چهارشنبه ۱۵ مهر ۱۳۸۸ - ۱۹:۰۶
۰ نفر

همزمان با هشتمین سالگرد حمله آمریکا به افغانستان باراک اوباما رئیس‌جمهور آمریکا در ادامه رایزنی‌های خود در واشنگتن برای تصمیم‌گیری درباره آینده جنگ افغانستان، میزبان نمایندگان کنگره از هر دو حزب دمکرات و جمهوریخواه بود.

همزمان با برگزاری این جلسه صدها معترض به جنگ در محوطه بین کاخ سفید و کنگره تظاهرات کردند و خواستار پایان دادن به جنگ در افغانستان شدند. همه اینها درحالی است که جنگ افغانستان این روزها درست مانند جنگ عراق به عاملی برای اختلافات شدید درون حاکمیت آمریکا و میان 2حزب دمکرات وجمهوریخواه تبدیل شده‌است.

جمهوریخواهان و سناتورهای این حزب مانند جان مک‌کین که بیشتر به اردوگاه نومحافظه‌کاران نزدیک هستند، مقطع کنونی جنگ در افغانستان را بسیار حساس دانسته و به دولت هشدار می‌دهند که اگر نیروی بیشتری به این کشور اعزام نشود، باید برای شکست آماده باشد.

اما دمکرات‌ها همصدا با گروه‌های مدنی و ضد‌جنگ، اعزام نیروی بیشتر به افغانستان را نه تنها ضروری نمی‌دانند بلکه آن را مانع شدت گرفتن درگیری‌ها اعلام می‌کنند.  همین گروه که رسانه‌های آمریکایی این روزها بیشتر از هر زمان دیگر صدایشان را انعکاس می‌دهند، به‌شدت به ژنرال استنلی مک‌کریستال فرمانده نیروهای نظامی آمریکا و ناتو در افغانستان حمله می‌کنند.

دلیل این حملات و انتقادات شدید آن است که این ژنرال آمریکایی در گزارش مفصل خود به کاخ سفید رسما درخواست افزایش نیرو و اعزام 40 هزار نظامی تازه ‌نفس به افغانستان را مطرح کرده‌است. کاخ سفید دیروز اعلام کرد که انتقادها از ژنرال مک‌کریستال نباید غیرمنصفانه باشد.

اوباما دیروز در دیدار خود با نمایندگان کنگره آمریکا از آنها خواست موضوع اعزام نیروی بیشتر به افغانستان را سیاسی نکنند. اما چند ساعت مذاکره با نمایندگان نتوانست از شدت بحث‌ها در این زمینه میان نمایندگان بکاهد و فضا در واشنگتن همچنان ملتهب است.

رابرت گیتس وزیر دفاع آمریکا این هفته در گفت‌وگویی زنده به همراه هیلاری کلینتون وزیر خارجه در سی‌ان‌ان حاضر شد که محور اصلی آن مسئله افغانستان و پاکستان بود. گیتس در این برنامه با تاکید بر اینکه آمریکا قصد ترک افغانستان را ندارد، گفت:  واشنگتن نمی‌تواند دومین ابرقدرت شکست‌خورده در افغانستان باشد.

در هشتمین سالگرد جنگ افغانستان اوباما با دشوارترین تصمیم ماه‌های اخیر و از زمان ورود به کاخ سفید تا‌کنون رو‌به‌روست. از یک سو اوضاع در افغانستان روز به روز پیچیده‌تر می‌شود و تلفات نظامیان و غیرنظامیان افزایش می‌یابد.

فرماندهان نظامی آمریکا در افغانستان می‌گویند که برای بهبود شرایط به نیروی بیشتر نیاز است. از سوی دیگر مخالفان جنگ که به ریاست‌جمهوری اوباما امیدوار بودند با هر گونه افزایش نیرو به‌شدت مخالفند.

اوباما قرار است در نخستین ساعات صبح امروز آخرین گفت‌وگوهای خود در پایان یک هفته رایزنی برای تصمیم‌گیری درباره جنگ افغانستان را در نشستی ویژه با جو بایدن، هیلاری کلینتون و رابرت گیتس در اتاق وضعیت ویژه کاخ سفید انجام دهد.

هم‌حزبی‌های اوباما می‌گویند اضافه شدن حتی یک سرباز به 68 هزار نظامی  مستقر در افغانستان، دولت اوباما را وارد باتلاقی می‌کند که امیدهای اصلاحات را به‌طور کلی بر باد خواهد داد.

راهکار جایگزین پیشنهادی مخالفان افزایش نیرو، آن است که ادامه عملیات با افزودن بر حملات هوایی علیه مواضع طالبان در نقاط مختلف افغانستان پیگیری شود. این حملات که اکثرا توسط هواپیماهای بدون سرنشین انجام می‌شود، هم در افغانستان و هم در پاکستان تلفات غیرنظامی زیادی به جا گذاشته و با واکنش منفی مردم این دو کشور روبه‌رو شده است.

طرح اصلاح نظام بیمه درمانی که از سوی باراک اوباما ارائه شده، محبوبیت او را در داخل کشور به‌شدت تحت‌تأثیر قرار داده‌است. در هفته‌های اخیر چند تظاهرات در واشنگتن علیه این طرح برگزار شده‌است. دمکرات‌ها نگران آن هستند که خبر افزایش نیرو، این وضعیت را برای اوباما وخیم‌تر کند.

اوباما بعد از مذاکرات با نمایندگان کنگره فقط به گفتن این نکته اکتفا کرد: از تعداد نظامیان آمریکا در افغانستان کاسته نخواهد شد و واشنگتن جنگ افغانستان را رها نخواهد کرد.
او همچنین گفت: تصمیمی که در پایان یک هفته رایزنی‌ها درباره راهبرد جدید آمریکا در افغانستان می‌گیرد بدون شک همه را خشنود نخواهد کرد و مخالفانی هم دارد.

پیام طالبان به غرب

همزمان با هشتمین سالگرد حمله آمریکا به افغانستان، طالبان در وب‌سایتی که متعلق به این گروه است پیامی برای غرب منتشر کرد. در این پیام آمده است که طالبان قصد ضربه زدن به هیچ کشور غربی را ندارد و فقط به‌دنبال استقلال افغانستان و بیرون کردن نیروهای خارجی از این کشور و ایجاد یک حکومت اسلامی در آن است.

در ادامه این پیام کم‌سابقه خطاب به نیروهای آمریکا و ناتو آمده است: اگر شما می‌خواهید افغان‌های سربلند را به بهانه جنگ با ترور استعمار کنید، بدانید صبر ما زیاد است و برای یک جنگ طولانی آماده‌ایم.

 

کد خبر 92318

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز