دوشنبه ۱۶ شهریور ۱۳۸۸ - ۰۵:۴۳
۰ نفر

گروه ورزشی: پرتغال و فرانسه که برای افزایش شانس صعودشان به جام‌جهانی به پیروزی نیاز داشتند، در بازی‌های شنبه‌شب نتوانستند به نتیجه‌ای بهتر از تساوی برسند تا خطر حذف را حتی بیش از گذشته احساس کنند.

 این در حالی است که سایر مدعیان اروپایی مانند اسپانیا و ایتالیا پیروز شدند و حالا در یک‌قدمی آفریقای جنوبی قرار دارند.

پرتغال با تمام قوا به کپنهاگ رفته بود تا دانمارک، صدرنشین گروه یک را شکست دهد و ناکامی بازی رفت را جبران کند، ولی با وجود برتری قابل توجهش در نهایت به تساوی یک‌بر یک رسید.

سیمائو و رونالدو در نیمه اول موقعیت‌های بسیار خوبی را از دست دادند تا اینکه بنتنر، مهاجم آرسنال در دقیقه 42 برخلاف جریان بازی دانمارک را پیش انداخت. پرتغال در نیمه دوم هم بازی را کاملا در اختیار داشت و سرانجام در دقیقه 86 توسط لیدسون، مهاجم برزیلی‌الاصلش که در ابتدای نیمه دوم به زمین آمده بود، به گل تساوی رسید. پرتغال در زمان کوتاه باقیمانده هم چند فرصت عالی را از دست داد. در دیگر بازی این گروه، سوئد با گل دقیقه 94 زلاتان توانست در خانه مجارستان، تیم دوم گروه به پیروزی برسد و جای پرتغال در رده سوم را بگیرد.

در‌حال حاضر دانمارک، مجارستان، سوئد و پرتغال با هفت بازی و به ترتیب 17، 13، 12 و 10 امتیاز در رده‌های اول تا چهارم گروه هستند و در حالی که دانمارک شانس زیادی برای سرگروهی دارد، ‌سه بازی باقیمانده می‌تواند وضعیت تیم دوم گروه را مشخص کند.
 پرتغال در ادامه بازی‌های سرنوشت‌سازش، چهارشنبه شب میهمان مجارستان است و به هیچ وجه حق اشتباه ندارد. این در حالی است که سوئد در یک بازی آسان، میهمان مالت تیم آخر جدول است و دانمارک به خانه آلبانی می‌رود.

کارلوس کروش که تیمش در این بازی برتری محسوسی نسبت به دانمارک داشت، گفت که تیمش شایسته پیروزی بود:‌ «پرتغال خیلی خوب بازی کرد، بازیکنان تمرکز بالایی داشتند،‌ ما در جریان بازی بهتر شدیم و کنترل آن را در اختیار داشتیم، ولی یک بار دیگر تیمی که بهتر بود به شایستگی‌اش نرسید. تنها یک تیم،  شایسته پیروزی بود. ما در تمام کنندگی خوب نبودیم و گاهی مقابل دروازه خالی هم نمی‌توانستیم گلزنی کنیم.»

 کروش اما با وجود وضعیت پیچیده پرتغال هنوز ناامید نشده است: «باید سرمان را بالا بگیریم و باور داشته باشیم. بازی هنوز تمام نشده و تا زمانی که شانس داریم باید امیدوار باشیم.»

فرانسه، ناامید از سرگروهی

فرانسه در استاددوفرانس و با وجود حمایت تماشاگرانش نتوانست رومانی را شکست دهد. پس از اینکه موقعیت‌های خوب فرانسه در نیمه اول بی‌نتیجه ماند، تیری آنری در دقیقه 48 سرانجام توانست دروازه میهمان را باز کند. ولی تنها هفت دقیقه بعد اسکوده، مدافع فرانسه روی تنها موقعیت رومانی به اشتباه دروازه خودی را باز کرد تا این تیم به تساوی یک‌بر یک رضایت بدهد. فرانسه با این نتیجه 14 امتیازی شد و با 4 امتیاز اختلاف نسبت به صربستان در رده دوم قرار گرفت. بدین‌ترتیب حتی پیروزی فرانسه در بازی چهارشنبه شب در بلگراد که کار دشواری به نظر می‌رسد هم ممکن است برای سرگروهی این تیم کافی نباشد و مردان دومنک برای کسب سهمیه آفریقای جنوبی مجبور به بازی در پلی‌آف شوند.

سرمربی فرانسه که یک بار دیگر شاهد سوت‌های اعتراض‌آمیز هواداران علیه تیمش در پایان بازی بود، درباره عملکرد شاگردانش گفت: «وقتی چنین بازی انجام می‌دهیم، موقعیت‌های زیادی خلق می‌کنیم و نمی‌توانیم نتیجه بگیریم، بیشتر ناراحت می‌شوم تا نا امید. نتیجه ناامیدکننده است، ولی سرنوشت صعود در پایان مشخص می‌شود، نه در این بازی. هدف صعود است، مهم نیست که از چه راهی برسیم. من عادت ندارم تسلیم شوم.»
اسپانیا در یک قدمی صعود اسپانیا با برد خیره‌کننده 5 بر صفر مقابل بلژیک، هفتمین برد متوالی‌اش در مرحله مقدماتی
جام جهانی را جشن گرفت.

داوید سیلوا و داوید ویا، ستارگان والنسیا هر کدام دو گل زدند و جرارد پیکه، مدافع بارسا هم زننده گل دیگر اسپانیا بود. داوید ویا هر چند در نیمه اول یک پنالتی را از دست داد ولی توانست تعداد گل‌هایش در 51 بازی ملی را به 33 گل برساند و فاصله کمی تا رکورد 44 گل زده رائول، مهاجم رئال مادرید دارد. بوسنی، تیم دوم گروه هم توانست در خاک ارمنستان به پیروزی 2 بر صفر برسد تا فاصله 6 امتیازی‌اش با اسپانیا را حفظ کند. با این وجود قهرمان اروپا در صورت پیروزی در بازی خانگی چهارشنبه مقابل استونی و ناکامی بوسنی در شکست ترکیه، می‌تواند صعود به جام‌جهانی 2010 را جشن بگیرد. دل بوسکه در مورد شرایط تیمش می‌گوید: «این بدشانسی است که هنوز نتوانسته‌ایم صعود کنیم. شاید مجبور شویم تا بازی مقابل ارمنستان منتظر بمانیم.»

در دیگر بازی گروه 5، ترکیه، استونی را با نتیجه 4 بر 2 شکست داد تا 11 امتیازی شود و فاصله 4 امتیازی‌اش با بوسنی را حفظ کند. ترکیه چهارشنبه شب در بازی حساسی میهمان بوسنی است و اگر پیروز نشود، شانس کسب رتبه دومی را هم از دست می‌دهد.

موقعیت خوب سوئیس و اسلواکی

در گروه 2، سوئیس توانست در نبرد سرگروهی، یونان را با دو گل شکست دهد تا به تنهایی صدرنشین شود. در گروه 3، هر چند اسلواکی در خانه مقابل جمهوری چک به تساوی 2 بر 2 رسید ولی به لطف تساوی یک بر یک لهستان و ایرلند شمالی، صدرنشینی‌اش را حفظ کرد. چک اما با این تساوی، حتی برای ایستادن روی سکوی دوم هم امید زیادی ندارد. در گروه 4، روسیه با پیروزی 3 بر صفر مقابل لیختن اشتاین به یک امتیازی آلمان رسید و بدین‌ترتیب بازی ماه آینده دو تیم در مسکو می‌تواند سرنوشت‌ساز باشد. در گروه 8، ایتالیا با دو گل به خودی کالادزه، مدافع میلان در خاک گرجستان به پیروزی رسید تا صدرنشینی را حفظ کند.

ایرلند هم با پیروزی 2 بر یک در زمین قبرس، همچنان در تعقیب ایتالیاست. سرانجام در گروه نهم، اسکاتلند با پیروزی 2 بر صفر مقابل مقدونیه در رده دوم ایستاد. در این گروه سرگروهی هلند قطعی شده است.

کد خبر 89771

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز