سه‌شنبه ۳۰ آبان ۱۳۸۵ - ۱۸:۲۲
۰ نفر

هلن صدیق بنای: مرکز مطالعات و تحقیقات رسانه‌ای موسسه همشهری فهرستی از 20سایت خارجی و داخلی مرتبط با ارتباطات را به علاقه‌مندان آن معرفی کرده است.

اینترنت

انجمن رسانه ، ارتباطات و مطالعات فرهنگی
این انجمن (MeCCSA ) در سال 1999 تشکیل شد و از موسسات فعال در موضوع رسانه، ارتباطات و مطالعات فرهنگی است. همچنین این موسسه شبکه مطالعات رسانه‌ای زنان را راه‌اندازی و حمایت می‌کند. طی دو سال گذشته موسسات دولتی و سایر موسسات معتبر رسانه‌ای فعالیت انجمن رسانه ، ارتباطات و مطالعات فرهنگی را تایید کرده‌اند.

انجمن روابط عمومی ایران
سایت انجمن روابط عمومی ایران، دارای مطالبی از قبیل فعالیتهای انجمن، تاریخچه، اخبار، مقالات و نشستها و ... است. عناوین برخی از مقالات موجود در سایت عبارتند از: الگوسازی در روابط عمومی، بررسی روابط عمومی دییجتال و نقش آن در بهبود اطلاع رسانی، تحقق روابط عمومی الکترونیک نیازمند اصلاح ساختار روابط عمومی هاست، روابط عمومی در جهان شاهرگ مهم اطلاعاتی و ...  شما می توانید این مقالات را به صورت کامل از روی سایت دریافت کنید.

علاوه براین، مطالب دیگری با عنوان تاریخچه روابط عمومی در ایران بعد از انقلاب، پایه گذار روابط عمومی علمی در ایران، روابط عمومی از نگاه مقام معظم رهبری در سایت وجود دارد. 

انجمن جهانی پژوهش افکار عمومی

وب سایت انجمن جهانی پژوهش افکار عمومی world Association for public opinion Research به نشانی زیر و با اهدافی همچون برقراری و ارتقاء ارتباطات میان افراد و موسسات فعال در زمینه پژوهش علمی کیفی و کیفی بر روی افکار به عقاید و رفتار مردم در کشورهای مختلف ، توسعه و حمایت از کاربرد چنین پژوهشهایی در امور بین المللی و داخلی و حمایت و ارتقاء از پژوهش افکار عمومی در کشورهای مبتنی بر دموکراسی.

عضویت، هیئت مدیره انجمن، شورای علوم اجتماعی بین المللی، نشست های سالانه انجمن، مجله بین المللی پژوهش افکار عمومی، کنفرانسها و سمینارها، آزادی انتشار نشر سنجی، راهنمای نحوه نظرسنجی، معرفی منابعی برای روزنامه نگاران و گروه خبری مخصوص موسسه.
 
 انجمن ارتباطات زنان 
این انجمن Association for Women in communication  مربوط به نقش زنان در ارتباطات است.

رشته های ارتباطاتی که در انجمن ارتباطات زنان مورد بحث قرار می گیرند عبارتند از: روزنامه نگاری ، تلویزیون و تولیدات رادیویی، فیلم، تبلیغات ، روابط عمومی ، بازاریابی ، طراحی گرافیکی ،‌طراحی برنامه های چند رسانه ای و فتوگرافی. سایت این انجمن دارای بخشهایی مانند؛ درباره موسسه ، فواید پیوستن به سایت، رویدادهای انجمن ، فروشگاه انجمن ، دانشجویان و... است.

بخش فروشگاه این سایت گزینه‌هایی با عناوین هدایای انجمن ، فروش کتاب وجود دارد، بیشتر کتابهای موجود این سایت، کتابهایی هستند که بوسیله اعضای موسسه نوشته و چاپ شده اند. خلاصه مطالب کتاب ها و نحوه خرید نیز در سایت موجود است.

مرکز پژوهشهای ارتباطات
وب سایت «ایران و جامعه اطلاعاتی» را مرکز پژوهشهای ارتباطات راه‌اندازی کرده است. مقالات اجلاس جهانی سران درباره جامعه اطلاعاتی که دوره اول آن در ماه  دسامبر 2003 برگزار شد و مباحث پیرامون آن در این سایت موجود است.

تلاش مرکز پژوهش‌های ارتباطات برای طرح دیدگاه اندیشمندان و صاحبنظران حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات و نیز بیان تلاشهای نهادهای دولتی، خصوصی و مدنی در این سایت به جهت آماده سازی کشور برای حضور هرچه جدی‌تر در این اجلاس است.

بخشها و لینکهای موجود در سایت عبارتند از: ایران (اخبار و گزارشها، اسناد و مصوبه‌ها، نشستها و سمینارها و مقالات و نظرات)، اجلاس جامعه اطلاعاتی (تازه‌ها و اسناد و گزارشها)، نشستهای مرتبط (نشست‌های کمیته تدارک و نشستهای منطقه‌ای) و درباره اجلاس جهانی و مرکز پژوهشهای ارتباطات است.

پژوهشگاه فرهنگ هنر و ارتباطات
موسسه پژوهشی فرهنگ، هنر و ارتباطات در سال 1379 به منظور تحقق بخشیدن به اهداف برنامه سوم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی در بخش پژوهشهای علمی ، و به وظایف پژوهشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در پاسخگویی به نیازهای پژوهشی کشور در زمینه مسائل فرهنگی، هنری و ارتباطات با همکاری معاونت پژوهشی و آموزشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تاسیس شد.

بخشها و لینکهای این سایت شامل؛ درباره موسسه، پژوهشکده‌ها، پژوهش‌ها، شوراهای پژوهشی استانها، پژوهش فرهنگی سال ، گزارش فرهنگی کشور، هفته پژوهش ، انتشارات، ضوابط، همایش‌ها و میزگردها ، دفتر یونسکو، فناوری اطلاعات و ... است.

سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی
سایت سازمان فرهنگ، هنر و ارتباطات اسلامی دارای بخشهای متنوعی با عنوان مقاله‌های فرهنگی، منابع مطالعاتی، انتشارات، فهرست کنفرانسها، کتابخانه‌های مرکزی، وب سایت رایزنیهای فرهنگی، آلبوم عکس، انتشار گزینشی اطلاعات و اخبار فعالیتهای سازمان، رایزنیهای فرهنگی و رویدادهای فرهنگی ایران و جهان است.

سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی دو سایت دیگر به اسامی " دانش، پژوهش و نشر بین‌الملل" و سایت " روابط فرهنگی بین‌الملل " دارد که هر یک دارای اطلاعات مفید و قابل توجه  است.

فصلنامه پژوهش و حوزه
این فصلنامه در معاونت پژوهشی مرکز مدیریت حوزه علمیه قم به چاپ می رسد. سایت این فصلنامه متن کامل شماره های پیشین مجله از سال 1379 تا آخرین شماره در خود جای داده است.

عنوان برخی از مطالب شماره آخر عبارتست از: نگرشی به مفهوم طب اسلامی، نگرشی به اخلاق پزشکی نوین، جایگاه اخلاق پزشکی در تحقیقات دانشگاه وحوزه، تحلیل گزاره های پزشکی در اسلام، حیطه های تعامل اسلام و طب، معرفی دانشنامه جامع طب اسلامی، آشنایی با مرکز تحقیقات طب اسلامی امام صادق(ع)، همایش نقش دین در بهداشت روان، همایش سراسری خانواده و مشکلات جنسی و ....

بانک اطلاعات نشریات کشور
نشریات متعددی در کشور به چاپ می‌رسند که عموما به دلایل مختلف برای مخاطبین شناخته شده نیستند. این سایت یک منبع اطلاعاتی از عناوین نشریات موجود کشور برای آگاهی عموم است .

این بانک اطلاعاتی با معرفی عناوین مختلف موجود و بعضا مهجور نشریات در جهت رفع نیازهای محققین و علاقمندان و بستری مناسب برای حضور موثر رسانه ها در صنعت نوپای اطلاع‌رسانی کشوراست.

تاکنون اطلاعات بیش از 1000 نشریه در حال انتشار شامل ؛ شناسنامه نشریه، طرح روی جلد و فهرست مطالب نشریه در این بانک اطلاعاتی موجود است. کاربران می‌توانند با استفاده از فهرست الفبایی، فهرست موضوعی و جستجو به نشریات مورد نظر خود دست یابند.

اداره کل پژوهشهای سیما
بانک اطلاعات اداره کل پژوهش‌های سیما به منظور تأمین نیاز گروه‌های تولیدی اقدام به تأسیس چند سایت کرده است.

سایت " خلاصه آثار" از جمله این سایت ‌هاست که با هدف ارائه ایده به دست‌اندرکاران تولید، مجموعه‌ای از خلاصه ی آثار داستانی بلند و کوتاه، رمان، نمایشنامه و فیلم‌نامه‌های نویسندگان ایرانی و خارجی را با امکان جستجو در زمینه موضوع، قالب، سبک، نویسنده و.... طراحی کرده است.

مرکز رسانه دانشکده حقوق
سایت مرکز رسانه دانشکده حقوق در نیویورک Media Center at New York Law School   دارای اطلاعاتی درباره دوره های دانشگاهی، رویدادهای دانشکده، معرفی لینک های مفید، پروژه های دانشکده و بخش کتابخانه است .

بخش کتابخانه این سایت شامل ؛ مقالات، نمونه‌های واقعی حقوق بین‌المللی ، نمونه های از حقوق آمریکا و قوانین حقوقی آمریکا.

جرم، رسانه، فرهنگ
مجله " جرم، رسانه، فرهنگ" Crime, Media, Culture  توسط انتشارات سیج sage به چاپ رسیده است.

عنوان این نشریه "جرم، جنایت، رسانه " مهمترین مسئله مورد بحث در بین محققانی که برروی آثار جرم ، جنایت و فرهنگ تحقیق می کنند، است.

 این مسئله مفاهیم گسترده ای از ارتباط بین جرم ، دادگاه جنایی، رسانه و فرهنگ ایجاد کرده است. برای اطلاعات بیشتر به آدرس سایت این مجله مراجعه کنید.

انجمن مدیران اخبار رادیو و تلویزیون و روزنامه نگاری الکترونیک
انجمن مدیران اخبار رادیو - تلویزیون، Radio-Television News Directors Association & Foundation بزرگترین سازمان حرفه‌ای در جهان در رابطه با انجمن روزنامه نگای الکترونیک The Association of Electronic Journalists است.

این انجمن اخبار محلی و جهانی را از طریق رادیو و تلویزیون، تلکس و سایر رسانه‌های الکترونیکی در بیش از 30 کشور جهان ارسال می‌کند .

این سایت دارای مطالب غنی و ارزشمندی است. به عنوان مثال دربخش فروشگاه کتاب این سایت، کتابهای جدید ارتباطات و رسانه که درسایت amazon و سایر انتشارات معرفی شده است را جمع‌آوری و ارائه می دهد.

بازدیدکنندگان می‌توانند خلاصه‌ای از کتابها و یا یکی از فصلهای  کتابهای موجود را به طور آنلاین مطالعه کنند.

موسسه بین المللی رسانه ای زنان(IWMF) 

موسسه بین المللی رسانه ای زنان International Women's Media Foundation  یک موسسه مستقل در واشنگتن است که به تقویت نقش زنان در صنعت رسانه‌ می‌پردازد .

در سایت این موسسه مطالبی با عنوان برنامه های مشارکتی یا مسائل مربوط به آن، جایزه، سیاستها، بخش آموزش (آموزش آنلاین، نکات و راهنمایی، منابع آموزشی)،عضویت در موسسه، منابع (انتشارات، بیانیه‌ها و مطالعات، لینکها، آرشیو خبری، گالری عکس) است.

مرکز مستقل رسانه‌ای
گروهی از روزنامه نگاران و سازمانهای مستقل رسانه‌ای به منظور گسترش آزادی بیان و اطلاعات اقدام به راه اندازی سایتی با نام مرکز مستقل رسانه ای Independent Media Center (IMC)  کرده‌اند.

محتویات این سایت شامل اخبار، رویدادها، آرشیو با قابلیت جستجو ، تصویر، فایلهای صوتی ، ویدئوئی ، مقالات موضوعی و همینطور لینکهای متعدد به مراکز مستقل رسانه‌ای خاص.

انجمن پژوهش ارتباطات جهانی

این سایت متعلق به انجمن پژوهش ارتباطات جهانی Global Communication Research Association است.

درواقع این سایت یکی از صفحات منشعب سایت دانشگاه امارات متحده عربی است. تنها بخش فعال آن ، بخش مقالات است. بیشتر مطالب این سایت درباره فرهنگ ، ارتباطات و تاثیرات آن در کشورهای آسیایی است.    

مرکز سواد رسانه ای
مرکز آموزشی غیرانتقاعی سواد رسانه ای ( Center for Media Literacy) یکی از مراکز پیشرو در آموزش عمومی، پیشرفت حرفه ای و منابع آموزشی در سطح ملی است.

این مرکز به عنوان معیاری برای ارزیابی، بررسی و تولید محتوای رسانه به طور تخصصی فعالیت کرده و از گسترش آموزش سواد رسانه ای حمایت می کند.

فعالیتهای این مرکز در جهت کمک به شهروندان بویژه جوانان است تا ایده های انتقادی خود از رسانه را ارتقا دهند. وب سایت این مرکز آموزشی بسیار غنی بوده و حاوی اطلاعات ارزشمندی برای محققان، دانشجویان و اساتید دانشگاه ها است.

مهمترین بخش این سایت Resource Cataloge نام دارد که در آن خلاصه ای از کتابهای موجود سواد رسانه ای ، فهرست الفبایی کتابها ، موضوع کتابها و جستجو وجود دارد.

بخش دیگری از سایت به " اتاق مطالعه" نام گذاری شده است.این بخش حاوی متن کامل مقالات چاپ شده در نشریات مختلف با موضوع سواد رسانه ای از قبیل؛ رسانه و ارزشها، تاریخ سواد رسانه ای در آمریکا، مراجع رسانه (مقالات، مطالعات و گزارشها) و منابع آموزشی است.

بخش آموزش سواد رسانه ای سایت دارای اطلاعاتی درباره ابزارها و تکنیکهای آموزشی مورد استفاده اساتید در این موضوع است.


انجمن حقوق ارتباطات و رسانه(CAMLA)
انجمن حقوق ارتباطات و رسانه Communication and Media Law Association    افراد علاقمند به حقوق و سیاست ارتباطات و رسانه را گردهم آورده و به چاپ بولتن حقوق رسانه می پردازد.

سایت این انجمن اطلاعاتی درباره سمینارها، سخنرانیها و سایر رویدادهای مهم درزمینه حقوق و سیاست ارتباطات و رسانه را در اختیار کاربران قرارداده است. همچنین این سایت بستری مناسب برای بحث ، گفتگو ومذاکره میان کاربران  را مهیا کرده است. اطلاعات بولتن این انجمن هم  بصورت فایل pdf  بر روی سایت در دسترس عموم قرار دارد.

مرکز حقوق ارتباطات
همانطور که ازپسوند اینترنتی سایت مرکز حقوق ارتباطات Communication Law Center
نشان می دهد این سایت متعلق به مرکز حقوق ارتباطات در استرالیا است.

 این مرکز یک سازمان غیرانتفاعی بوده و در زمینه حقوق و سیاست ارتباطات و رسانه فعالیت می‌کند و عناوین و لینکهای اصلی این سایت شامل؛ اطلاعاتی درباره پژوهشها، انتشارات، قوانین و خدمات ، گفتگوی آزاد، رادیو و تلویزیون، مالکیت رسانه، اخلاق روزنامه نگاری و رسانه، صنعت فیلم و تلویزیون، خدمات اینترنتی و آنلاین و ... است.

درهریک ازاین موضوع ها مقاله هایی به همراه منابع و لینکهای مفید معرفی شده است.

مرکز مطالعات و لغتنامه غیرکلامی
وب سایت مرکز مطالعات و لغتنامه غیرکلامی Center for Nonverbal Studies : The Nonverbal Dictionary  مشخصات لغتنامه غیرکلامی را تشریح می‌کند.

این لغتنامه اطلاعات پژوهشهای انجام شده برروی فعالیت های مختلف غیرکلامی نظیر ؛ دست به سینه arm crossing، خمیازه Yawing، گریه و خنده را دراختیار کاربران قرار می‌دهد.

هدف این مرکز بهبود بخشیدن به مطالعه علمی ارتباطات غیرکلامی: حرکت اجزای بدن، ایماء و اشاره، رسانه جمعی و ... است. درسایت این مرکز، فایلهای خبری مجلات، روزنامه‌ها و مقالات اینترنتی و نیز پژوهش های انجام شده و دست آورد ها ی پژوهشی در زمینه ارتباطات غیرکلامی به صورت فهرست آمده است.

کد خبر 8951
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز