گروه بین‌الملل: نیروهای ائتلاف تحت رهبری آمریکا 20بهمن با پخش اطلاعیه در روستاهای جنوب افغانستان از مردم این منطقه خواستند با آغاز عملیات جدید در این کشور در خانه‌های خود بمانند

و احتیاط کنند؛ مسئله‌ای که نزدیک بودن زمان آغاز عملیاتی را که گفته می‌شود بزرگ‌ترین حمله علیه شبه‌نظامیان است، نشان می‌دهد.

هزاران نفر از تفنگداران دریایی آمریکا، نیروهای ناتو و سربازان ارتش افغانستان قرار است در این حمله موسوم به عملیات مشترک شرکت کنند. گفته می‌شود هدف اصلی این عملیات به دست گرفتن کنترل شهر مرجاه است که بزرگ‌ترین شهر تحت کنترل طالبان در جنوب افغانستان به حساب می‌آید.

این عملیات نخستین حمله گسترده در افغانستان پس از دستور باراک اوباما برای اعزام 30‌هزار نیروی جدید به افغانستان و نخستین قدم برای خارج کردن مناطق باقیمانده در دست شبه‌نظامیان طالبان است.

شهر مرجاه مرکز تولید تریاک در جنوب غرب لشکرگاه مرکز استان هلمند است و یکی از مهم‌ترین منابع درآمد شبه‌نظامیان طالبان به حساب می‌آید. با اعلام این حمله گسترده نظامی و پیش‌بینی درگیری بی‌سابقه میان نیروهای خارجی و شبه‌نظامیان، بسیاری از مردم این منطقه مجبور به فرار از خانه‌های خود شده‌اند.

با وجود این، گزارش‌ها نشان می‌دهد که بیش از 100 هزار نفر از ساکنان این منطقه هنوز در خانه‌های خود باقی مانده‌اند.

مارک سدویل سفیر سابق انگلیس و رئیس فعلی اقدامات غیرنظامی ناتو20بهمن اعلام کرد که ناتو در حال آماده شدن برای پاسخگویی به موج آوارگانی است که پس از آغاز عملیات نظامی از منطقه مرجاه فرار می‌کنند. با وجود این، وی تاکید کرد که نمی‌تواند در این مرحله جزئیات این عملیات و تعداد دقیق نیروهای شرکت‌کننده در آن را فاش کند.

20بهمن  همچنین فرماندهان ناتو در بیانیه‌ای از شبه‌نظامیان طالبان خواستند تا پیش از آغاز این حمله، سلاح‌های خود را زمین بگذارند و تسلیم شوند. با وجود این، یوسف احمدی، سخنگوی طالبان در تماس با خبرگزاری فرانسه تاکید کرد که نیروهای طالبان همچنان به مبارزات خود ادامه خواهند داد و تسلیم نخواهند شد.

این در حالی است که گزارش‌ها نشان می‌دهد نیروهای ائتلاف در آخرین مرحله آماده شدن برای انجام این عملیات هستند و روز گذشته سربازان آمریکایی عملیات جست‌وجوی خانه به خانه در حومه مرجاه را برای پیدا کردن تسلیحات و مواد منفجره آغاز کرده‌اند.

خبر انجام این عملیات بر خلاف حملات گذشته نیروهای خارجی از چند هفته پیش منتشر شده است. مقام‌های نظامی نیروهای ائتلاف این بار امیدوار بودند که انتشار خبر انجام این حملات باعث تسلیم‌شدن بخشی از شبه‌نظامیان شود اما گزارش‌ها نشان می‌دهد که بر خلاف تصور آنها این مسئله باعث آماده‌شدن بیشتر طالبان برای جنگ شده است؛

به همین خاطر پیش‌بینی می‌شود که نبرد بی‌سابقه‌ای در این منطقه رخ دهد که بدون شک مانند گذشته کشتار غیرنظامیان را در این میان به‌دنبال خواهد داشت. براد آدامز از سازمان دیده‌بان حقوق بشر 20بهمن با هشدار درباره این مسئله اعلام کرد که نیروهای ائتلاف تحت رهبری آمریکا طبق قوانین بین‌المللی باید به آوارگان این حمله امدادرسانی کنند.

این در حالی است که مقام‌های ناتو اعلام کرده‌اند آنها تنها  امکانات لازم برای امدادرسانی به 10 هزار آواره را در این منطقه پرجمعیت فراهم کرده‌اند. فرماندهان ناتو اعلام کرده‌اند که در عملیات خود راهبردهایی را برای در امان ماندن غیرنظامیان در نظر گرفته‌اند اما به گفته سازمان‌های حقوق بشر تاکنون نیروهای خارجی در حملات خود در افغانستان اشتباهات جبران‌ناپذیری را که باعث مرگ هزاران غیرنظامی شده است مرتکب شده‌اند.

برخی عقیده دارند که این عملیات نظامی در راستای طرح صلح حامد کرزی صورت می‌گیرد و وی عقیده دارد که با ضعیف شدن شبه‌نظامیان آنها راحت‌تر از گذشته آشتی با دولت این کشور را خواهند پذیرفت.

بمب جدید طالبان

شبه‌نظامیان طالبان20بهمن اعلام کردند بمب جدیدی با نام «عمر» ساخته‌اند که با دستگاه‌های بمب‌یاب کشورهای غربی قابل ردیابی و کشف نیست. به گزارش خبرگزاری فرانسه، بزرگ‌ترین عامل مرگ نیروهای خارجی در افغانستان بمب‌های دست ساز ساخت شبه‌نظامیان است و اکنون در آستانه عملیات بزرگ نیروهای ائتلاف در جنوب افغانستان شبه‌نظامیان از ساخت بمب جدید خود خبر داده‌اند.

20بهمن یوسف احمدی، سخنگوی طالبان اعلام کرد که «عمر» جدیدترین سلاح شبه‌نظامیان برای مقابله با اشغالگران است.

کد خبر 101331

پر بیننده‌ترین اخبار آسیا و اقیانوسیه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز