آمریکا و انگلیس13 دی سفارتخانه‌های خود را در یمن به دلایل امنیتی تعطیل کردند

مقام‌های این کشورها با اشاره به ادامه تهدیدهای شاخه‌ای از القاعده تاکید کردند که سفارتخانه‌های این کشورها در صنعا، پایتخت یمن تا اطلاع ثانوی تعطیل باقی خواهند ماند.
13 دی ابتدا سفارت آمریکا در یمن اعلام کرد که این سفارت به خاطر ادامه تهدیدهای القاعده به حمله به منافع آمریکا تعطیل شده است.

کمی پس از انتشار این خبر، وزارت امور خارجه انگلیس هم اعلام کرد که سفارتخانه خود را در صنعا به دلایل امنیتی تعطیل کرده است. این اقدام ساعاتی پس از آن صورت گرفت که دولت انگلیس از همکاری این کشور با آمریکا برای عملیات نظامی در یمن و مبارزه با القاعده در این کشور خبر داد.

گوردون براون، نخست‌وزیر انگلیس در گفت‌وگو با شبکه بی‌بی‌سی گفت: یمن هم مانند سومالی از جمله کشورهایی است که باید بیش از گذشته مورد توجه قرار گیرد و انگلیس با آمریکا برای سرکوب تروریسم همکاری خواهد کرد.

این اعلام همکاری پس از آن صورت گرفت که باراک اوباما القاعده را مسئول طرح حمله تروریستی به هواپیمای مسافربری که عازم دیترویت بود، دانست. وی روز شنبه اعلام کرد: به‌نظر می‌رسد شاخه‌ای از گروه القاعده که در یمن مستقر است، عمر فاروق عبدالمطلب را برای انجام این حمله آموزش داده و مسلح کرده است.

خبر تعطیلی این سفارتخانه‌ها یک روز پس از سفر ژنرال پترائوس، رئیس فرماندهی مرکزی ارتش آمریکا به یمن اعلام شد. پترائوس در دیدار با علی عبدالله صالح، رئیس‌جمهوری یمن نامه باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا را درخصوص روابط دو جانبه و همکاری‌های مشترک 2کشور در زمینه امنیتی و مبارزه با تروریسم به وی ارائه کرد. وی همچنین حمایت آمریکا را از یمن جهت مبارزه با تروریسم و تحکیم روابط، همکاری‌های دوجانبه برای خدمت به منافع مشترک دو کشور اعلام کرد.

علی عبدالله صالح نیز با استقبال از تحولات به‌وجود آمده در روابط 2کشور از حمایت‌های همه جانبه آمریکا از یمن تقدیر کرد و تحکیم و گسترش این روابط و همکاری‌ها را خواستار شد.

کشته شدن 14 غیرنظامی  در حمله به صعده

دفتر رسانه‌ای جنبش حوثی اعلام کرد حداقل 14 غیرنظامی از جمله تعدادی زن و کودک در حملات هوایی جنگنده‌های آمریکایی و سعودی به استان صعده کشته شدند.

گفته می‌شود بیشتر کشته‌شدگان این حمله افرادی هستند که از بیم حملات به منطقه فوطراه در استان صعده رفته بودند. هواپیماهای سعودی همچنین روز گذشته به یک مرکز بهداشتی در منطقه مرن در شمال یمن حمله کردند.

کد خبر 98659

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز