سه‌شنبه ۱۷ شهریور ۱۳۸۸ - ۱۵:۴۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: بنا به اعلام کمیسیون مستقل رسیدگی به شکایات (ECC) در انتخابات ریاست جمهوری افغانستان تقلب روی داده است.

خبرگزاری آلمان از کابل گزارش داد، این کمیسیون که مورد حمایت سازمان ملل است، اعلام کرد در تحقیقاتش در بسیاری از ولایت‌ها به «مدارک روشن و قانع‌کننده دال بر تقلب» دست یافته است.

این کمیسیون از کمیسیون انتخابات افغانستان خواست آرای حوزه‌های رای‌گیری را که در آنها تقلب شده است، بازنگری کرده و آنها را بازشماری کند.

کمیسیون شکایات انتخاباتی یک نهاد مستقل افغانی است که بر اساس ماده ۵۲ قانون انتخابات افغانستان برای تصمیم‌گیری درباره تمام اعتراضات و شکایت‌های مربوط به روند انتخابات ایجاد شده است. کمیسیون شکایات انتخاباتی متشکل از دو کمیسیونر ملی و سه کمیسیونر بین‌المللی است.

آمریکا و سازمان ملل اصرار دارند به خاطر اتهامات گسترده دال بر تقلب در انتخابات، حامد کرزای، رییس جمهور افغانستان انتخابات را مورد راستی‌آزمایی قرار دهد.

روزنامه «نیویورک تایمز» روز گذشته به نقل از دیپلمات‌ها از تقلب گسترده در انتخابات خبر داد. در این گزارش از وجود 800 "شبح حوزه رای‌گیری" سخن به میان آمده است.

از سوی دیگر معاون رییس کمیسیون ناظر انتخاباتی اتحادیه اروپا در افغانستان در گفت‌وگو با روزنامه «تاگس اشپیگل» مساله «تقلب انتخاباتی در سطحی بزرگ» را مطرح کرد.

کد خبر 89935

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیا و اقیانوسیه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز