گروه بورس: به گفته وزیر امور اقتصادی و دارایی از سال 84 تاکنون 20میلیارد دلار سهام شرکت‌های دولتی به بخش خصوصی واگذار شده است.

به گزارش همشهری، سید شمس‌الدین حسینی که روز گذشته در دومین همایش علمکرد قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل 44 قانون اساسی سخن می‌گفت ضمن دفاع از عملکرد خصوصی‌سازی‌ در طول 4 سال گذشته به تشریح عملکرد این وزارتخانه در واگذاری سهام شرکت‌های دولتی پرداخت و گفت: 2750 میلیارد تومان طی سال‌های 81 تا 83 سهام شرکت‌های دولتی (به جز سهام عدالت و رد دیون) به بخش خصوصی واگذار شده و 18هزار و 500 میلیارد تومان یعنی نزدیک به 20میلیارد دلار از سال 84 تاکنون به بخش خصوصی واگذار شده است.

وی افزود: در 4 سال اخیر 221 بنگاه به ارزش 18 هزار و 500 میلیارد تومان به بخش خصوصی و عمدتا از طریق بورس واگذار شده و حدود 7 هزار و 500میلیارد تومان به‌منظور رد دیون دولت و بخش دیگری نیز به‌صورت سهام عدالت واگذار شده است.

وی همچنین از واریز 900 میلیارد تومان به خزانه از محل واگذاری سهام شرکت‌های دولتی در سال‌جاری خبر داد و گفت: براساس قانون بودجه امسال باید 10 هزار و 500 میلیارد تومان سهام واگذار کنیم و تا‌کنون بدون در نظر گرفتن سهام مخابرات حدود 900 میلیارد تومان به خزانه‌ واریز شده است.

لایحه هدفمند کردن یارانه‌ها

وزیر امور اقتصادی و دارایی با اشاره به تفاهم دولت و مجلس در هدفمند کردن یارانه‌ها یکی از پیام‌های اصلی هدفمند کردن یارانه‌ها را حرکت از قیمت‌های دستوری به سمت یک قاعده علمی عنوان کرد و گفت: در برنامه پنجم نیز اینگونه مباحث پیگیری خواهد شد.

از جمله دغدغه‌ها در بخش اصل44، رویکرد مقررات زدایی، ایجاد اطمینان برای فعالان اقتصادی، توانمند‌سازی‌ بخش غیردولتی و تجویز و معرفی شیوه‌های دولتی و غیردولتی بوده است.

وزیر امور اقتصادی و دارایی از واگذاری نیروگاه‌ها، پتروشیمی‌ها و هواپیمایی هما در آینده‌ای نزدیک خبر داد و گفت: بخش عمده انتقادات به واگذاری‌ها ناشی از شفاف‌سازی‌ است.

بر همین اساس نهادهای عمومی غیردولتی از جمله سازمان تامین اجتماعی در اقتصاد ایران فعال بودند به‌نحوی که 4 هزار میلیارد تومان ارزش سهام این سازمان در بورس است اما همین که در مزایده‌های بورس شرکت می‌کنند نسبت به این موضوع حساسیت ایجاد شده است.

فروش سهام به روش لیزینگ

در ادامه این همایش غلامرضا حیدری کرد زنگنه رئیس هیات عامل سازمان خصوصی‌سازی‌ و معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی از اجرای روش‌های جدیدی برای خصوصی‌سازی‌ خبر داد و گفت: پس از واگذاری بیمه‌ها، این روش‌ها اجرایی خواهد شد.

وی افزود: پس از واگذاری بیمه‌ها تنوع روش‌های خصوصی‌سازی‌ اجرا خواهد شد؛ به‌طوری که در حال حاضر واگذاری 3‌شرکت از طریق مذاکره در هفته گذشته به تصویب رسید و در آینده نزدیک روش پیمان مدیریت را در کشور آزمایش می‌کنیم.

وی ادامه داد: همچنین روش اجاره به شرط تملیک در قانون ذکر شده و شرکت‌هایی که برای واگذاری مشکل دارند، از طریق این دو روش می‌توانند واگذار شوند.

مدیرعامل سازمان خصوصی‌سازی‌ در مورد واگذاری سهام بیمه دانا و آسیا در بورس گفت: طی یکی دو ماه آینده، بیمه آسیا و دانا هر دو در بورس عرضه می‌شود. وی ادامه داد: هم‌اکنون 380 شرکت در برنامه واگذاری سهام قرار دارند و کار کارشناسی 84 شرکت در حال انجام است و طی دو سه ماه آینده نیز شروع به عرضه سهام این شرکت‌ها خواهیم کرد.

کردزنگنه تاکید کرد: تمام واگذاری‌ها طبق قانون اصل 44 است و هیچ واگذاری که با ابهام قانونی مواجه باشد انجام نشده و کلمه شبه‌دولتی‌ها اختراعی است که اخیرا باب شده است.

وی اضافه کرد: اگر صندوق‌های بازنشستگی شبه دولتی محسوب می‌شوند در آمریکا و هلند نیز بیشترین تعداد این صندوق‌ها وجود دارد به‌نحوی که 37 درصد سهامداران آمریکا افراد حقیقی هستند. این در حالی است که در ایران نیز تعداد سهامداران حقیقی 37‌درصد برآورد شده است.

کرد زنگنه ادامه داد: هم‌اکنون 37‌الی‌38‌درصد بورس ایران به اشخاص حقیقی واگذار شده و واگذاری‌ها عینا براساس اصل 44 صورت گرفته است زیرا طبق این قانون نهادهای عمومی غیردولتی نیز حق خرید شرکت‌های واگذار شده را دارند.

سهامداران حقیقی بورس؛ 21 درصد

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار با اعلام ترکیب مالکیت سهام در بورس ایران، گفت: 21 درصد سهام بورس متعلق به اشخاص حقیقی است. علی صالح آبادی به ترکیب مالکیت سهام در بورس ایران اشاره کرد و افزود: در حال حاضر شرکت‌های سرمایه‌گذاری 2/25درصد، صندوق‌های بازنشستگی و تامین اجتماعی و صندوق‌های خاص مانند فولاد جمعا 9/15درصد، دولت و شرکت‌های وابسته به آن 5/16درصد، بانک‌های دولتی و خصوصی 9/4درصد، تعاونی‌ها 2/1درصد، مردم و اشخاص حقیقی 21 درصد و سهام عدالت و سرمایه‌گذاری استانی جمعا 19 درصد از کل ارزش بازار سرمایه‌ای ایران را در اختیار دارند.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار با بیان اینکه در کشورهای مختلف 80 درصد سهام در دست سرمایه‌گذاران نهادی و 20 درصد در دست مردم است، به ترکیب سهامداران کشور آمریکا در سال 2006 اشاره کرد و گفت: در آمریکا خانوارها 6/26درصد، بانک‌ها سه‌دهم‌درصد، شرکت‌های بیمه 9/7درصد، صندوق‌های بازنشستگی 21درصد، شرکت‌ها و صندوق‌های سرمایه‌گذاری 3/28درصد و سرمایه‌گذاران خارجی 7/13درصد بورس آمریکا را در اختیار داشته‌اند.

وی تصریح کرد: این آمارها نشان می‌دهد که در بورس‌های بین‌المللی چنین وضعیتی حاکم بوده و 80 درصد مالکیت شرکت‌های پذیرفته شده در بورس در اختیار سرمایه‌گذاران نهادی و 20 درصد در اختیار مردم است.

کد خبر 92727

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز