سرانجام بعد از چند بار تاخیر، نتیجه نهایی و نظر کمیته تحقیق سازمان ملل درباره انتخابات ریاست‌جمهوری افغانستان اعلام شد.

این کمیته که در هفته‌های اخیر به صدها مورد شکایت درباره تقلب در انتخابات ماه آگوست افغانستان رسیدگی می‌کرد، اعلام کرد که حامد کرزی برنده نهایی انتخابات نیست و آرای کافی و بالای 50 درصد را برای اینکه در کاخ ریاست‌جمهوری بماند، به دست نیاورده‌است.

به گزارش خبرگزاری‌ها، کمیته برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری افغانستان یک ماه پیش خبر داده‌بود که کرزی بالای 50 درصد آرا را به دست آورده‌ و نزدیک‌ترین رقیب او دکتر عبدالله عبدالله کمتر از 30 درصد آرا را دارد.

اما دیروز کمیته تحقیق درباره صحت انتخابات که توسط سازمان ملل و بعد از اعتراض مخالفان کرزی تشکیل شد، اعلام کرد که صدها هزار رای مخدوش و مورد اعتراض، از نتیجه آرا حذف شده و به این ترتیب هیچ کدام از نامزدها آرای بالای 50 درصد را برای اینکه به‌عنوان برنده قطعی اعلام شوند به دست نیاورده‌اند. با اعلام موضع این کمیته، انتخابات ریاست‌جمهوری افغانستان به دور دوم کشیده خواهد شد.

سخنگوی سازمان ملل دیروز در کابل اعلام کرد: با اعلام نظر کمیته رسیدگی به تخلفات، کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان باید زمان برگزاری دور دوم انتخابات را اعلام کند.

در روزهای اخیر چند دیپلمات ارشد خارجی از جمله وزیر خارجه فرانسه و سناتور دمکرات آمریکا در کابل با حامد کرزی درباره نتیجه نهایی انتخابات ریاست‌جمهوری گفت‌وگو کردند. موضوع اصلی این گفت‌وگوها متقاعد کردن کرزی برای پذیرش دو‌مرحله‌ای‌شدن انتخابات بوده‌ است.

سناتور جان کری و برنارد کوشنر وزیر خارجه فرانسه در کنار زلمای خلیل‌زاد دیپلمات آمریکایی افغان‌تبار، ساعات زیادی را در اتاق کار کرزی گذراندند اما بیانیه صبح دوشنبه کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان نشان داد که این رایزنی‌ها ظاهرا نتیجه‌ای نداشته‌است.

ساعاتی پیش از اعلام نظر کمیته تحقیق سازمان ملل، کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان اعلام کرد که کرزی دومرحله‌ای شدن انتخابات را نمی‌پذیرد و خود را پیروز انتخابات می‌داند.  همین کشمکش باعث شد که ناظران سیاسی، شرایط کنونی افغانستان را یک بن‌بست توصیف کنند.

از سوی دیگر کاخ سفید اعلام کرده‌است مرحله بعدی راهبرد نظامی در افغانستان و اعزام نیروی بیشتر به این کشور تا زمان مشخص شدن نتیجه انتخابات اعلام نخواهد شد. همه اینها فشار بر کرزی برای پذیرش دو‌مرحله‌ای شدن انتخابات را بیشتر کرده ‌است.

پیتر گالبریت فرد شماره2 هیات نمایندگی سازمان ملل در افغانستان 2هفته پیش در اعتراض به عدم‌رسیدگی صحیح به ادعای تقلب در انتخابات با رئیس کمیته رسیدگی به تقلب وارد مناقشه شد. این مناقشه و اختلاف به اخراج گالبریت از افغانستان منجر شد.

او بعد از بازگشت از کابل یادداشتی درباره وسعت تقلب در انتخابات به نفع حامد کرزی نوشت و آن را در روزنامه‌های پرتیراژ اروپایی و آمریکایی به چاپ رساند. این موضوع، ماجرای انتخابات ریاست‌جمهوری افغانستان را پیچیده‌تر و وارد مرحله تازه‌ای کرد. 

مقامات ارشد آمریکایی از جمله هیلاری کلینتون در روزهای گذشته تلویحا گفته‌بودند که به هر حال حتی اگر انتخابات به دور دوم هم کشیده شود، کرزی برنده انتخابات خواهد شد. اما اخبار و گزارش‌ها درباره تقلب در انتخابات و مخدوش بودن صدها هزار رای، سازمان ملل را بر آن داشت که از تایید این انتخابات خودداری کند.

جنجال تقلب در انتخابات افغانستان

18 آگوست: 2 روز قبل از برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری، برخی رسانه‌ها از فروش کارت‌های رای‌دهی و رشوه دادن به رای دهندگان خبر دادند.

20 آگوست: جنجال تقلب در روز برگزاری انتخابات بالا گرفت و بعضی از نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری از پرشدن 8هزار برگه رای خارج از حوزه‌های رای‌گیری به نفع کرزی در غزنی خبر دادند.

30 آگوست: 2 هزار شکایت تا این تاریخ به کمیسیون رسیدگی به تخلفات انتخاباتی رسیده که 600 مورد آن جدی تشخیص داده شده است.

3 سپتامبر: برخی منابع از کشف 30 هزار رای تقلبی به نفع کرزی در قندهار خبر دادند.

8 سپتامبر: کمیسیون انتخابات افغانستان اعلام کرد آرای 600 حوزه رای‌گیری قرنطینه شده است.

15 سپتامبر: کمیسیون رسیدگی به تخلفات انتخابات اعلام کرد که 10 درصد آرای انتخابات باید بازشماری شوند.

30 سپتامبر: پیتر گالبریت، معاون نماینده سازمان ملل متحد در افغانستان در اعتراض به نحوه عملکرد رئیس خود درباره تقلب در انتخابات، این کشور را ترک کرد. وی به‌دنبال اختلاف با کای آیده، نماینده ویژه سازمان ملل او را مرد کرزی دانست.

13 اکتبر: کرزی درباره عادلانه بودن روند فعالیت کمیته تحقیق سازمان ملل ابراز تردید کرد. عبدالله عبدالله این ادعا را رد کرد.

کد خبر 93234

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز