جمعه ۲۷ شهریور ۱۳۸۸ - ۱۱:۲۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: نماز آخرین جمعه ماه مبارک رمضان، مصادف با روز قدس، به امامت حجت‌الاسلام سید احمد خاتمی در دانشگاه تهران برگزار شد.

به گزارش واحد مرکزی خبر، حجت الاسلام و المسلمین سیداحمد خاتمی در آغاز خطبه دوم نماز جمعه تهران با اشاره به روایتی از امام محمد باقر (ع) درباره فضیلت ماه مبارک رمضان، بر استفاده هر چه بیشتر از زمان باقیمانده از این ماه مبارک تأکید کرد. 
    
امام جمعه موقت تهران در ادامه، شهادت عالم فرهیخته کردستان و عضو مجلس خبرگان رهبری را به مردم کردستان و خانواده این شهید تسلیت گفت.

خطیب جمعه تهران افزود: ما از نزدیک شاهد حسن سلوک این عالم فرهیخته بودیم و وی بی نهایت شیفته اهل بیت (ع) به ویژه حضرت صدیقه طاهره (س)، خدمتگزار مردم کردستان و از جانبداران جدی نظام اسلامی بود.

حجت الاسلام و المسلمین خاتمی گفت: این شهادت و دیگر شهادت‌ها و حوادثی که در هفته گذشته در کردستان اتفاق افتاد می‌طلبد که مقامات امنیتی - اطلاعاتی کشور با سرعت هر چه تمام‌تر این تروریست‌ها را شناسایی کنند و این جنایتکاران را هر چه زودتر به سزای اعمال ننگینشان برسانند.

خطیب جمعه تهران با اشاره به در پیش بودن هفته دفاع مقدس افزود: هفته دفاع مقدس برگی زرین از کتاب پرافتخار نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران است.

وی گفت: در دویست سال اخیر هر گاه درگیری میان ایران و کشوری دیگر پیش می‌آمد کشورهای دیگر بودند که باج و امتیاز می‌گرفتند و تنها در دوران هشت ساله دفاع مقدس بود که بدون از دست دادن حتی یک وجب از خاک میهن اسلامی، ملت ایران دشمن را ذلیلانه و زبونانه از کشور راند.

حجت الاسلام و المسلمین خاتمی هفته دفاع مقدس را حاوی پیام‌هایی بسیار الهام گرفتنی و ابدی دانست و افزود: نخستین پیام آن اینکه ملتی که همراه امامش در صحنه باشد، شکست ناپذیر است.

وی گفت: صدام سه روز قبل از آغاز جنگ در مصاحبه‌ای اعلام کرده بود که ادامه مصاحبه سه روز بعد در تهران برگزار می‌شود اما ملت بزرگ ایران هشت سال ایستادگی کرد و نه در مقابل صدام بلکه با دنیای استکبار جنگید و سرانجام این صدام معدوم بود که دست‌های ذلت و تسلیم در برابر ملت بزرگ ایران بلند کرد.

امام جمعه موقت تهران افزود: دومین پیام دفاع مقدس این است که فرهنگ جهاد و شهادت، فرهنگی تأثیرگذار و قیمتی و سرمایه‌ای نفیس است که هشت سال جنگ تحمیلی را اداره کرد.

خطیب جمعه تهران گفت: فرهنگ عشق به خدا، فرهنگ ایثار و فرهنگ دفاع از دین، فرهنگ جهاد است که نقطه مقابل آن فرهنگ دنیاپرستی و اشرافی گری و فرهنگ پایبندی به زخارف بی ارزش دنیوی است. وی تأکید کرد: ما باید پاسدار فرهنگ شهادت باشیم.

امام جمعه موقت تهران در ادامه خطبه دوم نماز جمعه، ولایت مداری را پیام سوم دفاع مقدس دانست و گفت: همه می‌دانند که هشت سال دفاع مقدس با تدابیر الهی امام راحل اداره شد و امام خمینی در عمل نشان دادند ولایت فقیه توان مدیریت بحران را دارد.

سید احمد خاتمی با اشاره به تاکید امام خمینی (ره) مبنی بر اینکه پشتیبان ولایت فقیه باشید تا به مملکت آسیبی نرسد، افزود: همین موضوع باعث شد که دشمنان نتوانند به ایران اسلامی آسیب برسانند.

وی اضافه کرد: جنگ در تمام دنیا بحران است اما امام خمینی (ره) از این بحران به عنوان فرصت استفاده و تحولی عمیق در جامعه ایجاد کرد.

عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه همه موظفیم هفته دفاع مقدس را گرامی بداریم، این هفته را هفته جهاد و شهادت دانست و گفت: اعتماد به نفس، تفکر بسیجی، تحکیم وحدت و دهها پیام دیگر از دستاوردهای دوران دفاع مقدس است.

وی با اشاره به هفته بازگشایی مدارس، دانشگاهها و حوزه‌های علمیه، بهار پژوهش را تبریک گفت و یادآوری دو نکته را ضروری دانست.

خطیب جمعه تهران با تاکید بر اینکه آموزش در کنار تهذیب نفس موثر و مفید است اظهار داشت: آموزش منهای اخلاق و تهذیب نفس، مانند دادن تیغ به دست زنگی مست است.

وی افزود: امیدوارم مسئولان فرهنگی این هر سه نهاد به این موضوع توجه ویژه داشته باشند.

امام جمعه موقت تهران با بیان اینکه آموزش و پژوهش در فضای آرام شکل می گیرد نه در فضای متشنج اضافه کرد: نهضت نرم افزاری در این فضا رشد می کند و مسئولان مراکز فرهنگی به این موضوع توجه داشته باشند که دشمنان در پی متشنج کردن جو هستند تا علم و دانش در این کشور شکل نگیرد و آنانی که در این مسیر گام بردارند به علم و دانش و انقلاب اسلامی خیانت کرده اند.

وی با تاکید بر اینکه مدارس، دانشگاهها و حوزه ها نیاز به تحول همه جانبه دارند، گفت: در این عرصه مقام معظم رهبری بهترین رهنمودهای کاربردی را ارائه کرده بودند که عمل به آن موجب تحول عمیق فرهنگی خواهد شد.

حجت الاسلام والمسلمین خاتمی اضافه کرد: مقام معظم رهبری در خطبه عمیق خود در هفته گذشته نقشه راه نظام اسلامی را مشخص کردند و افزودند مخالفت ها و اعتراض ها در چارچوب نظام اسلامی برابر اصول 24 ، 26 و 27 قانون اساسی، آزاد است.

وی افزود: نظام مقتدر اسلامی ایران بیمی از آرای مخالف ندارد و در نظام اسلامی دگراندیشی جرم نیست و در قانون اساسی نیز بر آزادی فعالیت مذاهب و ادیان الهی تاکید شده است.

عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: مخالفت‌ها در چارچوب نظام، قابل تحمل است اما اگر افرادی بخواهند اساس نظام اسلامی را هدف قرار دهند نظام اسلامی قاطعانه و مقتدرانه از خود دفاع خواهد کرد.

امام جمعه موقت تهران در ادامه گفت: در کلامی که مولا امیرالمومنین (ع) درخصوص خوارج فرمودند، علی (ع) سه جمله گفته‌اند.

خاتمی افزود: اول اینکه اگر خوارج نهروان کاری به کار ما نداشته باشند ما هم کاری به آنها نداریم و می توانند زندگی شان را بکنند، دوم اینکه اگر اهل بحث و مناظره و حساب باشند با آنها مناظره می کنیم و سوم اینکه اگر بخواهند افساد کنند با آنها می جنگیم؛ این سیره علوی از مصادیق بارز افسادبراندازی است.

وی تصریح کرد: هیچ نظامی در برابر براندازان سکوت پیشه نمی کند، نظام مقدس جمهوری اسلامی هم همین طور است.

خطیب جمعه تهران در ادامه گفت: هیچ کسی تردید ندارد که وحدت، ضرورتی برای همیشه جامعه اسلامی ماست، قرآن و روایات ائمه اطهار (ع) در این خصوص عمیق ترین مطالب را دارند و بیشترین تاکیدهای امام راحل عظیم الشان و مقام معظم رهبری تاکنون در عرصه اجتماعی حول محور وحدت بوده و از بدیهیات است که تفرقه باعث آسیب دیدن جامعه می شود.

حجت الاسلام و المسلمین خاتمی اضافه کرد: دلسوزان هم پیوسته دم از وحدت می‌زنند و این دم زدن مقدس است ولی حرف این است که وحدت در کدام چارچوب.

وی افزود: وحدت در چارچوب نظام مقدس اسلامی تعریف شده است، حول محور قانون اساسی است که از برجسته ترین اصولش اصل اسلام و ولایت فقیه است؛‌ وحدت حول محور راه نورانی امام عظیم الشأنمان است، وحدت حول محور سیاست‌های کلی نظام اسلامی است.

امام جمعه موقت تهران گفت: این وحدت است که مورد قبول ماست نه وحدتی که هر کس با سلیقه خودش جوری تعریف می‌کند و ما معتقدیم تنها راه حل اختلافاتی که گاهی در جامعه گفته می شود، تنها تمکین از قانون و التزام عملی به ولایت فقیه است.

وی با اشاره به اینکه تریبون نماز جمعه تریبون این وحدت است تصریح کرد: تریبون نماز جمعه تریبون اخلاق و روشنگری‌های سیاسی است؛ تریبونی که سی سال در این عرصه ادای وظیفه کرده است، می‌کند و خواهد کرد.

خطیب جمعه تهران اضافه کرد: اصلاً قداست این تریبون به این است که از اخلاق و تقوا دم بزند، بیایند مسائل سیاسی را برای مردم روشن کنند و مسائل را در حقیقت مطرح کنند.

وی گفت: کسانی که این روشنگری‌ها را برنمی‌تابند در یکی دو ماه گذشته تریبون های نماز جمعه را مورد هجمه قرار داده اند تا این روشنگری‌ها را تعطیل کنند ولی آنها بدانند به فضل خدا این روشنگری‌ها تعطیل نخواهد شد.

حجت الاسلام والمسلمین خاتمی در حطبه نخست نماز نیز گفت: امام (ره) با اعلام جمعه آخر ماه مبارک رمضان به عنوان روز جهانی قدس مسئله فلسطین را از انزوا درآوردند مسئله ای که مستکبران در پی آن بودند آن را مسئله‌ای عربی مطرح کنند.

امام جمعه موقت تهران افزود: امام (ره) این مسئله را به عنوان مسئله‌ای اسلامی مطرح و تقابل صهیونیست‌ها با فلسطینی ها را تقابل با اسلام معرفی کردند و این گام بلندی بود تا ملت فلسطین از انزوا در بیاید.

وی گفت: امام خمینی (ره) دو راهپیمایی ملی و سراسری برای ملت ایران اعلام کردند یکی راهپیمایی 22 بهمن سالگرد انقلاب اسلامی و دیگری راهپیمایی سراسری روز جهانی قدس بود که گویای اهتمام نظام اسلامی به مسئله فلسطین و قدس شریف است که نشان می دهد نظام ما به این مسئله بین‌المللی اسلامی بها میدهد.

حجت الاسلام خاتمی افزود: حضور در راهپیمایی روز قدس طبق آیات قرآن به مثابه عمل صالح است.

وی گفت: صهیونیست ها تمام تلاش خود را بکار بردند و می برند که راهپیمایی روز قدس با شکوه برگزار نشود اما به کوری چشم آنان این راهپیمایی هر سال باشکوه تر از سال های گذشته در ایران و سراسر جهان برگزار می‌شود.

وی گفت: حمایت نظام اسلامی و حمایت امام راحلمان (ره) از قدس شریف و فلسطین مظلوم دو مبنای دینی دارد و مسئله سیاسی تنها نیست بلکه مسئله دینی است.

حجت الاسلام والمسلمین خاتمی افزود: مبنای اولش آن است که قرآن کریم مجموعه جهان اسلام را امت واحد می‌داند و این بینش ماست که جهان اسلام یک مجموعه و یک پیکر است.

وی گفت: در قانون اساسی در اصل یازدهم به این مطلب تصریح شده است که مجموعه جهان اسلام یک امت واحدند.

امام جمعه موقت تهران افزود: مبنای دوم ما در عرصه حمایت این است که مکتب ما مکتب حمایت از مظلوم است و خدایی که این مکتب را معرفی می‌کند خدای ظالم ستیز است.

وی گفت: مکتب اهل بیت (ع) امامی را به جهانیان معرفی می‌کند که آن امام سوگند یاد می کند من حامی مظلومان هستم و داد مظلوم را می‌ستانم.

امام جمعه موقت تهران افزود: امیرالمومنین (ع) وقتی ظلمی را می‌شنود فارغ از هر اعتقاد و ملیتی آنقدر ناراحت می‌شود که می‌گوید جا دارد یک مسلمان از این داغ بمیرد.

حجت الاسلام خاتمی اضافه کرد: این دو مبنا ما را به این راهپیمایی آورده و نظام اسلامی ما را در حمایت از قدس شریف و مظلومان فلسطین قرار داده است مظلومانی که در نیم قرن اخیر مظلومیتی که بر آنان رفته در تاریخ بی‌سابقه است.

وی گفت: جلادان صهیونیست کارشان کشتن زنان و کودکان بی دفاع، نسل کشی با سلاح کشتار جمعی و کشتار زندانیان و فروش و قاچاق اعضای بدن مظلومان فلسطینی است.

امام جمعه موقت تهران گفت: این وضعی است که آنان در این پنجاه سال داشتند و روز به روز هم به این مظلومیت آنها اضافه می‌شود.

وی افزود: در ماههای اخیر از سه ناحیه این مظلومیت تشدید شد ناحیه اول از خیانت برخی از سران کشورهای عربی.

حجت الاسلام خاتمی گفت: بعد از یک سال از حادثه غزه هنوز غزه در محاصره است و نمی گذارند به آنان دارو برسد و برای ساختن خانه شان نمی گذارند مصالح برسد و در این مظلومیت سران خائن کشورهای عربی دخیل هستند.

وی افزود: ناحیه دوم؛‌ از سوی دیگر به مردم فلسطین فشار می‌آورند یا از گرسنگی بمیرند یا طرح سازش چهار جانبه آمریکا، اروپا، روسیه و سازمان ملل با همکاری کشورهای خائن عربی را بپذیرند.

امام جمعه موقت تهران گفت: ناحیه سوم؛‌ طرح خائنانه اوباماست که به مراتب از طرح‌های کمپ دیوید، اسلو، ‌مادرید و شرم الشیخ خائنانه‌تر است.

وی افزود: بر اساس این طرح ده ماده‌ای پنج میلیون فلسطینی هر جا که هستند باید همانجا بمانند و این به معنای آوارگی دائم یک نسل است و در این طرح قدس تحت سلطه صهیونیست‌ها باقی می‌ماند.

امام جمعه موقت تهران گفت: رژیم صهیونیستی اعلام کرد در صورتی شهرک سازی‌ها را متوقف می‌کند که رژیم های عربی رو به سازش بیاورند و روابطشان را عادی سازی کنند.

وی افزود: بعد از همه اینها در سال 2011 یک کشور فلسطینی تشکیل شود کشوری که به همه چیز می‌ماند جز یک کشور، کشوری که نیروی زمینی و هوایی ندارد و نمی‌تواند یک قرارداد با کشور دیگر امضاء کند این کشور یعنی ایالاتی از ایالات‌های اسرائیل و چند روز دیگر می‌خواهند در نیویورک این طرح را رسما اعلام کنند.

امام جمعه موقت تهران افزود: این خیانت به آرمان قدس و آرمان فلسطین است و هر کشور عربی که از این طرح حمایت کند از خائنان بزرگ آرمان فلسطین خواهد بود.

وی گفت: راه حل مشکل فلسطین فقط طرح نظام جمهوری اسلامی ایران است و هر فلسطینی یک رأی و همه مردم فلسطین پای صندوق‌های رأی بیایند و نظام سیاسی خود را خودشان انتخاب کنند و هر نظامی که از رأی مردم فلسطین برآمد آن نظام مردمی است.

حجت الاسلام و المسلمین خاتمی افزود: مبانی ما در حمایت از فلسطین و قدس شریف این دو مبناست نخست آنکه؛ جهان اسلام یک مجموعه هستند و دوم این که ما حامی مظلوم بوده ایم و هستیم و به فضل خدا خواهیم بود.

کد خبر 90720

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز