شنبه ۱۸ مهر ۱۳۸۸ - ۱۷:۳۸
۰ نفر

گروه اقتصادی: پس از نزدیک به یک ماه جنجال بر سر آلودگی برنج‌های وارداتی سرانجام اعلام شد برنج‌های هندی سالم‌اند.

براساس اطلاعیه روابط عمومی وزارت بهداشت، دیروز ستاد ملی سلامت اعلام کرد: همه برنج‌های وارداتی مجاز، سالم است.

براساس این اطلاعیه، 13 نوع برنج وارداتی که قبلا به‌عنوان برنج‌های آلوده معرفی شده بود  در آزمایشگاه‌های معتبر و با نظارت کارشناسان وزارت بهداشت و مؤسسه استاندارد و سایر مراکز تحقیقاتی مورد بررسی مجدد قرار گرفت.

براسـاس گــزارش سـتاد ملی بررسی سـلامت برنج، نتایج به دسـت آمــده مشخص کرد که همه برنج‌های وارداتی دارای مجوز، فاقد هرگونه آلودگی بوده و از نظر رعایت معیارهای بهداشتی و استانداردهای لازم مورد تأیید هستند.

به این ترتیب به‌نظر می‌رسد داستانی که شباهت زیادی به داستان چند سال پیش در مورد چای وارداتی داشت با این اطلاعیه خاتمه یافته است، اما باید منتظر بود و واکنش‌های برخی مقامات اداره استاندارد و دیگر مراجع دولتی را در این مورد در روزهای آینده مشاهده کرد. در همین حال دیروز خبرگزاری ایسنا گزارش داد که واردات برنج‌های هندی و پاکستانی متوقف نشده است.

محمدرضا نادری، معاون امور گمرکی گمرک ایران در پاسخ به این سؤال که آیا واردات برنج‌های هندی قطع شده است، با اشاره به این موضوع که ثبت‌سفارش را قبل از ورود، وزارت بازرگانی انجام می‌دهد، گفت: اگر وزارت بازرگانی براساس شرایطی که سازمان‌های صادرکننده مجوز تعیین می‌کنند اجازه ورود بدهد، بعد از ورود، مجدد توسط این سازمان‌ها (سازمان استاندارد، سازمان حفظ نباتات و معاونت غذایی وزارت بهداشت) از نظر کیفیت مورد آزمایش قرار می‌گیرد و اگر مجوز ترخیص دادند، گمرک هم ترخیص می‌کند.

وی در این مورد تصریح کرد: تاکنون هیچ مورد توقفی نداشتیم و براساس مجوزی که صادر شده مثل سابق کالا را ترخیص می‌کنیم.

واکنش استاندارد تهران

پس از اطلاعیه ستاد ملی سلامت برنج، مدیرکل استاندارد و تحقیقات صنعتی استان تهران در واکنش به اظهار نظر این کمیته گفت: حرف جدیدی در این شرایط ندارم. محمد مهدی پورهاشم به فارس گفت: حرف جدیدی در حال حاضر ندارم، ترجیح می‌دهم در این شرایط حرفی نزنم، اما حرف‌های قبلی خود را هم تکذیب نمی‌کنم.  پورهاشم در برابر اصرار خبرنگار به پاسخگویی در این باره گفت: قرار شده فقط کمیته بررسی آلودگی برنج حرف بزند.

کد خبر 92525

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز