شنبه ۸ اسفند ۱۳۸۸ - ۱۶:۲۵
۰ نفر

گروه بین‌الملل: مان‌موهان سینگ، نخست‌وزیر هند 8 اسفند در سفری مهم به ریاض رفت تا با مقام‌های ارشد عربستان برای بهبود روابط دوطرف دیدار و گفت‌وگو کند.

سینگ نخستین نخست‌وزیر هند در 28 سال گذشته است که به عربستان سعودی سفر می‌کند و به همین خاطر بسیاری تلاش مجدد این کشور برای حضوری پررنگ‌تر در مسائل خاورمیانه را مهم ارزیابی می‌کنند.

این برای نخستین بار است که پس از سفر ایندیرا گاندی در سال 1982 به ریاض ارشدترین مقام دولت هند راهی عربستان سعودی می‌شود و نشان می‌دهد که مقام‌های هندی اکنون اهمیت ویژه‌ای برای روابط خود با کشورهای خاورمیانه قائل هستند.

مان‌موهان سینگ که 8اسفند وارد ریاض شد قرار است9اسفندبا امیر عبدالله پادشاه عربستان و سعود الفیصل وزیر امور خارجه این کشور دیدار و گفت‌وگو کند. وی همچنین قرار است فردا در شورای مشورتی عربستان و در اتاق بازرگانی و صنایع این کشور سخنرانی کند.

مان‌موهان سینگ اعلام کرده است که تروریسم، مسائل سیاسی منطقه و تلاش برای افزایش قابل توجه سطح مناسبات تجاری دوجانبه محور گفت‌وگوهای وی با مقامات عربستان در این سفر خواهد بود.

وی8اسفند تاکید کرد که منطقه خلیج‌فارس برای موفقیت و امنیت هند، اهمیتی حیاتی دارد. عربستان سعودی بزرگ‌ترین تامین‌کننده نفت خام هند است و بیش از یک میلیون و 800 هزار هندی در این کشور سکونت دارند.

گزارش‌ها نشان می‌دهد هند و عربستان در تلاش هستند با امضای توافقنامه جدید اقتصادی حجم مبادلات تجاری خود را به بیش از 25 میلیارد دلار در سال برسانند. با وجود این بدون شک مبارزه با تروریسم مهم‌ترین محور مذاکرات 2 طرف خواهد بود تا دولت هند بتواند بخشی از نگرانی سال‌های اخیر خود را کاهش دهد.

پس از حملات سال 2008 در شهر بمبئی مقام‌های عربستان سعودی به همکاری با دولت هند در این زمینه علاقه نشان دادند. گزارش‌ها نشان می‌دهد که توافقنامه استرداد مجرمان در این سفر به امضای مقام‌های دوطرف خواهد رسید.

این توافقنامه از زمان سفر امیر عبدالله به هند در سال 2006 در دست بررسی بوده است و امضای آن به عقیده بسیاری راه را برای همکاری بهتر میان دو طرف برای مبارزه با تروریسم هموار خواهد کرد. سفیر عربستان در هند هم پیش از این اعلام کرده بود که هند از نخستین کشورهایی است که ریاض حاضر به امضای چنین توافقنامه‌ای با دولت آن شده است.

هند همچنین در تلاش است با شکل‌گیری ترتیباتی سازمانی، تبادل اطلاعات میان دو کشور را برای تحقیق درباره فعالیت‌های گروه‌های افراط گرا و نحوه تامین منابع مالی تروریست‌ها میسر کند.

نخست‌وزیر هند8اسفنددر هنگام ورود به ریاض گفت: هند و عربستان متحدانی نزدیک در مقابل گسترش افراط‌گرایی و تروریسم به‌عنوان مسائلی که بر صلح و امنیت جهان تاثیر گذاشته است، هستند.

وی تاکید کرد: در این سفر من با امیر عبدالله، پادشاه عربستان سعودی درباره ایجاد ثبات و امنیت بیشتر در منطقه بحث و گفت‌وگو خواهیم کرد. سینگ در آستانه این سفر همچنین تلاش کرد که نگرانی کشورهای منطقه را درباره روابط این کشور با رژیم صهیونیستی کمتر کند.

در حالی که گزارش‌ها نشان می‌دهد که همکاری نظامی هند و اسرائیل در سال گذشته افزایش قابل توجهی داشته است، وی نگرانی کشورهای منطقه در این رابطه را بی‌مورد دانست.

تلاش هند برای همکاری جهت مبارزه با تروریسم با عربستان در حالی صورت می‌گیرد که حملات انتحاری شبه‌نظامیان طالبان به کابل در روز جمعه باعث کشته شدن حداقل 10 نفر از اتباع این کشور شد. دولت هند با محکوم کردن این حملات خواستار رسیدگی به این موضوع از سوی دولت افغانستان شده است.

کد خبر 102449

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز