همشهری آنلاین: رئیس نیروهای مسلح ارتش انگلیس اعلام کرد که نظامیان کشورش برای 5 سال دیگر در افغانستان حضور خواهند داشت.

به گزارش ایسنا، سرجاک استیراپ، رئیس نیروهای مسلح ارتش انگلیس در گفت‌وگو با شبکه خبری بی.بی.سی گفت: این بسیار حایز اهمیت است که ما موفقیت‌هایی را که در افغانستان بدست می‌آوریم بهتر تشریح کنیم.

این در حالی است که نتایج تازه‌ترین نظرسنجی این شبکه نشان می‌دهد که 64 درصد انگلیسی‌ها معتقدند جنگ افغانستان "غیر قابل پیروزی" است و این درصد نسبت به ماه ژوئیه شش درصد افزایش یافته است.

اما باب اینسورث، وزیر دفاع انگلیس گفت که بر اساس نتایج نظرسنجی‌ها نمی‌توان در مورد حضور انگلیس در افغانستان تصمیم گرفت.

سرجاک استیراپ اذعان کرد که میزان پیشرفت‌ها در افغانستان دردناک، کند و تردید آمیز است ولی اظهار داشت که سربازانی که در حال جنگ هستند معتقدند در حال حصول موفقیت هستند.

وی تصریح کرد که تلاش کافی برای نشان دادن این که این ماموریت در دراز مدت شدنی است صورت نگرفته است. سرجاک استیراپ اظهار داشت: ارتش افغانستان تا سال 2014 قادر نخواهد بود کنترل امور را به دست بگیرد. آمریکا زمان تسلط ارتش افغانستان بر اوضاع را سال 2013 تخمین زده که استیراپ آن را "قدری خوشبینانه" خواند.

وی گفت که سربازان انگلیسی برای پنج سال دیگر در خط مقدم نبرد در افغانستان حضور خواهند داشت.

سرجاک استیراپ در پاسخ به سوالی درباره گزارش روزنامه ایندپندنت که ماموریت در افغانستان را زیر سوال برده گفت: این درست است که القاعده در حال حاضر در افغانستان فعالیت نمی‌کند. هم چنین درست است که بویژه طی چند سال گذشته هسته القاعده متحمل لطمات مهمی شده است. ولی این بدین معنی نیست که آنها باز نخواهند گشت و پایان کارشان رسیده ولی اگر فشار روی آنها ادامه یابد این امر ممکن خواهد بود.

استیراپ سخنان کیم هاولز، وزیر خارجه سابق انگلیس مبنی بر این که بهتر است لندن سربازان خود را از افغانستان خارج کند و به ارتقای امنیت در داخل کشور بپردازد را رد کرد.

رئیس نیروهای مسلح ارتش انگلیس، در خصوص استراتژی تمرکز بیشتر نیروهای ایساف بر مراکز جمعیت در افغانستان را تایید کرد ولی طرح‌ریزی انگلیس برای خروج از شهر کلیدی موسی قلعه در استان هلمند را رد کرد.

موسی قلعه در جریان یک درگیری سنگین در سال 2007 از طالبان پس گرفته شد.

وی بعلاوه اذعان کرد که لندن از تاخیر واشنگتن در اعزام سربازان بیشتر به افغانستان خسته شده و استراتژی کنونی نیازمند نیروی بیشتر است و اگر این نیرو‌ موجود نباشد تجدیدنظر اجتناب ناپذیر است.

گوردون براون، نخست‌وزیر انگلیس در برنامه تلویزیونی بی.بی.سی گفت که دولت وظیفه دارد دلایل عملیات افغانستان را هر جا که لازم شد تشریح کند.

براون افزود: درست است که ما توضیح دهیم یک زنجیره تروریستی وجود دارد که پاکستان و مرز افغانستان - پاکستان را به خیابان‌های شهرهای ما در انگلیس مرتبط می‌کند.

اما آلکس سالموند، وزیر اول اسکاتلند در واکنش به نتایج نظرسنجی‌ها گفت که خروج سربازان باید مورد توجه قرار گیرد.

وی گفت: باید در مورد نقش، ماموریت و استراتژی ارزیابی اساسی صورت بگیرد و هیچ چیز نباید فراموش شود و باید گزینه احتمالی خروج از افغانستان بررسی شود.

کد خبر 94813

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیا و اقیانوسیه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز