گروه بین‌الملل: وزارت دفاع افغانستان دیروز از طرح خود برای افزایش نیروهای ارتش افغانستان به 240 هزار نفر خبر داد

به گزارش شبکه خبری الجزیره، این تصمیم 30 آبان توسط عبدالرحیم وردک وزیر دفاع افغانستان بیان شد. طرح وزارت دفاع افغانستان برای افزایش نیروهای ارتش همزمان با افزایش نگرانی‌های جهانی درباره خشونت‌ها در این کشور اعلام شده است.

درگیری‌ها و حملات طالبان در افغانستان در ماه‌های اخیر به‌شدت افزایش یافته است. در تازه‌ترین حملات، روز جمعه 25 نفر در 4 انفجار جداگانه در نقاط مختلف افغانستان کشته و تعداد فراوانی هم زخمی شدند.

همزمان با افزایش درگیری‌ها در افغانستان، باراک اوباما رئیس‌جمهوری آمریکا از طرح کشورش برای افزایش سربازان خود در افغانستان خبر داده است. تصمیم اوباما قرار است در عید شکرگزاری اعلام شود.

براساس آنچه رسانه‌های آمریکایی گزارش داده‌اند ژنرال مک کریستال فرمانده نیروهای آمریکایی و ناتو در افغانستان 3 سناریو محتمل را  درباره افغانستان شامل اعزام حداکثر 80، 40 و نهایتا 20 هزار سرباز جدید به این کشور جنگ‌زده اعلام کرده است.

شریک نالایق

تصمیم اوباما برای افزایش سربازان ایالات متحده در افغانستان با مخالفت جمهوریخواهان و حتی بخشی از دمکرات‌های این کشور مواجه شده است. نانسی پلوسی رئیس دمکرات مجلس نمایندگان آمریکا روز جمعه اعلام کرد که ممکن است حمایت سیاسی کافی پشت تصمیم اوباما برای افزایش نیروهای آمریکا وجود نداشته باشد به‌خصوص اکنون که آمریکا شریک نالایقی چون حامد کرزی رئیس‌جمهوری افغانستان دارد.

وی در گفت‌وگو با رادیو ملی آمریکا گفت: وقتی ما در افغانستان شریک مطمئنی نداریم؛ چگونه می‌توانیم از مردم آمریکا بخواهیم زندگی و پول خود را هزینه کنند. پلوسی افزود: به‌جای سخن گفتن درباره سربازان آمریکا بهتر آن است درباره استراتژی و اینکه برای رفع نگرانی‌های خود چه می‌خواهیم، حرف بزنیم.

از سوی دیگر رابرت گیتس وزیر دفاع ایالات متحده هم گفته است که آمریکا در نخستین گام برای مبارزه با فساد در افغانستان باید قراردادهای کمک به افغانستان را در اختیار خود بگیرد.

دیوید میلیبند وزیر خارجه انگلیس هم گفت: اگر نیروهای خارجی همین امروز از افغانستان خارج شوند دولت افغانستان خیلی زود سقوط خواهد کرد.وی در پایان دیدار خود از افغانستان اعلام کرد: افغانی‌ها از اینکه همچنان به دیگران نیاز دارند ناراحتند اما از آنچه ما برایشان انجام می‌دهیم خوشحالند؛

چرا که اگر ما در کشورشان نمانیم همه چیز به‌هم خواهد ریخت. میلیبند تاکید کرد: نیروهای خارجی تا زمانی که دولت افغانستان توانایی برعهده گرفتن همه امور کشور را داشته باشد، در افغانستان خواهند ماند. هم اینک بیش از 100 هزار نیروی تحت فرماندهی ناتو شامل 68 هزار سرباز آمریکایی در افغانستان حضور دارند.

سرباز فروشی به طالبان

یکی از فرمانداران سابق افغانستان در اقدامی بی‌سابقه 3 هزار نیروی تحت کنترل خود را به طالبان داد. به نوشته روزنامه انگلیسی دیلی تلگراف، محمد آخوندزاده فرماندار سابق استان هلمند افغانستان به‌تازگی فاش کرده است که بعد از اینکه تحت‌فشار انگلیسی‌ها از مقام خود برکنار شده، به‌منظور انتقام‌جویی هزاران نیروی خود را در اختیار طالبان قرار داده است.

این فرد در سال 2005 به تجارت تریاک متهم و از مقام خود برکنار شد و بدین‌ترتیب راه برای استقرار نیروهای انگلیسی در منطقه هلمند هموار شد. آخوندزاده در مصاحبه با دیلی‌تلگراف در کابل گفت که بعد از اینکه کار خود را از دست داده تصمیم گرفته 3 هزار نفر از نیروهای خود را در ازای پول به طالبان بدهد.

به گزارش  دیلی‌تلگراف،  این اقدام با گسترش درگیری‌ها و کشته شدن تعداد زیاد نیروهای انگلیسی همزمان بوده است. نیروهای انگلیسی قبل از ورود به هلمند فقط 5 نفر تلفات داشتند اما بعد از ورود به این منطقه تلفات‌شان به 235 نفر رسید. آخوند‌زاده گفت: وقتی من دیگر فرماندار نبودم، دولت به نیروهایم نیز حقوقی پرداخت نمی‌کرد. از این‌رو من 3 هزار نفر از آنان را به طالبان دادم؛

زیرا از عهده مخارج آنها برنمی‌آمدم اما طالبان به آنها حقوق می‌داد. وی ادامه داد: بسیاری از مردم از جمله اعضای خانواده من به طرف طالبان رفتند؛ زیرا آنها اعتماد خود را به دولت از دست داده بودند. این روزنامه  افزود: شایعه شده است که حامد کرزی در نظر دارد آخوند‌زاده را که هم‌اکنون یک سناتور است، در مقام قدیمی خود ابقا کند.

کد خبر 95781

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز