مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۱۱ شهریور ۱۳۸۸ - ۱۲:۰۹
۰ نفر

همشهری آنلاین: دکتر محمد باقر قالیباف و هیات همراه صبح 11 شهریور از مراحل انجام عملیات اجرایی و پیشرفت کار بخش غربی خط چهار متروی تهران حد فاصل ایستگاه اکباتان که ایستگاه تقاطعی خطوط چهار و پنج مترو به شمار می آید، تا ایستگاه انقلاب بازدید کردند.

به گزارش سما، دکتر محمد باقر قالیباف  در حاشیه از بازدید بخش غربی خط 4 مترو در تهران ضمن بیان اینکه تا 2 ماه آینده تونل خط 4 متروی تهران از منتهی الیه شرق از میدان کلاهدوز تا غرب تهران در شهرک اکباتان تکمیل و متصل می‌شود گفت: خط 4، یکی از مهمترین خطوط مترو تهران است که تا پایان سال این خط در منتهی الیه شرقی از شهدا تا میدان کلاهدوز ادامه می‌یابد و به بهره برداری خواهد رسید.

شهردار تهران افزود: توسعه غربی خط 4 مترو تهران از میدان انقلاب تا شهرک اکباتان نیز در دست اجراست و تا سال آینده این خط در منتهی الیه غربی به شهرک اکباتان خواهد رسید.

وی با تاکید بر اینکه توسعه خطوط مترو با جدیت دنبال می‌شود افزود : امیدواریم با کمک مجلس و دولت، اعتبارات مورد نیاز مترو به موقع تامین شود تا روند سریع توسعه مترو دچار خلل و مشکل نشود.

شهردار تهران ادامه داد: در گذشته وقتی کمک 100 میلیارد تومانی به مترو می شد، به نظر کمک قابل توجهی می‌آمد اما امروز با توانمندی‌ها و قابلیت‌هایی که در ساخت و توسعه مترو وجود دارد سالانه نزدیک به 2 هزار میلیارد تومان می‌توان در مترو هزینه و کار کرد.

دکتر قالیباف خاطر نشان کرد: برای ساخت و بهره برداری از هر کیلومتر مترو، منطبق بر استاندارها و با سرفاصله 2 دقیقه حرکت قطارها باید 40 میلیارد تومان هزینه شود.

وی با بیان اینکه تاکنون حدود 100 کیلومتر مترو در تهران به بهره برداری رسیده است، گفت: در تلاشیم تا سال 92، طول شبکه مترو را به 217  کیلومتر برسانیم و در واقع 117 کیلومتر مترو در تهران احداث کنیم که برای تحقق این مهم دولت و مجلس باید نهایت همکاری را داشته باشند و اعتبارات مورد نیاز به موقع و به صورت کامل تامین شود.

شهردار تهران در ادامه بودجه تعیین شده برای توسعه مترو در سال جاری را مجموعا هزار و 100 میلیارد تومان اعلام و اظهار کرد: امسال درمجموع بیش از هزار میلیارد تومان در بودجه شهرداری و توسط مجلس برای توسعه مترو پیش بینی شده که سهم شهرداری بیشتر از سهم تعیین شده دولت است.

وی همچنین کمبود واگن‌های مترو و مشکل اعتبارات اسنادی را نقطه چالش و از مهمترین مشکلات پیش روی مترو تهران دانست و بیان کرد : تا 2 سال قبل توسعه ایستگاه‌ها و پیشرفت ساخت تونل‌های مترو دغدغه اصلی محسوب می‌شد اما اکنون که روند ساخت شتاب مناسب گرفته و سالانه حداقل 15 تا 20 کیلومتر مترو در تهران احداث می‌شود دغدغه و چالش اصلی در مترو واگن سازی و تامین واگن‌های مورد نیاز است و به هیچ وجه قابل قبول نیست که خطوط مترو با سرعت احداث شوند اما امکان بهره برداری کامل از آن‌ها وجود نداشته باشد.

دکتر قالیباف تصریح کرد: 5/1 سال قبل برای خرید واگن‌های مورد نیاز مترو LC باز شد اما اکنون مشکلاتی در این زمینه داریم که امیدواریم با کمک دولت و بانک‌ها بتوانیم این مشکلات را رفع کرده و از 400 میلیون یورور LC  که  برای استفاده از آن دچار مشکل شده‌ایم، بهره‌مند شویم.

شهردار تهران تاکید کرد: اگر واگن‌های مورد نیاز مترو به طور کامل تامین شود، تنها در ایستگاه‌ها و خطوط موجود میتوانیم تا 2 برابر مسافرانی که اکنون با مترو سفر می‌کنند را جابه جا کنیم، به عبارتی با تامین واگن های مورد نیاز با کاهش سرفاصله حرکت قطارها از 5 دقیقه به 2 دقیقه به جای 5/1 میلیون مسافر که روزانه با مترو سفر می‌کنند می‌توانیم روزانه نسبت به جابه جایی 3 میلیون مسافر اقدام کنیم.

کد خبر 89379

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز