همشهری آنلاین: یکی از پیشکسوتان قرآنی کشورمان با اشاره به حضور بانوان در رشته تلاوت قرآن کریم در مسابقات، گفت:

تسلط کامل بر قواعد تجویدی باید اولویت اول در انتخاب داور مسابقات قرآنی باشد.

محمد‌تقی مروت پیشکسوت قرآنی کشورمان، در گفت‌وگو با خبرگزاری قرآنی ایران (ایکنا) در پاسخ به این پرسش که داوران قرآنی چگونه می‌توانند سطح کیفی داوری خود را افزایش دهند؟ بیان کرد: بانوان و آقایان داور مسابقات قرآنی باید تسلط کامل بر احکام تجویدی داشته باشند و به عقیده من باید تعداد داورانی که در رشته تجوید قرآن داوری می‌کنند به نسبت سایر داوران از نرخ بالاتری برخوردار باشد.

وی تصریح کرد: اصل تلاوت قرآن کریم بر قواعد و احکام تجویدی است و اگر این اصل و ریشه نباشد، تمام فروع مثل اجرای مقامات، صوت زیبا همه بی‌معنی می‌شود و از بین می‌رود و قوام پیدا نمی‌کند.

مروت افزود: برای انتخاب داور قرآنی باید تسلط کامل بر قواعد تجویدی را در اولویت انتخاب قرار داد و در میان همین داوران مسلط قرآنی، برترین‌ها را در هر رشته گزینش کرد.

این پیشکسوت قرآنی که به تازگی پس از سال‌ها دوری از وطن به کشورمان بازگشته‌ است، با اشاره به این‌که حضور بانوان قرآنی در مسابقات قرآن با رعایت حجاب اسلامی مانعی ندارد، افزود: در قرآن کریم خطاب به بانوان آمده است «وَ قُلْنَ قَوْلًا مَّعْرُوفًا» یعنی شایسته سخن بگوئید، تلاوت قرآن کریم هم قول معروفی است. البته من فقیه نیستم و فقها باید در این‌باره تصمیم بگیرند.

وی در ادامه بیان کرد: بیش از 40 سال پیش که در مسابقات بین‌المللی قرآن مالزی شرکت کردم از مواجه شدن با بانوانی که تلاوت‌های قرآن انجام می‌دادند، بسیار متعجب شدم و فردی بود به نام «راضیه بنت عبدالرحمن» که از صدای خوبی برخوردار بود، البته از سایر کشور‌ها نیز بانوان قاری قرآن حضور داشتند.

این پیشکسوت قرآنی افزود: البته در آن زمان این افراد رعایت حجاب اسلامی را نمی‌کردند و من آن زمان به مسئولان برگزار‌ کننده مسابقات قرآن مالزی این مورد را متذکر شدم، البته در حال حاضر در مسابقات بین‌المللی قرآن با رعایت حجاب اسلامی به تلاوت قرآن می‌پردازند.

وی افزود: با حضور بانوان داور که صلاحیت داوری را دارند و بر احکام تجویدی مسلط هستند، بسیاری از این مشکلات قابل حل است، البته به دلیل عدم حضورم در ایران از بسیاری از موانع و مشکلات بی‌اطلاع هستم.

یادآوری می‌شود، استاد مروت در سال 1323 در تهران به دنیا آمد و زیر نظر استاد مرحوم ملامحمد باقرفانی کسب علم نمود. اهم فعالیت‌های قرآنی استاد را می‌توان، کسب رتبه اول مسابقات بین‌المللی قرآن‌ کریم کشور مالزی در سال 1352، برگزاری دوره‌های آموزشی قرآن ‌کریم، از پایه‌گذاران تلاوت قرآن ‌کریم به‌صورت اصولی و صحیح در ایران، مبتکر شیوه هم‌خوانی و جمع‌خوانی قرآن در جلسات آموزش قرآن‌ کریم (قبل از انقلاب اسلامی)، آموزش و تربیت بسیاری از قاریان و داوران بین‌المللی قرآن‌ کریم نام برد.

از آثار و تألیفات استاد مروت می‌‌توان، آموزش تجوید به زبان انگلیسی (بیش از 500 صفحه) برای اولین بار در جهان تشیع را نام برد و ایشان پس از سال‌ها دوری از وطن به ایران مراجعت کرده‌اند. 

کد خبر 89236

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز