گروه بین‌الملل: مردم افغانستان تاکنون تاوان زیادی برای اشتباه‌های نیروهای خارجی در این کشور داده‌اند اما حمله هوایی بامداد روز گذشته نیروهای ناتو یکی از بدترین حوادث را در این مورد رقم زد.

مقام‌های افغانستان روز گذشته از کشته شدن 100 نفر در اثر انفجار 2 تانکر سوخت در حمله هوایی نیروهای ناتو خبر دادند. مقام‌های محلی می‌گویند شبه نظامیان طالبان این دوتانکر حامل سوخت را بامداد روز گذشته در استان قندوز و در نزدیکی مرز تاجیکستان ربودند که پس از آن یک فرمانده ناتو دستور بمباران هوایی آنها را صادر کرد.

به گزارش الجزیره، جنگنده‌های ناتو در حالی حمله خود را انجام دادند که شبه‌نظامیان طالبان این تانکرها را در منطقه علی‌آباد متوقف کرده و صدها نفر از مردم برای گرفتن سوخت در اطراف آنها جمع شده بودند.

مردم با هر وسیله‌ای از بطری‌های آب گرفته تا سطل‌های پلاستیکی برای گرفتن سوخت تلاش می‌کردند که حمله هوایی به این تانکرها باعث انفجار شدیدی شد و حداقل 100 نفر بر اثر آن کشته شدند.

در حالی که نیروهای ائتلاف به رهبری آمریکا انجام این حمله را تایید کرده‌اند اما مدعی شده‌اند که کشته شدگان این حمله نیروهای طالبان هستند. محمد عمر، والی قندوز اما با تایید کشته شدن تعدادی از نیروهای طالبان در این حمله اعلام کرده است که 90 غیرنظامی افغان در این انفجار شدید زنده در آتش سوخته‌اند.

این در حالی است که فضل کریم ایماق، نماینده مردم قندوز در مجلس نمایندگان افغانستان اعلام کرده است که 60 نفر غیرنظامی در این حمله کشته شده‌اند و 40 نفر دیگر به احتمال زیاد از نیروهای طالبان هستند.

وی تاکید کرد: از آنجایی که این تانکرهای سوخت در نزدیکی یک رودخانه بوده‌اند این احتمال وجود دارد که جریان آب شماری از اجساد را با خود برده باشد؛ به همین دلیل هنوز نمی‌توان تعداد دقیق تلفات این حمله را اعلام کرد.

شاهدان عینی به شبکه بی‌بی‌سی گفته‌اند که تنها 10 تا 15 نفر از نیروهای طالبان در محل حضور داشتند و همه مردم این منطقه که در نزدیکی این تانکرها بودند بر اثر این انفجار شدید کشته شده‌اند.

سخنگوی ناتو روز گذشته تنها به تایید این حمله هوایی اکتفا کرد و جزئیاتی در این مورد به خبرنگاران ارائه نداد. وی تنها در مقابل سؤال‌ها درباره کشته شدن تعداد زیادی از غیرنظامیان افغان در این حمله هوایی گفت: نیروهای ائتلاف در این مورد تحقیق خواهند کرد.

جان استاک، افسر ارشد نیروهای کمکی امنیت بین‌الملل ناتو (ایساف) هم با تایید این حمله هوایی از سوی این نیروها تنها اعلام کرد که هدف این حمله شورشیان طالبان بوده‌اند.

این در حالی است که محمد عمر، والی قندوز گفته است که این تانکرها شخصی بوده‌اند و هنوز مشخص نیست سوختی که آنها حمل می‌کردند متعلق به نهادهای نظامی بوده است.

گزارش‌ها از انتقال صدها مجروح این انفجار به بیمارستان‌های منطقه خبر می‌دهد که همگی دچار سوختگی بسیار شدید شده‌اند. همه مجروحان به مسئولان امدادی اعلام‌کرده‌اند اعضای خانواده خود را در این حمله از دست داده‌اند.

سازمان ملل به تازگی در گزارشی اعلام کرد که در 6 ماهه نخست سال‌جاری تعداد غیرنظامیان افغانستان که در درگیری‌های نیروهای ائتلاف به رهبری آمریکا و شبه‌نظامیان طالبان در این کشور کشته‌ شده‌اند 24 درصد نسبت به دوره مشابه در سال گذشته افزایش داشته است.

بدون شک این اشتباه بزرگ و آمار بالای تلفات غیرنظامیان افغان در این حمله ضربه سختی برای نیروهای ائتلاف خواهد بود و باعث خشم شدید مردم افغانستان خواهد شد. این حمله در حالی صورت گرفت که ژنرال مک کریستال، فرمانده نیروهای آمریکا و ناتو در افغانستان در روزهای گذشته راهبرد واشنگتن در افغانستان را ناکارآمد خوانده بود. وی پیش از این با ابراز نگرانی از افزایش تلفات غیرنظامیان افغان از نیروهای ائتلاف خواستار جلوگیری نیروهای ائتلاف از این مسئله تا میزان ممکن شده بود.

با وجود این و در حالی که براساس آخرین نظرسنجی‌ها اکثر مردم آمریکا و انگلیس خواستار خروج نیروهای ائتلاف از افغانستان هستند رابرت گیتس وزیر دفاع آمریکا روز پنجشنبه بار دیگر اعلام کرد که هنوز وقت خروج از افغانستان فرا نرسیده است. گیتس در نشستی خبری به همراه مایک مولن، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا گفت که برای اجرای استراتژی جدید دولت اوباما در افغانستان هنوز زمان کافی داده نشده است.

گوردون براون، نخست‌وزیر انگلیس هم روز گذشته با رد درخواست یکی از مشاوران دفاعی دولت خود برای آغاز برنامه عقب نشینی از افغانستان اعلام کرد که نیروهای انگلیس تا زمانی که افغانستان بتواند امنیت خود را تامین کند در این کشور باقی خواهند ماند.

استعفای معاون وزیر دفاع انگلیس در اعتراض به جنگ افغانستان

معاون وزیر دفاع انگلیس در اعتراض به راهبرد این کشور در جنگ افغانستان از سمت خود کناره‌گیری کرد. به گزارش بی‌بی‌سی، اریک جویس در نامه‌ای به گوردون براون نخست‌وزیر انگلیس اعلام کرد که تهدید تروریسم در افغانستان، تعداد فزاینده تلفات نیروهای انگلیسی در این کشور را توجیه نمی‌کند.

وی در نامه خود با انتقاد شدید از راهبرد انگلیس در افغانستان، خواستار چارچوب زمانی برای ماموریت نیروهای انگلیسی در این کشور شد. در این نامه آمده است: مردم انگلیس   به حمایت از ماموریت نیروها در افغانستان ادامه نخواهند داد.

کد خبر 89505

پر بیننده‌ترین اخبار آسیا و اقیانوسیه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز