یکشنبه ۱۱ بهمن ۱۳۸۸ - ۲۰:۰۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: دولت یمن قصد دارد تحت شرایطی پیشنهاد آتش‌بس شیعیان شمال این کشور را بپذیرد.

خبرگزاری اتریش از صنعا گزارش داد، آنگونه که شورای ملی دفاع یمن یکشنبه اعلام کرد شیعیان باید شش خواسته دولت را بپذیرند.

عبدالمالک الحوثی، رهبر شیعیان یمن پیش از این اعلام آمادگی کرده بود شروط دولت را برای پایان دادن به خشونت‌ها بپذیرد.

شورای دفاع یمن که نمایندگان عالیرتبه مقامات امنیتی یمنی در آن حضور دارند، اعلام کرد، دولت آماده است به عملیات گسترده خود علیه شیعیان در مرز با عربستان سعودی پایان دهد. برای این منظور شیعیان باید همه درخواست‌های دولت را بپذیرند.

یکی از خواسته‌های دولت عقب‌نشینی شیعیان از ساختمان‌های دولتی، بازگشایی خیابان‌ها در شمال این کشور، آزادی همه زندانیان و همچنین بازگرداندن همه تسلیحاتی است که از نیروهای امنیتی ضبط شده‌اند. این شورا اعلام کرد، در صورتی که شیعیان چنین شروطی را بپذیرند، امکان خاتمه عملیات نظامی و برافروخته شدن دوباره شعله‌های جنگ وجود خواهد داشت.

درخواست‌های مشکوک

با این حال اجرای این تعهدات که دولت یمن درخواست کرده است، مشکوک به نظر می‌رسد و مشخص نیست که آیا عربستان سعودی هم دیگر به شیعیان حمله نخواهند کرد. پیش از موضع‌گیری شورای دفاع محافل نزدیک به دولت گفته بودند که صنعا به پیشنهاد حوثی پاسخ نخواهد داد، زیرا شامل عربستان سعودی نشده است.

حوثی روز شنبه در اینترنت پیامی صوتی را منتشر و اعلام کرد آماده است شرایط دولت را برای پایان دادن به خشونت‌ها بپذیرد. اما پیش‌شرط این امر خاتمه حملات ارتش است.

ارتش یمن در ماه اوت حمله‌ای گسترده را ضد شیعیان در شمال این کشور آغاز کرد. ابتدای نوامبر یک سرباز مرزی سعودی به قتل رسید که همین امر بهانه‌ای شد تا ارتش عربستان هم در این نبردها دخالت کند. بنا به اعلام حوثی، دوشنبه گذشته شیعیان عقب‌نشینی کامل از عربستان سعودی را اعلام کردند تا از خونریزی بیشتر جلوگیری کنند.

این در حالی است که شب گذشته در نبردها میان شیعیان و نیروهای دولت در حومه شهر صعده در شمال یمن بنا به اعلام منابع رسمی 24 تن از شیعیان کشته شدند.

کد خبر 100666

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز