مشهد – رضا افشار ،خبرنگار همشهری: مدیر گازرسانی شرکت ملی گاز ایران گفت: توسعه میدان‌های مشترک که هدف منطقه پارس جنوبی قرار گرفته، می‌تواند در شمال شرق کشور در میدان گازی تازه کشف شده نیز تحقق یابد.

کشکولی در مراسم افتتاح نمایشگاه فناوری گاز، نفت  و پتروشیمی در مشهد  با اشاره به کشف میدان گازی جدید در90 کیلومتری مشهد اظهار داشت: در مجموع در کشور پتانسیل‌های بسیاری برای تولید وجود دارد و از ذخایر کشف شده جدید باید در جهت خودکفایی از واردات گاز پیش برویم.

وی  با ذکر شهر‌های پرمصرف کشور در زمینه گازتصریح کرد: استان تهران با مصرف
یک پنجم گاز کشور، اصفهان، خوزستان و پس از آن استان خراسان به‌ترتیب استان‌های
پر مصرف گاز در کشورهستند و بیشترین مصرف آنها معطوف به نیمه‌دوم سال است و رقم‌های بالای 400 میلیون متر‌مکعب در روز را دارند که به راحتی می‌توان 10 درصد آن را صرفه‌جویی و ذخیره کرد.

وی افزود: در بخش‌های مختلف می‌توان الگوی مصرف را رعایت کرد و از بخش‌های  بالا‌دستی شروع و راهکار‌های مختلفی را برای مصرف‌کنندگان پیاده کرد.

وی همچنین گفت: امسال بحث خاصی برای افزایش گاز وجود ندارد اما همان موضوع طرح تحول اقتصادی هنوز پا‌برجاست.کشکولی تصریح کرد: ما طرحی به عنوان افزایش جرایم مشترکین پر‌مصرف گاز و صرفه‌جویی بیشتر آنها داریم، چرا که سال گذشته تنها 8 درصد از مشترکین بیش از 30 درصد گاز خانگی را مصرف کردند.

وی با اشاره به اینکه این طرح برای دهک هشتم به بالا که پرمصرف هستند لازم‌الاجرا می‌شود، گفت: با صرفه‌جویی حداقل 10 درصد از گاز کشور، در زمستان می‌توان به ظرفیت تنها 2 مرحله پالایشگاه و به میزان 40 میلیون لیتر صرفه‌جویی داشته باشیم.

وی همچنین با اشاره به مصرف بالای گاز نیروگاه‌های کشور افزود: دولت برای رعایت مصرف انرژی، وزارت نیرو را موظف کرده است تا در مدت 5 سال بازده  نیروگاه‌ها  را افزایش  داده و هدر‌روی انرژی آنها  راکاهش دهد که در هر دو حالت اعداد و ارقام مشخص شده است.

مدیر گاز‌رسانی شرکت ملی گاز ایران اضافه کرد: اکنون باید وزارت نیرو به سوی تجهیز نیروگاه‌ها به سیکل ترکیبی پیش برود و هر‌چه زود‌تر از طرح‌های بازیافت انرژی و c.h.p استفاده کند.

دومین نمایشگاه فناوری گاز، نفت و پتروشیمی تا 11 مهر پذیرای علاقه‌مندان و متخصصین در محل دائمی نمایشگاه بین‌المللی مشهد بود و همایش‌های تخصصی پیرامون حفاری افقی، مدیریت انرژی، حذف ترکیبات آروماتیک از گاز‌ها، تصفیه پساب‌های هیدروکربنی پالایشگاه‌ها، شبیه‌سازی استاتیکی و دینامیکی خط لوله و تحلیل خط لوله انتقال گاز در عملیات انتقال از جمله برنامه‌های جانبی این نمایشگاه بود.

کد خبر 91984

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز