یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۰۴:۵۹
۰ نفر

همشهری آنلاین: اوری‌پدیا (Everipedia) یک دائره‌المعارف آنلاین ویکی‌پایه انتفاعی است که در دسامبر ۲۰۱۴ بنیان‌گذاری شد.

وب‌سایت اوری‌پدیا در سال ۲۰۱۵ به‌عنوان شعبه‌ای از سایت ویکی‌پدیا به راه افتاد. نام این سایت از ترکیب دو کلمه everything (همه‌چیز) و encyclopedia (دائره‌المعارف) ساخته شده است.

مالک سایت اوری‌پدیا شرکت اوری‌پدیا که مقر آن در وست‌وود لس‌آنجلس کالیفرنیا است.

اوری‌پدیا بزرگ‌ترین دائره‌المعارف انگلیسی‌زبان است و بیش از شش میلیون مقاله دارد. این دائره‌المعارف امکان گذاشتن شمار بسیار بیشتری از مقالات را نسبت به ویکی‌پدیای انگلیسی می‌دهد، زیرا معیارهای پذیرش آن از لحاظ توجه‌برانگیزی (notability) ساده‌تر است.

اوری‌پدیا به‌وسیله سام کاظمیان، تئودور فورسیلوس، تراویس مور، محمد مقدم، جرج بیل و کریستین دسیگا بنیان‌گذاری شد. لری سنگر یکی از بنیان‌گذاران ویکی‌پدیا در دسامبر ۲۰۱۷ به‌عنوان مدیر ارشد اطلاعاتی به اوری‌پدیا پیوست.

هدف از بنیان‌گذاری اوری‌پدیا ساختن قابل‌دسترس‌ترین دائره‌المعارف آنلاین است که محدودکنندگی ویکی‌پدیا نداشته باشد. هدف این شرکت این است که به عوامل اساسی که در نزول میزان مشارکت در ویکی‌پدیا نقش دارند، مانند «حذف‌گرایی» ویراستاران بپردازد.

اوری‌پدیا عناصری از رسانه‌های اجتماعی هم را برگرفته است، مانند اجازه دادن به ارتباط برقرار کردن چهره‌های مشهور با طرفدارانشان را. اوری‌پدیا به کاربران اجازه می‌دهد هر صفحه‌ای درباره هر چیزی را ایجاد کند و هرکسی می‌تواند با رجیستر کردن یک اکانت یک صفحه ایجاد کند.

این شرکت در ۶ دسامبر ۲۰۱۷ اعلام کرد که قصد دارد به استفاده از تکنولوژی بلاکچین EOS روی آورد و بر روی یک توکن ارز رمزپایه به نام IQ متمرکز شود تا تولید اطلاعات را ترغیب کند.

توکن‌های IQ قابل‌تبادل با بیت‌کوین هستند. یکی از اهداف این شرکت این است که با تلفیق مدل بلاکچین مانع از انسداد محتواها به‌وسیله برخی کشورها شود.

کد خبر 404512

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha