گروه بین‌الملل: در آستانه اعلام نتایج نهایی انتخابات افغانستان، کابل به محل رفت‌وآمد دیپلماتیک شماری از سیاستمداران بلندپایه خارجی تبدیل شده است.

به گزارش شبکه تلویزیونی بی‌بی‌سی، برنارد کوشنر وزیر خارجه فرانسه، جان کری رئیس کمیته روابط خارجی مجلس سنای آمریکا و زلمی خلیل‌زاد سفیر پیشین آمریکا در سازمان ملل ازجمله مقام‌های خارجی هستند که به‌تازگی به کابل سفر کرده‌اند.

این درحالی است که دلیل تاخیر در اعلام نتایج نهایی انتخابات افغانستان مخالفت شخص کرزی با اعلام دومرحله‌ای شدن انتخابات است. کرزی و عبدالله هریک خود را پیروز انتخابات می‌دانند و این در حالی است که بررسی‌های سازمان ملل نشان از تقلبی بزرگ در انتخابات به سود کرزی دارد.

میزان تخلفات انتخاباتی به سود کرزی درصد آرای رئیس‌جمهوری افغانستان را به زیر 50 درصد رسانده و خودبه‌خود سبب دومرحله‌ای شدن انتخابات می‌شود؛ امری که کرزی حاضر به پذیرش آن نیست.

دیپلمات‌های غربی در رایزنی‌های خود در کابل با شماری از مقامات و سیاستمداران افغان، از جمله حامد کرزی رئیس‌جمهوری و عبدالله عبدالله رقیب انتخاباتی او دیدار و گفت‌وگو کردند.

برنارد کوشنر، وزیر خارجه فرانسه دیروز در نشست مشترک خبری به رنگین دادفر اسپنتا، همتای افغان خود گفت که کشور او در کنار دیگر کشورها نسبت به نگرانی‌ها در باره انتخابات افغانستان بی‌تفاوت نخواهد ماند.وی افزود: من یک پیام دارم و آن اینکه به‌عنوان یک دوست به اینجا آمده‌ام، فرانسه با افغانستان روابط دیرینه دارد و من خودم از 40 سال پیش با مسائل افغانستان سر و کار داشته‌ام، ما می‌خواهیم بدانیم که چرا در مورد انتخابات به نتایج آن نمی‌رسیم؟ شما مجبور هستید که به‌طور مشترک با یکدیگر کار کنید.

کوشنر در نشست خبری در کابل گفت که همه طرف‌های دخیل در این بحران راه‌حل‌هایی را جست‌وجو کنند که به نفع همه مردم افغانستان باشد.زلمی خلیل‌زاد که در گذشته سفیر و نماینده ویژه آمریکا در افغانستان بود، در میان سیاستمداران افغان جایگاه ویژه‌ای دارد و از چند روز پیش در کابل سرگرم گفت‌وگو با سیاستمداران افغان است.

2 روز پیش از این، بان‌کی‌مون دبیر کل سازمان ملل، گوردون براون نخست‌وزیر انگلیس، هیلاری کلینتون وزیر خارجه آمریکا و آصف‌علی زرداری رئیس‌جمهوری پاکستان در تماس‌های تلفنی جداگانه با کرزی و عبدالله گفت‌وگو کردند. آنان از این دو رقیب خواستند که به بحران انتخاباتی در افغانستان پایان بدهند. این در حالی است که از چند روز پیش به این سو تلاش‌های بین‌المللی برای حل این بحران شدت گرفته است.

هنوز سرنوشت بازشماری آرای مشکوک توسط کمیسیون شکایات انتخاباتی روشن نیست. به همین دلیل مشخص نیست که انتخابات به دور دوم خواهد رفت یا نه.

اینکه آیا میانجی‌گرانی که اینک در کابل هستند موفق به برقراری نوعی توافق میان کرزی و عبدالله می‌شوند یا خیر هنوز مشخص نیست؛ چراکه هیچ‌یک از طرفین در سخنان خود نشانه‌ای از دوستی را بروز نمی‌دهند. پیش از این از قول عبدالله گفته شده بود که پیروزی رقیبش را نمی‌پذیرد.

همچنین برخی منابع نزدیک به کرزی گفته‌اند که رئیس‌جمهوری افغانستان تحت فشارهای خارجی است تا به تشکیل دولت ائتلافی تن در دهد.خبرگزاری رویترز هم در تحلیلی از تاخیر در اعلام نتایج نهایی انتخابات نوشت: برگزاری انتخابات مخدوش در افغانستان که به نوعی مشروعیت دولت حاکم این کشور را زیر سؤال برده، تبدیل به یک مانع بر سر اجرای استراتژی جدید باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا مبنی بر اعزام سرباز بیشتر به افغانستان شده است.

براساس قانون اساسی افغانستان، کمیسیون مستقل انتخاباتی این کشور باید نتایج تحقیقات کمیسیون شکایات انتخاباتی را بپذیرد و نتایج انتخابات را براساس آن اصلاح نماید و درنهایت نتایج رسمی انتخابات را اعلام کند.

کد خبر 93117

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز