده حاضر - موافقت نشد.

پیش از مطرح شدن این طرح یک فوریتی 3 تن از نمایندگان با استفاده از اخطار قانون اساسی در تذکری ابراز عقیده کرده بودند که بررسی این فوریت خلاف مواد 103 و 7 قانون اساسی است.

مهرداد بائوج لاهوتی، نماینده لنگرود از طراحان این طرح در بیان ضرورت تهیه آن گفت: در حال حاضر بسیاری از شوراهای شهرها در انتخاب شهردار دچار مشکل شده‌اند و مشکلات بسیاری در مسیر انتخاب شهرداران وجود دارد.

این نماینده مجلس ادامه داد: در حال حاضر 6 کلانشهر کشور فاقد شهردار هستند و تنها در استان تهران 9 شهر بدون شهردار وجود دارد.

لاهوتی گفت: باید اختیاراتی از قوه مجریه به شوراهای شهر واگذار شود که شوراها توانایی انجام آن را داشته باشند. در طرح اصلاح قانون تشکیلات، وظایف و اختیارات شوراهای اسلامی کشور و انتخاب شهرداران، انتخاب و نصب شهرداران در شهرهای با جمعیت کمتر از 200 هزار نفر با حکم استاندار و در شهرهای بالای 200 هزار نفر جمعیت و مراکز استان با انتخاب و پیشنهاد استاندار و حکم وزیر کشور برای مدت 4 سال صورت خواهد گرفت.

سیدکاظم دلخوش، نماینده صومعه سرا در مخالفت با فوریت این طرح گفت: این طرح موجب سلب اختیار از شوراها می‌شود در حالی که اصول 7، 102، 103 قانون اساسی اختیارات بسیاری به شوراهای شهر و روستا داده است.

وی با بیان اینکه ابتدا به‌عنوان طراح، این طرح را امضا کرده اما سپس امضای خود را پس گرفته است افزود: این طرح به معنی حذف شوراها از صحنه قانونگذاری و حذف اختیاراتی است که قانون اساسی به شوراها داده است.

نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس از نمایندگان خواست تا به فوریت این طرح رای ندهند تا مسائل و مشکلات مربوط به انتخاب شهردار در مشورت با شورای‌عالی استان‌ها بررسی و طرح جامعی به مجلس ارائه شود. پس از اظهارات نمایندگان موافق و مخالف، فوریت این طرح به رای گذاشته شد که نمایندگان با فوریت آن مخالفت کردند. مهدی چمران رئیس شورای شهر تهران نیز در هنگام بررسی فوریت این طرح در جلسه علنی دیروز حضور داشت.

تأکید اعضای شورای شهر بر لزوم تعامل با مجلس

از سوی دیگر،  2 عضو شورای شهر تهران نیز بر ضرورت تعامل هر چه بیشتر مجلس و شوراها تأکید کردند.

معصومه‌آباد، عضو شورای اسلامی شهر تهران پس از آنکه یک فوریت کاهش اختیارات شوراهای اسلامی دیروز در صحن علنی مجلس رای نیاورد، گفت: نمایندگان مجلس شورای اسلامی باید ارتباط خود را با اعضای شورای شهر که نهادی منتخب از سوی مردم است، بیشتر کنند.

آباد در گفت‌وگو با سما خاطرنشان کرد: تعامل بیشتر میان این دو نهاد موجب شناسایی بیشتر ظرفیت‌ها و هر چه بهتر محقق شدن حکومت‌های محلی می‌شود. وی با اشاره به اینکه شوراهای شهر نهادی مردمی هستند، تاکید کرد: این نهاد مردمی نیازمند پشتوانه قانونی بیشتری است و درصورت کمک مجلس به تقویت شوراها، این نهاد توسعه بیشتری خواهد یافت.

احیای قانون شوراها و شکل‌گیری مدیریت واحد شهری

مرتضی طلایی دیگرعضو شورای اسلامی شهر تهران نیز در این‌باره گفت: باید از این فرصت برای احیای قانون شوراها با هدف کارآمدکردن آنها با رویکرد تشکیل مدیریت یکپارچه شهری به‌خوبی استفاده کرد.

مرتضی طلایی با اشاره به اینکه برخی نمایندگان مجلس، خود نیز قبول داشتند که این طرح بازگشت به عقب است، اظهار داشت: با توجه به اینکه سیاست‌های کلی نظام در مورد مدیریت شهری و شوراها هم‌اکنون در مجمع تشخیص مصلحت نظام مطرح است، می‌توان کارگروهی متشکل از برخی نمایندگان مجلس، اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام و نمایندگان شورای‌عالی استان‌ها تشکیل داد تا با تجمیع آرا و نظرات کارشناسی صورت گرفته، اصلاح قانون شوراها انجام شود و از این فرصت به خوبی استفاده کرد.

طلایی تاکید کرد: ارتباط میان مجلس و شوراها باید فعال و منسجم باشد و اعضای شوراهای شهر و حتی روستاها ارتباط بیشتری با نمایندگان خود برقرار کرده و اطلاعات آنها را درخصوص فعالیت و مشکلات شوراها به روز کنند.

 چمران: امروز شاهد تفکر پارلمانی در شهرداری‌ها هستیم

رئیس شورای شهر تهران که روز گذشته هنگام بررسی طرح انتخاب شهرداران توسط دولت در مجلس حضور داشت، در جمع خبرنگاران اعلام کرد: شوراهای شهر و روستا با طرح انتصاب شهرداران از سوی وزارت کشور مخالفند.

مهدی چمران با بیان این مطلب گفت: یک فوریت این طرح در صحن علنی مجلس رد شد. وی با اشاره به اینکه این طرح ماهیت شوراها را زیر سؤال می‌برد، افزود: در حال حاضر شوراها تنها شورای شهرداری‌ها هستند نه شورای شهر.

واقعا اگر انتخاب شهرداران را از شوراها بگیریم شوراها دیگر بر چه چیزی می‌توانند نظارت داشته باشند؟ چمران ادامه داد: نمی‌توان به عملکرد کسی که از جای دیگری منصوب می‌شود نظارت کامل داشت.

طرح مجلس بر خلاف اصول قانون اساسی بود و در حال حاضر جمعی از نمایندگان قصد دارند امضاهایشان را پس بگیرند و متن آن را اصلاح کنند. به گفته چمران، وضعیت امروز شهرداری‌ها به‌مراتب بهتر از زمانی است که شهرداران توسط استانداری‌ها انتخاب می‌شدند.

در آن زمان تفکر یکسویه حاکم بود اما الان شاهد تفکر پارلمانی در شهرداری‌ها هستیم. وی افزود: البته قبول داریم در برخی شهرها درباره انتخاب شهردار مشکلی پیش می‌آید همانطور که برخی دستگاه‌های اجرایی ممکن است دچار مشکل شوند.

رئیس شورای شهر تهران در پاسخ به این سؤال که بنا به‌گفته یکی از نمایندگان، عمر برخی شهرداران کمتر از یک سال است، اظهار داشت: برخی وزرا هم دوره وزارتشان در همین حد بوده است.

کد خبر 86317

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز