گروه بین‌الملل: حامد کرزای، رئیس‌جمهوری افغانستان با رای عدم‌اعتماد نمایندگان مجلس این کشور به 70 درصد نامزدهای پیشنهادی وی شکست سختی را در راه تشکیل دولت جدید افغانستان تجربه کرد.

نمایندگان مجلس افغانستان بدون درنظر گرفتن ملاحظات سیاسی مرسوم از 24 وزیر پیشنهادی کرزی تنها به 7‌نفر رای اعتماد دادند و 17 نامزد دیگر را رد صلاحیت کردند.

اسماعیل خان از جنگ‌سالاران سابق افغان نامزد پست وزارت آب و انرژی و حُسن بانو غضنفر تنها نامزد زن پیشنهادی کرزی از جمله کسانی بودند که نتوانستند رای اعتماد مجلس افغانستان را به دست بیاورند.

این ضربه سخت به رئیس‌جمهوری افغانستان در حالی از سوی نمایندگان پارلمان وارد شد که حامد کرزی امیدوار بود تا پیش از برگزاری کنفرانس بین‌المللی لندن درباره آینده این کشور، کابینه خود را تشکیل دهد. در رای‌گیری نمایندگان تنها نامزدهای پیشنهادی برای وزارتخانه‌های دفاع، کشاورزی، کشور، دارایی، آموزش، معادن، صنایع و فرهنگ توانستند از مجلس با پیروزی بیرون بیایند.

نمایندگان مجلس افغانستان اعتقاد دارند که اکثریت نامزدها تنها به خاطر نزدیکی به رئیس‌جمهوری این کشور معرفی شده‌اند و شایستگی‌های لازم را برای ریاست وزارتخانه‌های این کشور ندارند.

به عقیده نمایندگان افغان پیشنهاد این افراد از سوی کرزی در واقع پاداشی به خوش خدمتی آنها به رئیس‌جمهور در طول انتخابات بوده است. اسماعیل خان از جمله این افراد بود که بسیاری گمان می‌کردند به خاطر حمایت‌هایش از کرزی در انتخابات جنجالی این کشور به راحتی به‌عنوان یکی از اعضای کابینه افغانستان انتخاب خواهد شد. گفته می‌شود یکی دیگر از دلایل رد صلاحیت برخی نامزدها دست داشتن آنها در پرونده‌های فساد دولتی بوده است.

فوزیه کوفی یکی از نمایندگان افغانستان اعلام کرد: فقر روزافزون، ناامنی‌های گسترده و فساد اداری، مردم و نمایندگان را رنج می‌دهد. نمایندگان ناگزیر شده‌اند که برای رفع این ناراحتی از طریق آرای خود کوشش کنند تا کابینه‌ای که واقعاً متعهد به مردم افغانستان باشد، ایجاد شود.

سیامک هروی، یکی از سخنگوهای کرزی در واکنش به رد وزیران پیشنهادی رئیس‌جمهوری افغانستان گفت: ما بسیار متأسف هستیم که تعداد زیادی از وزیران دانشمند و باتجربه‌ای که رئیس‌جمهوری افغانستان به پارلمان معرفی کرده بود، رای اعتماد نگرفتند. اما به غیراز اظهار تأسف واکنش دیگری در این رابطه نداریم. کای ایده، رئیس هیات سازمان ملل در افغانستان هم این مسئله را نوعی شکست سیاسی در این کشور دانست که مانع از فعالیت‌های دولت می‌شود.

وی در گفت‌وگو با خبرگزاری آسوشیتدپرس گفت: کرزی در حال حاضر باید انرژی سیاسی خود را صرف معرفی وزیران جدید کند که این اقدام همکاری دولت این کشور را با کشورهای کمک‌کننده به تعویق می‌اندازد.

طبق قانون اساسی افغانستان افرادی که رای اعتماد نگرفتند نمی‌توانند بار دیگر برای همان پست معرفی شوند. این درحالی است که پارلمان افغانستان پنجم ژانویه(سه‌شنبه) به تعطیلات 45روزه زمستانی می‌رود و کرزی حداقل باید تا پس از این تعطیلات کابینه خود را تکمیل و نهایی کند.

کرزی در فهرست پیشنهادی خود نامزدی را برای پست وزارت امور خارجه این کشور معرفی نکرده بود و به احتمال زیاد وزیر پیشنهادی این وزارتخانه مهم پس از کنفرانس لندن مشخص خواهد شد. به احتمال زیاد نشست بعدی مجلس برای بررسی صلاحیت وزیران جدید کابینه کرزی در اول اسفند برگزار خواهد شد و تا آن زمان دولت این کشور در برزخی سیاسی قرار خواهد داشت.

بسیاری رای عدم‌اعتماد به دوسوم وزیران پیشنهادی کرزی را نوعی قدرت نمایی مجلس افغانستان در برابر کرزی می‌دانند و عقیده دارند نمایندگان با این اقدام تلاش کردند تاثیرگذاری خود را در دولت نشان دهند. اکنون کرزی به‌عنوان رئیس‌جمهوری افغانستان آزمون بزرگی را پیش رو دارد که در آن باید توانایی‌های خود را برای عبور از این بن‌بست سیاسی نشان دهد.

اول خرداد، انتخابات پارلمانی افغانستان

علی نجفی، رئیس کمیسیون انتخابات افغانستان اعلام کرد که انتخابات پارلمانی این کشور روز 22 می(1 خرداد) برگزار می‌شود. به گزارش الجزیره، وی اعلام کرد دولت افغانستان برای برگزاری این انتخابات نیاز به 50 میلیون دلار کمک مالی از سوی جامعه جهانی دارد.

این در حالی است که پس از انتخابات جنجالی ریاست‌جمهوری افغانستان مخالفان دولت خواستار تعویق انتخابات پارلمانی برای اصلاح قوانین شده بودند.

کد خبر 98660

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز