مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۵ مرداد ۱۳۸۸ - ۱۱:۱۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: شهردار تهران گفت: در صورت حل مشکل نقدینگی و کمک دولت می‌توانیم با استفاده از تکنولوژی‌های مدرن، ساخت خطوط مترو را با سرعت بسیار زیاد پیگیری کنیم و در واقع از نظر فنی توان ساخت سالانه 30 کیلومتر مترو در شهر را داریم.

به گزارش سما، شهردار تهران روز دوشنبه 5 مرداد در مراسم افتتاح کارخانه سگمنت‌سازی خطوط مکانیزه متروی تهران با با تاکید براین که مترو مهمترین دغدغه شهرداری برای امروز و آینده است، اظهار داشت: حل مشکل ترافیک بدون توسعه حمل ونقل عمومی با محوریت مترو امکان پذیر نیست.

وی ادامه داد: توسعه خطوط مترو در راستای سیاست‌های شهرداری تهران و صرفه جویی های بسیار کلان اقتصادی از جمله صرفه جویی در سوخت و انرژی و وقت، زمان و حفظ سلامت و... باید مورد توجه ویژه قرار بگیرد و اگر بتوانیم با تامین به موقع اعتبارات طی یک برنامه 5 تا 6 ساله 217 کیلومتر خطوط مترو تهران تکمیل کنیم نقطه بحرانی را پشت سر خواهیم گذاشت.

دکتر محمد باقر قالیباف تصریح کرد: از بدو ورود به شهرداری تهران یعنی از ابتدای سال 85 برنامه‌ریزی کردیم که تا 2 سال بعد بتوانیم به جای سالی 2 کیلومتر مترو سالی 15 کیلومتر به خطوط مترو شهر بیافزاییم که خوشبختانه سال 87 این مهم تحقق یافت.

وی خاطر نشان کرد: اکنون نیز در تلاشیم تا خطوط مترو با سرعت هرچه بیشتر توسعه یابد اما این مساله منوط به همکاری همه جانبه و تامین به موقع اعتبارات است.

شهردار تهران همچنین در مورد خط 7 متروی تهران گفت: این خط یکی از مهم ترین خطوط مترو است که از شمال غربی آغاز و تا جنوب شرقی تهران ادامه دارد.

وی ادامه داد : خط 7 مترو تهران از شهرک غرب آغاز می شود و با عبور از برج میلاد، بزرگراه چمران، بزرگراه نواب صفوی، خیابان هلال احمر، مولوی به  اتوبان آهنگ در جنوب شرقی تهران ختم می‌شود و با خطوط 2 و 3 تقاطع خواهد داشت.

وی با بیان اینکه در ساخت خط 7 برای اولین بار از دستگاه‌های TBM استفاده می‌شود گفت: این دستگاه‌ها می‌توانند سرعت ساخت مترو را بسیار افزایش دهند چنانچه هر یک از دستگاه‌های TBM  قادرند روزانه 15 متر تونل حفاری کنند که با خرید دو عدد از این دستگاه‌ها در خط 7 مترو روزانه 30 متر حفاری تونل انجام می‌دهند.

شهردار تهران با اشاره به اینکه همچنین با استفاده از بتن‌های آماده به جای بتن‌های قبلی، روند ساخت مترو تسریع می‌شود ادامه داد: خط 1 و 2 مترو تهران در حال پشست سر نهادن مراحل نهایی خود است که امیدواریم تا پایان سال این دو خط تکمیل شود و همچنین خط 4 مترو تا پایان سال 89 تکمیل شود.

وی با بیان اینکه در مجموع هزینه‌های احداث خط 7 مترو تهران 2/1 میلیارد دلار پیش بینی شده گفت: به طور حتم هرچه زمان بگذرد این هزینه‌ها افزایش می‌یابد. از همین رو امیدواریم اعتبارات لازم به موقع پرداخت شود.

وی تصریح کرد: خط 7 مترو تهران به دست قرار گاه سازندگی خاتم انبیا که امروز هم مانند دوران جنگ با مجاهدت فعال هستند در حال ساخت است و امیدواریم بعد از خط 3و 4 در شهر تهران به بهره برداری برسد.

شهردار تهران تصریح کرد: همان طور که بارها گفته‌ایم در بخش تجهیزات، ساخت واگن و ساخت مترو در کشور به طور کامل مستقل شده‌ایم و مترو سازی بومی شده است و می‌تواند به عنوان مهمترین راهکار حل معضل ترافیک شناخته شود.

دکتر قالیباف در ادامه با تاکید بر اینکه شهر تهران آسایش و رفاه را نمی‌بیند مگر اینکه تاسیسات زیر زمینی در شهر را تکمیل کنیم گفت: در هر شهری که توانسته رفاه و آسایش را برای شهروندانش فراهم کند، قبل از اینکه سطح شهر را بسازند تلاش کرده‌اند زیر سطح شهر را ساخته و تاسیسات زیر زمینی را تکمیل کنند.

وی خاطر نشان کرد: روزی که من به عنوان مدیر شهر وارد عرصه شدم همه نگران تونل سازی و ساخت و ساز زیر زمین بودند و می‌گفتند ساخت و ساز روی سطح شهر ارزان تر و سریع تر صورت می‌گیرد اما اکنون می‌توانیم قاطع بگوییم که ساخت و ساز زیر زمین هم سریع تر و هم ارازن تر از سطح و بالاتر از سطح زمین است.

وی ادامه داد: زمانی که می‌خواستیم عملیات ساخت تونل توحید را آغاز کنیم و گفتیم که طی 30 ماه این تونل به بهره برداری می‌رسد عده‌ای گفتند چه طور ممکن است وقتی تونل رسالت 10 ساله ساخته شد ظرف این مدت تونل توحید تکمیل شود، اما اکنون ضمن موفقیت این طرح باید گفت اگر می‌خواستیم طرح را روی سطح زمین اجرا کنیم زمان و هزینه بیشتری را باید صرف می‌کردیم.

شهردار تهران گفت: امروز تکنولوژی این امکان را به وجود آورده که بتوانیم مجموعه تاسیسات شهر را با سرعت به زیر زمین منتقل کنیم.

قالیباف تصریح کرد: بعضی از شهروندان می‌گویند چرا امروز زمین را حفر می‌کنید بعد پر می‌کنید و فردا دوباره حفر می‌کنید، حال آنکه کندن‌های پیاپی زمین به این دلیل است که یک روز شرکت آب، روز بعد گاز و... برای کارهای خود اقدام به حفاری زمین می‌کنند و ما نمی‌توانیم به عموم شهروندان توضیح دهیم این مسال ارتباطی به شهرداری تهران ندارد و زمانی شهر و شهروندان روی رفاه و آسایش را می‌بینند که تاسیسات زیر زمینی تکمیل شوند.

شهردار تهران در پایان گفت: چند سال پیش تکمیل کانال تاسیسات توسط مجلس به تصویب رسید اما در این زمینه کار جدی‌ صورت نگرفت و امیدواریم با تکنولوژی که در خط 7 مترو در حال به کارگیری است بتوانیم به ایجاد و تکمیل کانال تاسیسات در شهر هم کمک کنیم.

کد خبر 86352

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز