یکشنبه ۱۵ شهریور ۱۳۸۸ - ۱۸:۱۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: پژوهشگران می‌گویند کشف پادتن‌های (آنتی‌بادی‌های) دستگاه ایمنی که به ویروس ایدز حمله می‌کنند، ‌ممکن است نهایتا به یافتن راهی برای ساختن واکسنی بدل شود که می‌تواند افراد را در مقابل این عفونت مرگبار محافظت کند

به گزراش خبرگزاری رویترز پژوهشگران آمریکایی از تکنولوژی جدیدی استفاده کردند تا نمونه‌های خونی 1800 نفر مبتلا به ویروس ایدز را مورد بررسی قرار دهند و دو آنتی‌بادی یافتند که می‌توانستند این ویروس را خنثی کند.

این دانشمندان در جورنال Science گزارش کردند که بخش جدیدی از ویروس را یافته‌اند که این آنتی‌بادی‌ها به آن حمله می‌کنند، و به این ترتیب راه جدیدی برای طراحی یک واکسن گشوده می‌شود.

 دنیس بارتون از موسسه از موسسه پژوهشی اسکریپز در لایولا در کالیفرنیا که سرپرست این پژوهش بود، گفت:‌‌ "اکننون ممکن احتمال بیشتری برای طراحی واکسنی وجود داشته باشد که تولید چنین آنتی‌بادی‌های به این توانایی خنثی‌کنندگی گسترده را ایجاد کند،"

واین کوف از ابتکار بین‌المللی واکسن ایدز، یا IAVI که حامی این بررسی بود، گفت: "این یافته‌ها به خودی خود پیشرفت هیجان‌انگیزی به سوی هدف ایجاد یک واکسن موثر ایدز محسوب می‌شوند، زیر اکنون ما یک هدف جدید، بالقوه بهتر بر روی HIV پیدا کرده‌ایم که می‌توانیم تلاش‌های‌مان برای طراحی واکسن را بر روی آن متمرکز کنیم."

 از هنگام شروع همه‌گیری جهانی ایدز در دهه 1980، بیش از 25 میلیون نفر در جهان به علت این بیماری درگذشته اند. سازمان جهانی بهداشت تخمین  می‌زند که 33 میلیون نفر در حال حاضر به ویروس این بیماری مبتلا هستند.

 علاجی برای ایدز وجود ندارد، گرچه با مخلوطی از داروها می‌توان ویروس را تحت کنترل نگهداشت. تلاش‌های برای ساختن واکسنی بر ضد این بیمار تقریبا به طور کامل شکست خورده‌اند.

ویروسی جهش‌زا

 بخشی از این عدم موفقیت به این مسئله برمی‌گرد که  ویروس ایدز جهش‌های بسیاری پیدا می‌کند،‌ به طور هر فرد مبتلا دارای یکی از میلیون‌ها نسخه‌ این ویروس آلوده است، و هر کدام از این نسخه‌ها رفتار متفاوتی با دستگاه ایمنی دارند.

 به علاوه، این ویروس، همان سلول‌‌های ایمنی را آلوده می‌کند که قرار است به محافظت از بدن کمک کنند. و اگر حتی یکی از ویروس‌ها از چنگ دستگاه ایمنی بگریزد، می‌تواند عفونتی مادام‌العمر ایجاد کند. و هیچ داروی نمی‌تواند ویروس را ریشه کن کند.

 دکتر ست بارکلی، مدیر IAVI، گفت این یافته‌ها مستقیما به تولید واکسن نخواهد انجامید، بلکه شیوه‌های جدید و بهتر برای طراحی آن را نشان می‌دهد.

 به گفته او 10 درصد بیمارانی که خون‌های‌شان مورد بررسی قرار گرفته است، پاسخ آنتی‌بادی شدیدی به ویروس نشان داده‌اند.

 این امکان وجود داد که از خود آنتی‌بادی‌ها به آن وسیله ای درمانی استفاده کرد- مانند گاماگلبولین‌هایی که برای درمان ویروس هپاتیت به کار می‌روند. اما به گفته برکلی هدف نهایی این است که آنتی‌بادی‌های تولید شود که بتواند در قدم اول از آلوده شدن فرد جلوگیری کنند.

 اغلب واکسن‌ها باعث تولید آنتی‌بادی‌هایی در بدن می‌شوند، که عامل مهاجم مانند باکتری یا ویروس را شناسایی می‌کنند و ٱن را مورد حمله قرار می‌دهند.

 دو آنتی‌بادی یافت‌شده، به نام PG9 و PG16، اولین آنتی‌بادی‌های جدید ضد ویروس ایدز هستند که پس از ده سال کشف شده‌اند. آنها ناحیه‌ای از بخش‌‌های میخ‌مانندی که ویروس برای آلوده کردن سلول‌ها استفاده می‌کند، را هدف قرار می‌دهند.

کد خبر 89761

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز