چهارشنبه ۵ اسفند ۱۳۸۸ - ۱۱:۵۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: پادشاه عربستان و رئیس جمهور یمن در نخستین دیدار خود از زمان توقف عملیات نظامی علیه حوثی‌ها به بررسی تحولات مربوط به مرزهای یمن و عربستان پرداختند

به گزارش ایسنا، سایت اینترنتی شبکه الجزیره گزارش داد: ملک عبدالله بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان با علی عبدالله صالح، رئیس جمهور یمن، در ریاض دیدار کرد.

در این دیدار آینده امنیت مرزهای مشترک و نقش نیروهای نظامی دو طرف در توقف ورود شبه نظامیان به خاک عربستان بررسی شد.

از دیگر مسائلی که در این نشست بررسی شد برگزاری کنفرانس بین‌المللی اهدا کنندگان به یمن بود که در 27ماه فوریه جاری در ریاض برگزار شد.

پادشاه عربستان بر حمایت این کشور از ثبات و امنیت و تمامیت ارضی یمن تاکید کرد.

پادشاه عربستان هم‌چنین عنوان داشت: دولت یمن باید گام‌های فعال و قابل ملاحظه‌ای را برای سرکوب شورشیان و نابودی راه‌های حمایت‌های مالی از این گروه‌ها به کار بگیرد.

پادشاه عربستان تاکید کرد که دولت یمن باید شبکه‌های ارتباطی گروه‌های شورشی را شناسایی و حمایت‌های خارجی از این گروه‌ها را قطع کند.

ملک عبدالله بن عبدالعزیز در ادامه گفت:‌ ریاض هرگز نسبت به هرگونه تلاش در زمینه نقض مرزها و تجاوز به مرزهایش را از سوی هیچ گروهی نمی‌پذیرد.

پادشاه عربستان ادامه داد: مبارزه با تروریسم و جلوگیری از آن امری ضروری است چرا که مقر القاعده در یمن تهدیدی بر امنیت دو کشور است و دو طرف باید همکاری‌های امنیتی خود را در زمینه‌های مبارزه با افراط گرایی افزایش دهند.

رئیس جمهور یمن نیز پادشاه عربستان را در جریان آخرین تحولات مربوط به مرزهای دو کشور و توقف عملیات علیه گروه حوثی قرار داد.

در این نشست هماهنگی میان مواضع دو کشور قبل از نشست سران عرب نیز بررسی شد.

منابع امنیتی یمن به روزنامه الشرق الاوسط گفتند: دو سرباز عربستانی که ریاض در جستجو آن دو است در دست حوثی‌ها هستند.

این در حالی است که محمد عبدالسلام سخنگوی گروه حوثی به روزنامه الشرق الاوسط گفت: دو سرباز عربستانی در درگیری‌ها یا بعد از اسارت کشته شده‌اند. وی اشاره‌ای به مکان و نام دو سرباز عربستانی نکرد.

وی گفت: گروه حوثی اقدام به مداوی سه اسیر عربستان که اخیرا به اسارت در آورده بوند کرد چون جراحت آنها بسیار اندک بود.

وی گفت:‌ دو اسیر عربستانی که براساس اطلاعات رسیده یا در درگیری‌ها و یا کمی بعد از اسارتشان کشته شده‌اند به این خاطر بوده که جراحتشان عمیق بوده و آن دو در هنگام انتقال به منطقه تحت کنترل حوثی‌ها جان خود را از دست دادند.

در همین حال ابوبکر الغربی، وزیر امور خارجه یمن، از اهمیت تهدیدات گروه القاعده برای تحت کنترل گرفتن تنگه باب المندب کاست و گفت: گروه القاعده تهدیداتی که می‌کند هرگز نمی‌تواند آنها را اجرایی کند.

وی در گفت‌وگو با روزنامه المیثاق که وابسته به حزب کنگره ملی حاکم است گفت: تمام آن‌چه که القاعده می‌تواند انجام دهد تنها تهدید کشتی‌ها چه از طریق حملات موشکی چه از طریق ربودن کشتی از گذرگاه بین‌المللی است که در حال حاضر دزدان دریایی سومالی نیز این کار را می‌کنند.

وی افزود: در حقیقت القاعده نمی‌تواند بر این تنگه تسلط یابد.

وی در عین حال گفت: القاعده هم‌چنان عامل نگران کننده است و دولت تهدیدات آن را جدی می‌گیرد و با آن جدی برخورد می‌کند ما خود را برای هرگونه حمله ترویستی احتمالی علیه خاک یمن و یا دریای یمن آماده می‌کنیم همان‌طور که انگلیس،‌ آمریکا و هر کشور دیگری این کار را می‌کند.

وی درباره حمایت از آب‌های منطقه‌ای یمن تاکید کرد: درست است که قدرت و توانمندی ما محدود است اما از جامعه جهانی می‌خواهیم حمایت بیشتری از نیروهای مستقر در سواحل یمن صورت دهند و کشتی‌ها و قایق‌های دریایی بیشتری در اختیار نیروهای دریایی ما قرار دهد و آنها را بیشتر آموزش دهند تا ما بتوانیم به حمایت از سواحل خود بپردازیم.

وی خاطر نشان کرد: این مسائل چالش‌هایی است که ما به آن اذعان داریم و البته باید اذعان کنیم که نیروهای ما توانسته‌اند کشتی‌های زیادی را از دست دزدان دریایی نجات دهند و شکست‌های زیادی را بر دزدان دریایی وارد کنند.

وزیر امور خارجه یمن درباره همکاری یمن و آمریکا در زمینه مبارزه با تروریسم گفت:‌ ما همواره نسبت به اوضاع کشور هشدار داده‌ایم و گفتیم که هرگونه ناامنی در کشور بر دیگر کشورها تاثیر می‌گذارد.

سیستم‌های امنیتی آمریکا باید به شیوه‌ای عمل کنند که منافع کشورخودشان و منافع دیگر کشورها را در نظر بگیرند.

کد خبر 102257

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز