مجموع نظرات: ۰
جمعه ۲۰ شهریور ۱۳۸۸ - ۱۶:۴۶
۰ نفر

گروه شهری: معاون ترافیک شهردار تهران با تاکید بر اینکه برای ترافیک مهر بسیار نگرانیم، گفت:

متأسفانه بخش زیادی از مشکلات بازگشایی مدارس هنوز در بحث حمل‌ونقل عمومی مرتفع نشده، این در حالی است که پیش‌بینی می‌شود حجم سفرها همزمان با بازگشایی مدارس تا 25 درصد در پایتخت افزایش یابد.

سید جعفر تشکری هاشمی با اشاره به اینکه به‌دلیل تقارن ماه مبارک رمضان با شهریورماه بخشی از سفرهای خرید به مهر محول شده است، افزود: در کنار این مسئله، روشن نبودن ساعات کار مراکز اداری، آموزشی، کارخانجات و بازاریان، حذف سرویس‌های ادارات که هیچ کمکی به ترافیک شهری نکرده و موجب شده که کارمندان از خودروهای شخصی خود استفاده کنند، ‌اشکال در سامانه سوخت‌رسانی اتوبوس‌های شرکت واحد که با وجود تعهدات صورت گرفته هنوز برطرف نشده است، پشتیبانی نکردن از متروی تهران و پرداخت نشدن یارانه بلیت به اتوبوسرانی و مترو و به اتمام رسیدن انبار قطعات یدکی مترو به‌دلیل تامین نشدن اعتبارات لازم و غیره از عمده‌ترین دلایل نگرانی شهرداری تهران برای بازگشایی مدارس است.

وی با اشاره به پیشنهاد ارائه شده به شورای‌عالی ترافیک کشور درباره تغییر ساعات آغاز و پایان فعالیت بخش‌های مختلف در تهران، گفت: برای کاهش پیک سفرهای صبحگاهی پیشنهاد کرده‌ایم که ساعات آغاز به کار بخش‌های مختلف در 4ساعت تقسیم شود.

معاون ترافیک شهردار تهران افزود: براساس پیشنهاد شهرداری تهران که به شورای‌عالی ترافیک برای تصمیم‌گیری ارائه شده است، ساعت آغاز به کار مراکز کارگری، ‌کارخانجات، مراکز دولتی و نیروهای نظامی و انتظامی 6صبح، ادارات و نهادها 7صبح، مراکز آموزشی اعم از مدارس و دانشگاه‌ها 8صبح و بازار، اصناف و کسبه حدود 9 صبح دیده شده است.

وی ادامه داد: همچنین ساعات پایان کار مراکز آموزشی اعم از مدارس و دانشگاه‌ها ساعت 12، کارخانجات و مراکز نظامی و انتظامی 13:30، ادارات و نهادها 15:30و کسبه و بازاریان 17:30در نظر گرفته شده است.

تشکری با اشاره به مطالعات صورت گرفته در این زمینه گفت: بر این اساس پیش‌بینی می‌شود درصورت اجرای طرح تغییر ساعات بخش‌های مختلف از ابتدای مهر ماه، حدود 15 درصد بهبود ترافیک را در پایتخت شاهد باشیم.

وی با اشاره به اینکه شورای‌عالی ترافیک کشور هنوز درباره تغییر ساعات بازگشایی مدارس تصمیم‌گیری نکرده است، بیان کرد: برآوردهای انجام شده نشان می‌دهد تنها 3درصد از خانوارهای تهران هم پدر و هم مادر شاغل بوده و فرزندی در سنین دبستان و راهنمایی دارند که برای این عده نیز می‌توان برنامه‌ریزی جداگانه‌ای انجام داد. این در حالی است که سایر والدین مشکلی با تغییر ساعات نخواهند داشت.

معاون ترافیک شهردار تهران در عین حال تاکید کرد: شورای‌عالی ترافیک کشور باید هرچه سریع‌تر درباره تغییر ساعات تصمیم‌گیری کند تا مردم بتوانند پیش از مهر ماه برای فعالیت‌های خود برنامه‌ریزی مناسب داشته باشند و غافلگیر نشوند.

دولت تغییر ساعت کاری ادارات و مدارس را تا پیش از مهر ماه بررسی کند

در همین ارتباط، رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی از هیأت دولت خواست تا در مورد تغییر ساعت کاری ادارات، مدارس و بانک‌ها  پیش از مهر ماه تصمیم‌گیری کند.

محمد حسین مقیمی با بیان اینکه هر نوع تغییر در ساعت کاری از ابتدای مهر ماه نیازمند مصوبه قانونی دولت یا مجلس است، گفت: بهتر است تصمیم‌گیری برعهده دولت باشد؛ چون مجری کارها دولت است و در واقع دولت از ابزارهای مناسبی برای اجرای مصوبه‌های خود برخوردار است.

این نماینده مجلس تاکید کرد: موضوع تغییر ساعت کاری ادارات و مدارس برای کاهش پیک ترافیک صبحگاهی و عصرگاهی ابتدای مهر ماه ایده خوبی است و دولت می‌تواند با دریافت نظرهای کارشناسی مدیران شهری به تصویب سریع این موضوع بپردازد تا از ابتدای
 مهر ماه اجرایی شود.

البته رئیس کمیسیون عمران تاکید کرد: می‌توان تغییر ساعت کار ادارات، مدارس و کارخانه‌ها را برای تمام کلانشهرهای کشور تصویب کرد و تنها در مورد بانک‌ها از آنجا که باید در تمام کشور هماهنگ باشند، تغییر ساعت رخ ندهد و همان ساعت 8 صبح لحاظ شود.

مقیمی افزود: اما می‌توان تدبیری اتخاذ کرد که طی آن 3بخش کارخانه‌ها و بخش نظامی با فاصله زمانی از مدارس آغاز به کار کنند و ادارات هم با فاصله زمانی با مدارس باز شوند تا ترافیک صبح و عصر در ساعت بیشتری پخش شود.

وی از دولت خواست با توجه به‌مدت زمان اندک باقیمانده تا ابتدای مهر هر چه سریع‌تر در جلسات اول هیأت دولت موضوع تغییر ساعت کاری را مورد بررسی و تصویب قرار دهد.

خالی شدن انبارهای قطعات یدکی مترو

مقیمی  یکی دیگر از مشکلات بازگشایی مدارس را پشتیبانی نشدن در نگهداری مترو دانست و گفت: متأسفانه از ابتدای سال‌جاری تاکنون هنوز حتی یک ریال هم دولت برای مترو و اتوبوسرانی یارانه پرداخت نکرده است و باید بگوییم که انبارهای قطعات یدکی مترو رو به خالی شدن است.

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران در گفت‌وگو با مهر، تعهدات دولت در مورد یارانه اتوبوس و متروی تهران را 330 میلیارد تومان اعلام کرده است. تشکری هاشمی با اشاره به اینکه دولت یارانه بلیت مترو و اتوبوس را در سراسر کشور 27 میلیارد تومان مصوب کرده است، گفت: قرار بود 9 میلیارد تومان به ما پرداخت شود که این رقم در بوروکراسی اداری به 4، یک و 8/0 میلیارد و در نهایت به 300 میلیون تومان کاهش پیدا کرده که این رقم را نیز دریافت نکردیم.

براساس مصوبات موجود هرگاه دولت با افزایش نرخ حمل‌ونقل عمومی موافق نباشد باید مابه‌التفاوت قیمت تعیین شده را به شهرداری پرداخت کند. معاون شهردار تهران افزود: هم‌اکنون قیمت واقعی سفر با متروی تهران حدود 380 تومان است در حالی که شهرداری به‌دلیل مخالفت دولت 80 تا 100 تومان از مسافران دریافت می‌کند که مابه‌التفاوت آن را به‌صورت صددرصد دولت باید پرداخت کند.

به گفته این مقام مسئول در شهرداری تهران اگر عقب ماندگی بدهی‌های دولت را فراموش کنیم در سال‌جاری و در بخش مترو حدود 120میلیارد تومان باید یارانه پرداخت شود.

معاون حمل و نقل ترافیک شهردار تهران با تاکید بر اینکه حتی اگر   همین امروز هم این یارانه پرداخت شود، مشکلات و معضلات زیادی پیش رو داریم، به ایسنا گفت: خط 5مترو به‌دلیل پیمایش بیش از یک میلیون و 200 هزار کیلومتر و اورهال نکردن قطارها هم‌اکنون با مشکلات جدی مواجه است و خرابی قطارهای این خط برای مهرماه به هیچ عنوان قابل پیش‌بینی نیست.

وی تاکید کرد: دولت باید هرچه سریع‌تر امکانات ترخیص واگن‌های موجود در گمرک بندرعباس و تخصیص اعتبار لازم برای خرید لکوموتیوهای مترو را فراهم کند؛ چرا که در غیراین صورت احتمال بروز مشکلات جدی در متروی تهران خصوصا خط 5با بازگشایی مدارس وجود دارد.

تشکری به مشکل سرویس مدارس اشاره کرد و گفت: 3سال است که بحث سرویس مدارس و مشکلات آن به‌طور جدی مطرح شده و آیین‌نامه و دستورالعمل معین نیز برای آن تدوین شده است که براساس این دستورالعمل، هر شهری که تاکسیرانی آن به تعداد کافی تاکسی داشته باشد، آموزش و پرورش موظف است از این خودروها به‌عنوان سرویس مدارس استفاده کند.

محدودیت‌ها برای سرویس‌های غیرمجاز مدارس

وی در ادامه با تاکید بر آمادگی صددرصدی ناوگان تاکسیرانی و اتوبوسرانی تهران برای تامین تمام سرویس‌های مدارس، افزود: لازمه اجرای این دستورالعمل مساعدت اولیای دانش‌آموزان و مدیران مدارس است که متأسفانه تاکنون استقبال خوبی در این خصوص صورت نگرفته است.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار تهران با تاکید بر اینکه رانندگان تاکسی افراد آموزش‌دیده، تایید صلاحیت شده و با خودروی مناسب هستند، عنوان کرد: شهرداری تهران هیچ‌گونه مسئولیتی در قبال خودروهای غیرتاکسی که سرویس مدرسه می‌شوند، قبول نکرده و عواقب بروز هرگونه حادثه‌ای در این زمینه بر عهده مدیران مدارس خواهد بود.

وی در عین حال تاکید کرد: براساس هماهنگی‌های انجام شده شهرداری تهران از امسال به هیچ عنوان هیچ‌گونه مجوزی برای ورود سرویس‌های غیرمجاز مدارس  به محدوده طرح ترافیک و زوج و فرد صادر نمی‌کند.

تشکری با تاکید بر اینکه در تمام دنیا سرویس‌های مدارس خودروهای استاندارد با ویژگی‌های خاص اعم از طراحی داخلی و خارجی، ارتفاع، رنگ و علائم و غیره هستند، گفت: شهرداری تهران از شرکت‌هایی که بتوانند خودروهای استاندارد برای سرویس مدارس وارد کنند حمایت می‌کند، اما تا آن زمان فعلا ناوگان تاکسیرانی و اتوبوسرانی تهران آماده ارائه خدمت به دانش‌آموزان در این زمینه است.

وی از تقویت نظارت بر ناوگان تاکسیرانی تهران همزمان با بازگشایی مدارس خبر داد و افزود:‌ براساس هماهنگی‌های انجام شده با شرکت‌های خصوصی تاکسیرانی، نظارت و کنترل بر تاکسی‌های تهران همزمان با بازگشایی مدارس تقویت شده و با تاکسی‌های متخلف بدون اغماض برخورد می‌کنیم.

نیم میلیون مسافر روی زمین می‌مانند

معاون شهردار با اشاره به اینکه 8 هزار دستگاه اتوبوس برای اول مهر ماه آماده سرویس‌دهی شده‌اند، گفت: در عین حال با توجه به اشکالی که در سامانه سوخت‌رسانی CNG اتوبوس‌های شرکت واحد همچنان وجود داشته و  رفع نشده است، باید نگران باشیم که حدود یک هزار دستگاه در روز اول از خدمت‌رسانی به شهروندان خارج شوند؛

چرا که آمارها نشان می‌دهد هم‌اکنون حدود 20 درصد از اتوبوس‌های شرکت واحد به‌دلیل اشکال در سامانه سوخت‌رسانی  سی‌ان چی  قادر به ارائه خدمت نیستند و از شبکه خارج شده‌اند.

تشکری عنوان کرد: با خارج شدن حدود یک‌هزار دستگاه اتوبوس از خدمت‌رسانی، به‌طور متوسط روزانه نیم میلیون مسافر این اتوبوس‌ها روی زمین می‌مانند.

کد خبر 90191

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز