نیره بهتری: معطل شدن در صف‌های چندصدمتری سوخت CNG بالاخره منجر به اعتراض مالکان اتومبیل‌های گازسوز شد

 البته نوع این اعتراض با اعتراض‌های معمول کمی متفاوت‌تر بود. می‌گویید چه‌طور؟! مدتی است برخی از مالکان خودروهای دوگانه‌سوز برای این‌که کمتر در صف‌های طویل سوخت CNG معطل شوند و البته هزینه کمتری هم بپردازند، گاز مایع خانگی را گاهی به پمپ‌های سوخت متصل کرده و گاهی سیلندرهای 11کیلویی روی اتومبیل‌های خود نصب کرده‌اند. قطعا انتظار ندارید که از موفقیت این گروه خبری داشته باشیم...

همیشه همه‌چیزها  به سادگی آن‌چه دیده می‌شوند، نیستند. بعضی از اقلام و اجسام در نام و ظاهر به هم شباهت دارند‌، اما وجه‌مشترک آن‌ها فقط در نام و ظاهرشان است. مثل شیر که هم اسم یک حیوان است و هم یک نوشیدنی‌؛ چرخ که هم وسیله‌ای برای به حرکت درآوردن چند قطعه دوار است،

 هم نام وسیله نقلیه و هم وسیله خیاطی؛ گاز که هم به معنای فشار آوردن دندان بر جسم است، هم وسیله‌ای برای به حرکت درآوردن اتومبیل و هم سوختی برای اجاق گاز‌، روشن کردن فندک و پیک‌نیک و اتومبیل... حالا فکر کنید از تمام انواع این اقلام مثلا همین گاز یک توقع مشترک داشته باشیم.

یعنی از گاز مایع توقع داشته باشیم علاوه بر روشن کردن اجاق گاز و بخاری و فندک‌، سوخت مناسبی برای اتومبیل ما باشد. کاری که متاسفانه بعضی از افراد انجام داد ند برخی از مالکان خودروهای گازسوز با تکیه به استدلال‌هایی که مورد تایید خودشان بوده از گاز مایع و بدتر از آن نصب سیلندر گاز مایع روی اتومبیل‌هایشان استفاده کرده و سوخت جدیدی را به لیست سوخت‌های وسایل نقلیه افزوده بودند.

 گرچه ابتکار و ابداع روشی نو خوب است‌، اما محاسن این ابداع تنها انفجار و آتش گرفتن تعداد قابل‌توجهی اتومبیل و مصدوم‌شدن رانندگان و سرنشینان آن‌ها بوده است. بنابراین توصیه می‌کنیم پیش از اجرای هر ابتکاری کمی ‌درباره پیامدهای آن تامل و تفکر کنید.

استفاده از گاز مایع برای خودرو ممنوع!
اتومبیل‌های گازسوز در حال حاضر با 2نوع سوخت تغذیه می‌شوند. علاوه بر گازCNG که گاز رایج برای سوخت خودروهاست‌، مدتی است که برخی از مالکان خودروهای گازسوز از گاز مایع برای سوخت اتومبیل‌هایشان استفاده می‌کنند. برخی نیز پا را فراتر گذاشته و سیلندر گاز را به جای پمپ سوخت گاز نصب کرده و به خیال خود صرفه‌جویی در هزینه و وقت‌شان می‌کنند.

از آن‌جایی که بیراهه رفتن هیچ‌گاه نتیجه‌ای جز پشیمانی نداشته است‌، استفاده از گاز مایع برای خودروها نیز باعث ایجاد حوادثی شده که بازهم توجه مسئولان سازمان آتش‌نشانی را به خود جلب کرده است. قطعا افرادی که گاز مایع را به خاطر دسترسی آسان و ارزان‌قیمت‌بودن استفاده می‌کنند‌، از خطرات این اقدام بی‌خبرند.

 اگر آن‌ها نیز از سرنوشت آسیب‌دیدگان حوادث انفجار و آتش‌سوزی ناشی از این اقدام باخبر باشند‌، قطعا جان خود و دیگران را به خطر نخواهند انداخت. بد نیست بدانید سازمان آتش‌نشانی علاوه بر توصیه‌، قرار است با متخلفان برخورد جدی هم داشته باشد. بنابراین اگر جان خود و خانواده‌تان را دوست دارید، قید چندریال کم و زیاد و مدتی معطلی را بزنید و از گاز استاندارد خودرو استفاده کنید.

تفاوت‌های پخت‌و‌پز غذا و سوخت‌و‌ساز خودرو
دفتر تحقیق معاونت حفاظت و پیشگیری سازمان آتش‌نشانی تهران نیز در مورد پیامدها و خطرات ناشی از استفاده از سیلندرهای گاز مایع قابل حمل 11کیلویی برای سوخت خودرو هشدار جدی داده است. جالب است بدانید استفاده از سیلندرهای گاز مایع از زمانی آغاز شد که با اجرای طرح هوشمند سوخت در کشور عرضه سوخت گاز مایع(LPG) به خودروهای شخصی قطع و این نوع سوخت فقط برای خودروهای عمومی ‌مانند تاکسی‌ها قابل عرضه شد.

در این میان مالکان برخی خودروهای پرمصرف داخلی و خارجی با صرف هزینه‌هایی اقدام به نصب کیت گاز مایع روی خودرو خود کرده‌ اما با مشکلاتی مواجه ‌شدند. عده‌ای نیز به فکر راهکارهای غیراصولی و ناایمن ‌افتادند و از سیلندرهای گاز مایع قابل حمل 11کیلویی که برای پخت و پز و بعضی مصارف صنعتی است، استفاده می‌کنند،

اما بد نیست بدانید که این اقدام نه تنها میزان مصرف سوخت مایع را کاهش نمی‌دهد بلکه خطر را تشدید می‌کند که ناشی از فقدان ملاحظات و پیش‌بینی‌های ایمنی است. لذا شاهد افزایش حوادث و آتش‌سوزی در این‌گونه وسایل هستیم. علل مختلفی که می‌تواند باعث بروز این نوع حوادث شود را دفتر تحقیق معاونت حفاظت و پیشگیری شناسایی کرده است.

تاکسی‌های فرسوده‌، اولین متقاضیان گاز مایع
انجام نشدن بازدید و تست‌های ایمنی و سلامت دوره‌ای از خودروها با کیت گاز مایع پس از قطع عرضه سوخت به آن‌ها در جایگاه‌های سوخت گاز مایع، کنترل و نظارت نداشتن شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی بر چگونگی نصب و راه‌اندازی کیت گاز مایع روی خودروها، نصب و راه‌اندازی کیت گاز مایع روی خودروها به دست اشخاص بدون صلاحیت و دانش فنی،

منطبق نبودن وضعیت استقرار سیلندرهای گاز 11کیلویی که باید به صورت ایستاده و عمودی قرار گیرند با سیلندرهای گاز مایع خودرو که باید وضعیتی افقی و خوابیده در صندوق‌عقب داشته باشد، فقدان شلنگ و اتصال مناسب و ایمن و استفاده از شلنگ و اتصالات ناایمن و ناسازگار با کیت گاز مایع، بروز نشتی گاز از اتصالات و ایجاد خطر در این سامانه به دلیل هر بار باز و بسته کردن سیلندر 11کیلویی در صورتی که در سامانه کیت گاز مایع سیلندر همیشه ثابت و در محل خود محکم مهار شده است؛از جمله دلایلی است که باعث شده تا استفاده از سیلندرهای گاز مایع باعث ایجاد خطر شود. از آن‌جایی که اغلب حادثه‌دیدگان و متخلفان‌، مالکان تاکسی‌های فرسوده بودند قطعا بررسی این اطلاعات توسط نهادهای مرتبط نیز مشکل‌گشا خواهد بود.

یک اشتباه و هزار و یک نوع خطر
حوادث مربوط به استفاده از سیلندرهای گازمایع دلایل دیگری هم دارد. به طور مثال در سامانه کیت گاز مایع در صورت نشتی و تخلیه فشار از سامانه ایمنی آن، گاز از طریق شلنگ تهویه (Vent) به خارج از محیط صندوق‌عقب خودرو هدایت  می‌شود، اما هنگام استفاده از گازمایع 11کیلویی این گازها در فضای صندوق انباشته می‌شود و ایجاد خطر می‌کند.

نظر به این‌که سیلندر گاز مایع 11کیلویی برای مصارف خاص طراحی شده در صورت بروز نشتی از شیر یا بدنه آن‌ها می‌توان سریع آن‌ها را به محیط باز و امن منتقل کرد، اما هنگام استفاده در خودرو این امکان فراهم نیست و خطرآفرین خواهد بود. در روش سوخت‌گیری در جایگاه‌های سوخت گاز مایع همه مراحل تحت نظارت و کنترل است

و در صورت مشاهده موارد ناایمن در سامانه گاز مایع خودروها از عرضه سوخت به آن جلوگیری می‌شود که این نظارت و کنترل در روش کاربرد سیلندر گاز مایع صورت نمی‌گیرد. رعایت نکردن موارد ایمنی در جابه‌جایی، نصب، وضعیت استقرار سیلندر و نحوه بهره‌برداری، ضریب ناایمنی را هنگام استفاده از سیلندر 11کیلویی به مراتب افزایش داده است. بروز سریع و آسان نشتی گاز مایع 11کیلویی هنگام تصادفات هر چند که در مقیاس کوچک باشند و فقدان شیر قطع‌کن خودکار در سامانه گاز مایع 11کیلویی بر روی سیلندر و در نتیجه افزایش ضریب بروز خطر و ناایمنی از دیگر موارد هستند.

همشهری زندگی

کد خبر 91583

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار صنعت و تجارت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز